Gå til innhold

Ungt par vil kjøpte leilighet/hus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Karla_*
Skrevet

Vi er et ungt par (20 og 26) som tenker på å kjøpe hus/leilighet ilag.

Jeg har 40.000 på Bsu konto og han har 20.000.

I tillegg har jeg 20.000 på sparekonto og vi begge har fast jobb der jeg tjener ca 12.000 i måneden og han tjener 14.000 i måneden.

Vi leier billig nå, men mangler plass og ønsker å kunne pusse opp og ha noe eget.

Er det lurt av oss å kjøpe noe nå?

Ville vi klart å betale et boliglån på mellom en og to millioner?

Hva slags erfaring har dere?

Ingen av oss har pusset opp noe som helst før, er det andre som har gjort noe slikt uten å ha særlig peiling og fortsatt endt opp med et bra resultat?

Blir utrolig takknemlig for alle svar!!

Snakk av erfaring, gi tips eller råd, bare svar!

Jente 20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med de inntektene klarer dere ikke et lån på millionen.

Skrevet

Vent og se det an, boligmarkedet er i sterk endring. Kanskje dropper prisene 10-20% i løpet av 2009, og da vil dere ha kjøpt dyrere enn dere trenger og sitte med negativ fortjeneste på kjøpet. Dessuten har dere ikke nok penger til å betjene et lån i den kategorien.

Hva med å sette opp en plan, spare så mye dere greier og satse på at i 2010 skal det skje? ;)

Skrevet

Med 26000 utbetalt i mnd burde dere kanskje klare et lån på 1 mill? Har dere ikke studielån?

Men hvis dere vil pusse opp noe ville jeg spart så mye som mulig fremover og ventet. Om dere klarer et lån på en mill bør dere allikevel ikke låne så mye, for å ha mulighet til å finansiere alle uforutsette ting!

Skrevet

Er lønnen utbetalt? I så fall klarer dere fint et lånt på 1 mill om dere har 80 000 i egenkapital. Min samboer kjøpte hus for to år siden og har et lån på ca 850 000 og det går greit. Han har 14 000 utbetalt og jeg har 4000 så tilsammen har vi 18 000 å rutte med og renta ligger vel på rett under 7000-lappen tenker jeg. Det går fint, så om dere kjøper et billig hus og tilsammen har tenkt å pusse opp til en sum av 1 mill tror jeg det skal gå bra. Det kommer selvsagt ikke til å være rom for så mye frihet økonomisk men det er så dere greier dere.

Det dere børr være obs på er at det kan være problemer som dere ikke forutså slik at dere må spare litt i perioden mens dere pusser opp. I vårt tilfelle stod det i salgsmeldingen at de tvar noe galt med en sluk slik at det hadde kommet vann i kjelleren. Ettersom huset ble kjøpt på vinteren var det ikke noe vann i kjelleren (kjelleren er under hele huset men bare 2m under taket og mur, vegg og gulv.) Vi tenkte ikke på kjelleren brukte den heller ikke. Det eneste som er der nede er varmtvannstanken så nesten to år etter kjøpet finner vi ut at det mest sannsynlig har stått 10 cm med vann i kjellern hele tiden. Det er fjorten dager siden nå. vi vet ikke hva vi skal gjøre. Bortsett fra å måtte spare opp 100 000 til å fikse dreneringa.

Btw: noen som vet noe om hvilke rettigheter man har i en slik sak?

Bortsett fra dette har huset vårt blitt kjempefint:) er ikke ferdig enda men har fått ferdig et soverom, stue og kjøkken. Det er kjempekoslig med sitt eget hus og hvertfall hage (selv om jeg ikke kan pynte og plante så mye på grunn av at alt må graves opp til sommern.) Det er kjempedigg å få det slik VI vil ha det. Og det beste av alt ingen sure husverter;)

Skrevet

regner med at 26.000 kr i måneden er netto (etter skatt)

hvis dere klarer å holde dere unna andre lån, som feks billån eller mange andre smålån så kan jeg tenke meg at dere kan få et lån på ca 1, 3

en tommelfinger regel er sånn ca 3 ganger inntekten deres.

hvis feks. dere har tilsammen 400.000 kr i brutto tilsammen, så blir 400.000 ganger tre= 1,2 millioner.

Gjest Gjest_line_*
Skrevet
Vent og se det an, boligmarkedet er i sterk endring. Kanskje dropper prisene 10-20% i løpet av 2009, og da vil dere ha kjøpt dyrere enn dere trenger og sitte med negativ fortjeneste på kjøpet. Dessuten har dere ikke nok penger til å betjene et lån i den kategorien.

Hva med å sette opp en plan, spare så mye dere greier og satse på at i 2010 skal det skje? ;)

Man sitter ikke med en negativ fortjeneste på kjøpet bare for at prisene går ned. Fortjeneste er noe man beregner ved salg. Skal man ikke selge så har en teoretisk fortjeneste ingenting å si. Jeg red bølgen av forrige boligkrakk. Leiligheten min gikk fra 500 000 (som jeg kjøpte for) til teoretiske 50 000 (basert på naboens leilighetssalg) og opp til 1,2 mill da jeg solgte igjen noen år senere. Når jeg tenker tilbake hadde jeg en positiv fortjeneste. Hva som var en teoretisk verdi i en periode er jo totalt uinteressant. Det eneste som var interessant da var at jeg hadde investert i noe som på sikt kom til å gi verdistigning og nedbetaling av lånet mitt var ren sparing.

Når det er sagt så tror jeg nok dere må vente noen år og spare litt mer penger før dere tenker på å kjøpe leilighet i prisklassen du skriver. Alternativt må dere flytte ut av storbyene (der er det større muligheter for leilighet av litt størrelse til en billigere penge)

Skrevet

Hva er bruttolønnen deres? Har dere gjeld (studielån, billån, kredittkort ol)? Har dere barn?

Hvis lønnen som er oppgitt i startinnlegger er nettolønnen, har dere kanskje totalt en bruttolønn på tilsammen rundt 450.000,-? I tilfelle er det veldig begrenset hva dere kan få i lån slik markedet er i dag. Nå har det blitt mye vanskeligere å få 1. hjemslån der en må låne ut over 90%.

Jobber dere begge 100% eller studerer en eller begge? Er en eller begge i gang med studier, vil det være enda vanskeligere å få lån nå. Flere banker vil nå ha dokumentasjon på at du har fast jobb å gå til etter endt utdannelse. Nå er det forventet at arbeidsløsheten vil vokse og det er mye større risiko for banken hvis det blir gitt lån til studenter. Spesielt siden denne gruppen gjerne har behov for å låne hele kjøpesummen, noe som i seg selv er risikofylt i et fallende boligmarked.

Siden dere leier nå, vil jeg anbefale dere å spare mellomlegget mellom det dere betaler i husleie i dag og det et lån på f.eks. 1 mill. vil koste. Dette vil gi dere enda høyere egenkapital og samtidig vise banken at dere har både betalingsvilje og evne til å bejene lånet. At dere har vært flinke til å spare før også er noe banken ser positivt på.

Et klart svar på hvor mye dere kan få i lån får dere først når dere kontakter banken.

Skrevet
Vi er et ungt par (20 og 26) som tenker på å kjøpe hus/leilighet ilag.

Jeg har 40.000 på Bsu konto og han har 20.000.

I tillegg har jeg 20.000 på sparekonto og vi begge har fast jobb der jeg tjener ca 12.000 i måneden og han tjener 14.000 i måneden.

Vi leier billig nå, men mangler plass og ønsker å kunne pusse opp og ha noe eget.

Er det lurt av oss å kjøpe noe nå?

Ville vi klart å betale et boliglån på mellom en og to millioner?

Hva slags erfaring har dere?

Ingen av oss har pusset opp noe som helst før, er det andre som har gjort noe slikt uten å ha særlig peiling og fortsatt endt opp med et bra resultat?

Blir utrolig takknemlig for alle svar!!

Snakk av erfaring, gi tips eller råd, bare svar!

Jente 20

Om det er netto lønn, så vil jeg si ja ti en mill.En ting er at dere skal betale lån, men det er mye annet som kommer i tillegg. Forsikringer på hus,vedlikehold,kommunale avgifter,strøm,tv,bil osv.....mat,klær,fritid.

prøv å lat som dere betaler på et lån til ca 1 mill et halvt år. sett av penger til resten, så vil dere se.

I disse tider har jeg villet prøvd å spart mest mulig penger. 5000 hver pr.mnd. har dere ikke penger til det, så har dere ikke mulighet til å bo ihus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...