Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #1 Del Skrevet 13. juni 2003 Har så mange eksempler på venner og kjente som har jugd på seg de utroligste symptomer. Og de får sykemeldinger og legeærklæringer i hytt og pine. Jeg mener leger bør ha mer integritet og si nei en gang i blant. Eks 1 Venn lei av "kjerringene som maser " på jobben. Blir sykemeldt i 2 uker med ryggsmerter. EKS2 Gutt vil ikke i militæret. Får legeærklæring med følgnede symptomer : delvis hukommelsestap, vankeligheter med å klare selv enkle hverdagsgjøremål (pga ulykke som er reell). Nå skal det sier at han nå har studert uten problemer i snart 10 år, bor for seg selv og aldri har trengt ekstra tid på eksamen. Eks 3 Gammel mann som er meeeget treig i reaksjonen kan fint kjøre bil, i følge legen. frisk i hodet, men dårlig syn og reaksjonsevne. Begge disse kjenner jeg svært godt, og vet at de juger for å oppnå noe. ette er ikke en tråd som handler om at man ikke skal bli sykmeldt, slik mange har drøftet før. Men går virkelig leger på ALT?? Vet noen om tilfeller der en lege har sagt nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg gikk til en lege som nektet å sykemelde meg, fordi han ikke var enig med meg i hva som var galt. Jeg vil ikke gå inn på detaljene, siden jeg ikke er anonym her inne, men det er iallefall et lite eksempel på en lege som tenker selv (selv om jeg mener han tenkte feil). Ellers har jeg fått sykemelding over telefonen - noe som jo kan være risikabelt, for legens skyld. I mitt tilfelle var det reellt, og jeg var veldig glad for at legen stolte på meg - men det er klart at dette enkelt kan utnyttes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Dette FORUNDRER meg også!!! Vi har en på jobben som STADIG er sykemeldt i LANGE perioder, og for forskjellige ting hver gang....og fra andre som kjente til ham fra før har jeg fått vite at han i alle sine gamle jobber tilbrakte mer tid sykemeldt, enn han var på jobben....Hvordan får de det til??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 13. juni 2003 #5 Del Skrevet 13. juni 2003 Dette FORUNDRER meg også!!! Vi har en på jobben som STADIG er sykemeldt i LANGE perioder, og for forskjellige ting hver gang....og fra andre som kjente til ham fra før har jeg fått vite at han i alle sine gamle jobber tilbrakte mer tid sykemeldt, enn han var på jobben....Hvordan får de det til??? Ville vært forsiktig med å "tro" og spekulere i slike tilfeller. Hva vet du om vedkommenes bakgrunn? Sannsynligvis ikke nok til å kunne vurdere hans tilfelle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adina Madeleine Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Utelukker ikke at noen kan "finne på noe" for å få sykemelding. Likevel skal man være forsiktig, for man vet ikke alltid hele sannheten. Jeg har opplevd at det ble satt ut falske rykter om meg på en jobb jeg hadde fordi jeg var sykemeldt i flere etapper og den siste så lenge at jeg måtte på rehabilitering og senere sette meg på skolebenken igjen. Min sykemeldingsgrunn var høyst reell, hadde et aldri så lite personlig helvete den lange tiden, og ryktemakeren fant på det utroligste. At jeg ble mishandlet hjemme, at det var løgn at jeg var syk, at jeg sikkert var på skolen i smug hele dagen (for å fortsette utdannelsen jeg hadde påbegynt), at jeg satt på cafe hele dagen. Kolleger ble t.o.m. kalt inn på teppet og spurt ut om alskens om meg, personlige ting, om jeg hadde store mentale problemer, hva jeg gjorde om dagene, om mishandling, osv. Alle disse beskyldningene er helt utrolige og har ikke den minste snev av sannhet i seg! Slike handlinger (fra en overordnet), er rett ut ondskapsfulle og dypt uetiske. Så, noen ganger er det bedre å beholde sin integritet å ikke sladre om ting man ikke vet hele sannheten om. Folk kan også oppgi slike grunner som i det første innlegget fordi at det rett og slett kan føles for personlig å si hva en feiler. At ting pakkes inn i en "nonchalant" innpakning for at det er bedre å framstå som tøff enn svak. Mange sykdommer er også tabubelagt. Selv ikke arbeidsgiver har krav på å få vite diagnose, dette er en sak kun mellom arbeidstaker og legen. Slik spekulasjon om andres reelle eller ikke-reelle sykdom hører ikke hjemme på en arbeidsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Som jeg sa handler denne tråden IKKE om man har rett til å være sykemeldt eller ei. Den handler om leger tar alt for god fisk. Eksemplene nevnt i innlegget er alle i nær familie med meg, eller nære venner. De har selv fortalt meg i fortrolighet sannheten bak "sykdommen", og at de bevisst lurte legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #8 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg har tenkt på det samme og synes kanskje at noen leger virker litt slepphendte med sjukemeldinger. Men jeg tror ikke det er så enkelt for legen å nekte bestandig. Det finnes massevis av sykdommer som ikke kan måles med et instrument, og hva skal legen da gjøre. Nekter hun/han, så vil det jo garantert komme klager på det motsatte, nemlig at folk som virkelig har behov for sjukemelding ikke får det. Jeg tror jeg vil si at alle de som lyger seg til sjukemelding er et større problem for samfunnet, enn den legen som velger å stole på at pasientene er sjuke når de sier at de er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #9 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg tror jeg vil si at alle de som lyger seg til sjukemelding er et større problem for samfunnet, enn den legen som velger å stole på at pasientene er sjuke når de sier at de er det. Helt enig i dette. Men tror ikke personene slutter med dette, før de ser at det ikke lønner seg. Som nevnt ovenfor er det jo spm som kan stilles, for amnge kan mange løgner føles verre enn en. Man kan også titte i journalen og se om langvarige skader man klager over er beskrevet. Ulykken jeg beskrev skjedde for nesten 10 år siden. Litt merkelig at alle skadene ("som han har hatt siden ulykken")ramler inn den dagen militærinnkallingen kommer? Skadene beskrevet er jo ikke barnemat heller da! Hukommelsestap????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #10 Del Skrevet 13. juni 2003 Hukommelsestap sånn helt plutselig etter 10 år virka jo litt spesielt da... Det må jeg jo si meg enig i! Og jeg mener absolutt at legene bør være litt kritiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #11 Del Skrevet 13. juni 2003 Hukommelsestap sånn helt plutselig etter 10 år virka jo litt spesielt da... Det må jeg jo si meg enig i! Og jeg mener absolutt at legene bør være litt kritiske. Og i legeærklæringen står det at dette har skjedd siden ulykken. Men det er første gangen han er hos denne legen, så legen har bare hans ord på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #12 Del Skrevet 13. juni 2003 Er det ikke noen form for samarbeid mellom leger slik at slikt kan sjekkes opp da? Denne saken er jo garantert ikke unik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #13 Del Skrevet 13. juni 2003 Er det ikke noen form for samarbeid mellom leger slik at slikt kan sjekkes opp da? Denne saken er jo garantert ikke unik! Tydeligvis ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #14 Del Skrevet 13. juni 2003 Håpløst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 13. juni 2003 #15 Del Skrevet 13. juni 2003 Det handler vel om tillit.. En lege må da tro på pasienten sin om denne kommer å sier h*n har ett problem. Mange leger er kanskje slepphendte, men de er ikke synske. De kan IKKE vite med sikkerhet at du ikke sliter med det du sier du gjør. De tar prøver og sjekker deg, men om noen kommer med depresjon eller lignende så er det veldig enkelt å lyve på seg noe sånn for å få sykemelding. Her kommer tillitsforholdet til legen, og egen samvittighet inn. Jeg hadde IKKE hatt samvittighet til å lure meg til en sykemelding. Ikke overfor legen og hvertfall ikke ovenfor arbeidsplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 14. juni 2003 #16 Del Skrevet 14. juni 2003 Leger er alt for lite kritiske når de skriver ut sykemelding. Jeg har tidligere jobbet sammen med en person (jeg var sjefen hans) som stadig vekk kom med sykemeldinger. 2 uker på jobb, så ble han litt lei, så kom sykemelding. Han presterte å bruke 6 sykemeldinger på 6 mnd.!!! Sykemeldt for forskjellige ting hver gang alt fra nakkesmerterk, ryggsmerter, migrene, musearm, spysjuka??, depresjon osv.... I tillegg utnyttet han systemet med først å bruike egenmelding i 3 dager etterfulgt av sykemelding (egenmeldingene teller ikke da...). For arbeidsgivere er jo dette helt håpløst i og med at det dyreste man har i en bedrift er lønninger og dersom noen blir syke er dette ekstra kostbart. Nei, leger må ta seg sammen!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 14. juni 2003 #17 Del Skrevet 14. juni 2003 Tror det ville vært verre om det var motsatt, om vi selv måtte bevise at vi hadde sykdommen/plagen... Et dilemma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnalina Skrevet 15. juni 2003 #18 Del Skrevet 15. juni 2003 Tror nok at mange av legene er klar over at det er endel skröning ute og går, men ikke orker å krangle med pasientene sine (de har jo ingenting å 'tjene' på det). Folk har jo også en veldig forskjellig grense for når de er borte fra jobb, noen går jo på jobb selv om de har feber og halsbetennelse og er stemmelöse mens andre ordner seg sykemelding pga overbelastning i foten (begge to jobbet på samme sted og arbeidet med å snakke med folk). Har mye med holdning å gjöre tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #19 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja, det er rare greier! Har hundrevis av eksempler på folk jeg jobber med som trenger litt fri, som får et par uker sykemelding pga f.eks utbrendthet. Hvis en er gravid, så kaster de nesten sykemeldingen etter deg. Kan bare si du er litt trøtt i beina, så får du fint en mnd sykemelding. Det koster gjennomsnittlig 3000 kr. pr dag å gå sykemeldt!! Det er myye penger! Synes folk bør spare litt ferie heller, tilfelle de skulle ha behov for å komme seg bort fra jobben noen dager. Kan ikke være så lett heller for en stakkars lege som skal avgjøre dette. Hvis en pasient kommer og har masse symptomer på en sykdom, så må han jo ta pasienten sin på alvor, hvis ikke kan det jo gå ordentlig galt! Tror legene gjørt riktig i å sykemelde en gang for mye enn en gang for lite, men jeg synes det hele står på folks lojalitet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 16. juni 2003 #20 Del Skrevet 16. juni 2003 Hva med de som har "kalender" og oversikt over hvor mange fridager de kan ta seg uten å få spørsmål på jobben, og som passer på at fridagene kommer slik at de støtt og stadig får langhelger ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå