Gå til innhold

gift samboer eller....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sammen med ei jente og vi kommer alltid til å være sammen.

så vi har kjøpt ringer, skiftet navn, skrevet samboerkrontrakt og testamentet.

men vi vil ikke gifte oss i kirken, borgerlig er jo også ekteskap. så det blir samme ulla. er man gift er det over 50% som skiller seg og 2 av 3 er utro. så stasen med å være gift er borte. desuten vil jeg ikke blande meg oppe kristendommen uten å være kristen. ikke skal vi ha barn heller.

fremdeles er det noen som ikke ser oss som seriøse uten ekteskap eller barn.

hva slags tøv er det da?

og finnes det andre måter å inngå en pakt som virkelig betyr noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er tallene for brudd og utroskap blant de som ikke er gift da? Er de tallene "lysere" siden det er et av argumentene dine?

Skrevet
Hva er tallene for brudd og utroskap blant de som ikke er gift da? Er de tallene "lysere" siden det er et av argumentene dine?

samboere som skifet navn er det utrolig lite av, pluss vu har utroskaps regler i kontrakten. det er unikt. kanskje vi er de eneste:) det er spesielt, like spesielt som forholdet......:)

men jeg ser logikken din, du tok meg nesten....:)

Skrevet

Var jo ikke det jeg spurte om da... :) Siden du hadde så klare tall (men 2 av 3 er vel å ta i) for gifte par, må du vel ha sammenlignet med tallene for de som ikke er gift siden dette tydeligvis var tellende for dere når dere nå velger å ikke gifte dere.

Så, har du tallene? :)

Skrevet
Var jo ikke det jeg spurte om da... :) Siden du hadde så klare tall (men 2 av 3 er vel å ta i) for gifte par, må du vel ha sammenlignet med tallene for de som ikke er gift siden dette tydeligvis var tellende for dere når dere nå velger å ikke gifte dere.

Så, har du tallene? :)

jeg har ikke link til tallene, 50% tallet er lett å finne med søke på offentlige sider. den 2 av 3 husker jeg ikke hvor jeg hørte. men den er logisk siden jeg ser instillingen til utroskap over alt.

jeg vil bare gjøre det spesielt for min kjære, ekteskap er ikke noe spesielt, 99% av de jeg ser er gift passer ikke sammen engang, mesteparten tror de kan elske flere ganger og tro enda de elsket den forrige kjæresten sin.

og dessuten har de ikke et skikkelig ord for hva de føler kjæresten sin. jeg sier jeg elsker min kjæreste og bruker ikke ordet på noe eller noen andre, så spesiell er hun for meg. det blir en skam å bruke det samme ordet på sjokolade og katten sin osv.

Skrevet

Eivind, husk å tegne livsforsikring til fordel for hverandre. Testament holder ikke sånn sett.

Skrevet
Eivind, husk å tegne livsforsikring til fordel for hverandre. Testament holder ikke sånn sett.

jo det kan jeg sjekke opp i.

takker for tipset:)

Skrevet

En ting er at mange folk har gitt ekteskap et dårlig rykte, men hvis dere har utroskapsregler høres det ikke ut som dere har så mye mer tillit til hverandre eller noe sterkere bånd enn de andre du dømmer.

Skrevet

Ja... "å stole på"..

" Er en av partene utro , konsekvensen av dette er følgende : ........

Virkelig spesielt :P Så spesielt at hadde typen min foreslått det hadde jeg ledd meg ihjæl .

Nei takke meg til vanlig tradisjonell "kontrakt" og for meg, og andre forhold kan da være spesielle selv om man har opplevd ting i sitt tidligere liv, det er ikke en regel satt for at man kun kan elske 1 person, og hva definisjonen av det å elske er, men jeg er veldig sikker på at Eivind har en klar definisjon på det og ikke vil tvile et sekund på å svare på denne nokså "kritiske" meldingen min, jeg venter i spenning ;)

Skrevet

Andelen samboere som går fra hverandre er LANGT HØYERE enn andelen ektefeller som går fra hverandre, det er bare ikke så lett å fange opp i statistikk. Derfor er den eneste seriøse statistikken som finnes på dette om samboere med barn.

Blandt annet sier SSB:

Blant dem under 25 år falt én av tre fra i løpet av året. For så unge var det vanligere å gå fra hverandre enn å gifte seg. De har fått barn sammen, men har ikke så mange årene bak seg som par, og de er unge nok til lettere å starte på nytt.

Intervjuundersøkelser har vist at samboerskap er langt skjørere enn ekteskap. Forskjellene er størst for barnløse par, men er også store for par med barn. Samboere med barn hadde over tre ganger så stor tilbøyelighet til å flytte fra hverandre som gifte med barn. Forholdsvis flest brudd var det blant unge samboere og dersom samboerskapet ikke hadde vart så lenge.

Den nye statistikken bekrefter at samboerpar med barn hyppigere flytter fra hverandre enn ektepar med barn. Det gjelder uansett alder. Spesielt stor forskjell er det blant de aller yngste. Bruddhyppigheten for samboere der hun var 20-24 år, var 163 av 1 000 par. Det var godt og vel fire ganger mer enn separasjonsraten for jevngamle gifte par. Det hører imidlertid med at samboerpar med så høy bruddfrekvens utgjør mindre enn en tiendedel av alle samboerpar med felles barn. Flesteparten av parene er fra 30 til 45 år. For dem er bruddhyppigheten om lag dobbelt så stor som blant gifte i samme alder

17 prosent av dem som ble intervjuet (kvinner og menn 20-79 år), levde i samboerskap. Langt flere visste hva samboerskap var ut fra egen erfaring. Forholdsvis flest samboere var det blant kvinner og menn i den mest typiske familieetableringsfasen (27-36 år). Av dem levde tre av ti i samboerskap, men mer enn dobbelt så mange (sju av ti) hadde en eller annen gang vært samboere (tabell 1). Samboererfaring var like utbredt blant dem som var ti år eldre, men færre (to av ti) var samboere på intervjutidspunktet.

For all del, vi driter i om du ikke vil gifte deg, men å begrunne det med at ekteskap oppløses er temmelig fjernt..

Skrevet
jeg er sammen med ei jente og vi kommer alltid til å være sammen.

så vi har kjøpt ringer, skiftet navn, skrevet samboerkrontrakt og testamentet.

men vi vil ikke gifte oss i kirken, borgerlig er jo også ekteskap. så det blir samme ulla. er man gift er det over 50% som skiller seg og 2 av 3 er utro. så stasen med å være gift er borte. desuten vil jeg ikke blande meg oppe kristendommen uten å være kristen. ikke skal vi ha barn heller.

fremdeles er det noen som ikke ser oss som seriøse uten ekteskap eller barn.

hva slags tøv er det da?

og finnes det andre måter å inngå en pakt som virkelig betyr noe?

Hæh? En pakt som virkelig betyr noe? Tja... du har jo allerede gjort både ringer, navn, testamente og kontrakt, så... hva med superlim?

Eller et enda mer radikalt forslag: hva med faktisk bare å være sammen og ha det fint? :jepp:

Skrevet (endret)

Det er ett fett for meg om dere gifter dere eller ikke. Og det er unødvendig av andre å blande seg opp i det.

Men hvis dere når dere er 90 år enda ikke har gått fra hverandre og aldri har vært utro, så blir det bare teit å begrunne "bragden" med at dere ikke er gift.

Endret av Jade
Skrevet

Selv om dere har skrevet samboeravtale og testamente har dere ikke forsørgerplikt for hverandre slik som ektepar. Dette betyr at dere ikke vil kunne havne i skatteklasse 2 hvis dette blir aktuelt. Skatteklasse 2 lønner seg hvis:

-den ene har mye gjeld og den andre mye formue

-den ene har veldig lav inntekt

-hvis den ene driver enkeltpersonforetak kan personinntekt fordeles etter reglene om "felles bedrift"

Forøvrig bryr jeg meg svært lite om folk er gift eller ikke. Hvor seriøst forholdet deres er vet de da best selv. Enkelte gifter seg uten knapt å kjenne hverandre og forblir gift selv om de ikke har det bra sammen.

Skrevet

Du må ta med i statistikken din at den også inkluderer dødsfall. Dvs om den ene parten dør så regnes du ikke lengre som gift. Så den statistikken er ikke så enkel som du tror.

Men kjære tid - man behøver ikke argumentere for ikke å gifte seg. I dag er det vel ingen som krever det. Det blir opp til hver enkelt par det. Skjønner bare ikke hvorfor du føler du må argumentere for hvorfor - ikke - gifte - seg Gjør som du syns er best - men den begrunnelsen for ikke å gifte seg hadde jeg aldri godtatt som partner :ler:

Skrevet

Er det ikke forskjell på skatt om man er gift? Og dette med barn?

Skrevet
Er det ikke forskjell på skatt om man er gift? Og dette med barn?

Det er forskjell, ja. Jeg tror at det er bedre å gifte seg enn å bo som samboer. Man kan gifte seg i kirka, borgelig eller humanistisk vigsel.

Skrevet
Du må ta med i statistikken din at den også inkluderer dødsfall. Dvs om den ene parten dør så regnes du ikke lengre som gift. Så den statistikken er ikke så enkel som du tror.
I statistikken over skillsmisser er jo ikke dødsfall regnet med, man er enke(mann) da, ikke skilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...