Looop Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Hej alla. Jag tänkte laga en korg med typiskt norska ting ( tänkte mest matvaror ) till familjen hemma i Sverige. Behöver lite tips. Brunosten är ju given.. men sen kom jag inte på mer..
mmmSjokolade Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Hva med norske småkaker? Du får kjøpt mange forskjellige sorter i dagligvareforretninger og hos bakeren før Jul hvis du ikke vil prøve deg selv. Lefse, Kransekake (biter kanskje), Julemarsipan, brente mandler, fenalår eller annen spekemat, pålegg som sylterull (av svin) kjøttrulle (av lam). sursild, men det bruker vel svenskene også. Mandariner, juleøl.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 (Sur)sild ER jo svensk julemat Samme med småkaker og mandariner (som vi ikke har i Norge ) og brente mandler; ikek spesielt norsk. Skal det sendes? Det jeg kommer på er ribbe, kjøttkaker, rakfisk, akevitt, riskrem.
Saeria Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Hva med delfiakake? Jeg tror jammen jeg ville lagt ved en dvd med "Tre nøtter til Askepott" også jeg. Hva er vel mer tradisjon enn den filmen? Ellers er det jo småkaker som er tradisjon. Noen er vel kanskje annerledes fra kakene i Sverige. Hva med sandkaker, hvite kakemenn, goro, peppernøtter, brune pinner, berlinerkranser? Fiken og dadler er også vanlig. Hvertfall i min krets.
Furstina Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Åh. Norsk spekemat är väldigt speciell och ger korgen en riktig norsk prägel. Sen är julemarsipanen också väldigt norsk. Kanske en norsk julebrus också? Kakemenn verkar inte svenskar riktigt ha förstått men de är ju annars helt norska. Kransekake däremot är gott och uppskattas av svenskarna.
Gjest Marlo Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Sylte ka du jo ta med. Raklaks og slikt er veldig populärt.
Angelida Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Gløgg og gløgg mix med mandler og rosiner kanskje? Eller har svenskene også det?
Furstina Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Sverige har verkligen glögg! och glöggmix. För de flesta svenskar är det väl den svenska alkoholglöggen som gäller så det är nog bara dumt att lägga med
Furstina Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Ja det finns men inte alls som i Norge. Och inte till jul. Jag har sett det i Sverige och fått det som "korg" till förrätter med räkor i till exempel. Det är norskt tycker jag.
Saeria Skrevet 2. november 2008 #11 Skrevet 2. november 2008 Artig! Ellers er jo pinnekjøtt veldig norsk. Det er jo dyrt og kanskje litt rart for en helt uinvidd å skulle lage på egenhånd.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #12 Skrevet 2. november 2008 Det går jo også an å legge ved ting som ikke er særnorske men som er laget av små norske produsenter? Det selges for eksempel matoljer og diverse "gourmet"-produkter fra små lokale produsenter.
Gjest Gjest_gjesteline_* Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Norsk julebrus og juleøl:) Riskrem med rødsaus?? Norske julesanger ?? f.eks En stjerne skinner i natt, Vårres jul, Julekveldsvisa osv..
mmmSjokolade Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Artig! Ellers er jo pinnekjøtt veldig norsk. Det er jo dyrt og kanskje litt rart for en helt uinvidd å skulle lage på egenhånd. Ja, men det er jo enkelt å lage da, og oppskriftshefter for norsk julemat får en på butikken gratis. Legg oppi et par slike.
Angelida Skrevet 3. november 2008 #15 Skrevet 3. november 2008 Noe som skal til for å gjøre min jul komplett, er duften av Kongerøkelse! Kommer selvfølgelig an på hvem du skal gi det til da... Kjøpes på apoteket og brennes i duftelampe over te-lys
Visiter Skrevet 3. november 2008 #16 Skrevet 3. november 2008 Hva med norsk melkesjokolade fra Freia? Det er jo en standardgreie folk sender til nordmenn i utlandet eller andre som vil prøve noe norsk. Selv om de har melkesjokolade overalt, og en som ligner ganske mye i Sverige (den gule, vet dere ...) synes jeg den norske har en ganske særegen, god smak. Flere typer norsk julebrus er også særegent for Norge, men det hadde jo vært artig om vi hadde noe så spesielt som svenskenes julmust (selv om det smaker apotek!).
Looop Skrevet 4. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2008 Tack allihopa för svar!! Har fått en hel del tips!! Är många av sakerna som vi oxå har i sverige så det blir det inget av såklart. Men allt av spekemat är ju typiskt norskt så som jag tänker.. Behöver inte nödvändigtvis vara jul relaterat heller. Bara det är Norskt!!! :-)
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #18 Skrevet 4. november 2008 Hva med Vestlandslefser? Rømmegrøt (finnes i frossen tilstand, den er faktisk god..)?
Lavendelsmil Skrevet 4. november 2008 #19 Skrevet 4. november 2008 Hvis det ikke må være mat, kan det jo være votter med selbumønster eller et elgskilt?
mmmSjokolade Skrevet 6. november 2008 #20 Skrevet 6. november 2008 Kon på en ting til. multer. Mange spiser multekrem til dessert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå