Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg skal snart kjøpe leilighet relativt sentralt i Oslo. Vi ser vel etter en som er mellom 55 og 70 kvadratmeter, god standard (da vi kan veldig lite om oppussing) og gjerne balkong og/eller peis.

Det virker skummelt å gå på én visning og deretter skulle by på leiligheten. Det må jo være begrenset hvor mange detaljer man klarer å få med seg på en max tretti minutter lang gjennomgang? Vil ikke bli lurt på noen som helst måte eller overse noe som kan være viktig.

Vi vil selvfølgelig lese nøye gjennom prospektet. Har noen av dere tips til en liste over ting vi bør sjekke i tillegg? Prospektet er jo gjerne ganske knapt. Jeg har prøvd å søke litt på internett, men uten å finne noe.

Tenker på spørsmål angående rør, mugg og sopp, urimelig bråkete naboer, ja egentlig alt mulig man bør spørre om før man kjøper en leilighet. Selvfølgelig må man jo begrense seg litt, så da er det greit å iallfall ta det som er mest relevant.

Håper noen vil hjelpe meg! Kjedelig å være så uerfaren på området, men det er dessverre ikke noe å gjøre med det. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lillegull_*
Skrevet

Få med dere er fagmann som kan se etter fukt og råte. Store utgifter om det ikke blir oppdaget. Snakk med den lokale Huseierforreningen, så får dere råd der.

Skrevet

Dere kan kjøpe leiligheten min? Helt nyoppusset, balkong, integrerte hvitevarer, 50 kvm :)

Fra "spøk" til alvor, man vet aldri hva slag naboer man får. Selv om naboene som er der når da dere kjøper, så har man aldri garanti for at noen bråkmakere flytter inn året etter. For min del er følgende ting viktigst:

Badet! Tilfredsstiller det dagens krav til våtromsnorm? Er badet pusset opp av fagfolk? Hvis ikke, og dere ikke er villige til å pusse opp, styr unna.

Elektrisitet er også viktig, er det nok stikkontaker, er det gammelt eller rimelig oppgradert? Er det automatsikring?

Solforhold. Hvis man jobber på dagtid og ønsker å komme hjem til en solfyllt balkong på ettermiddagen så er det dumt å kjøpe leilighet med balkong vendt i feil retning. Sør/vestvendt gir best solforhold.

Hvis man har bil, er det lett å parkere? Hvis man er avhengig av kollektiv, er det hyppige avganger og innen kort avstand?

Som du nevner er MUGG o.l veldg lurt å sjekke godt for. Nå er det umulig å rive opp vegger for å sjekke sånt, men det er lurt å ta frem det som kan taes frem på visning, f.eks sjekke bak kjøleskap, komfyr osv. Jeg tar ofte frem møbler på visning også, man vet aldri hva som kan skjule seg.

I den forbindelse, sjekk om det er godt med ventilasjon i leiligheten, og særlig at badet har godt avtrekk, evnt vindu.

Hvis man skal kjøpe i blokk så er det greit å vite om det er fellesvaskeri. Noen hater å bruke fellesvaskeri, men det er veldig kjekt å vite om det faktisk finnes. Kjøper man andelsleilighet så er det greit å vite om borettslaget er veldrevet, hva slags vedlikehold som er gjort, om det er planlagt noe nytt i nærmeste fremtid osv osv.

Strømpriser er også greit å sjekke. Jeg har fyring inkludert i husleia, noe som medfører en gjennomsnittspris på 400 kr i mnd i strømutgifter. I tillegg syns jeg radiatorvarme er mye mer behagelig, og gir en bedre luft. Varmtvannstank er også lurt å sjekke, hvor stor den er og når den sist ble skiftet ut. Dere er to som skal dusje, så dere bør ha en tank på ihvertfall 110 liter, kanskje 120.

Undersøk også om det er kjent om det noensinne har vært vannlekkasje i leiligheten, og hva som evnt har blitt gjort for utbedring.

Hm, nå kommer jeg ikke på mer :)

Skrevet
Få med dere er fagmann som kan se etter fukt og råte. Store utgifter om det ikke blir oppdaget.

Hvis dere skal ha med dere fagmann på hver visning dere skal på så kan det bli en dyr affære. Husk at takstmann allerede har søkt etter fukt da han har verdivurdert leilighet.

I tillegg så står selger ansvarlig for leiligheten i 5 år etter overtakelse. Hvis dere skulle oppdage skjulte feil ved leilighet (og problemet ikke har oppstått etter dere tok over leiligheten), så er dette selgers ansvar. Man kan også kjøpe boligkjøperforsikring, jeg valgte å gjøre dette, men vet ikke hvor nødvendig det er.

Skrevet

Det er gitt mange gode råd her, men et par ting som er viktig å kontrollere er vinduene og dører som fører ut. Tetter de godt nok, og er de fri for råte?

Men det første jeg alltid har gjort, kommet innenfor døren, er å kontrollere vanntrykket. Det er spesielt viktig i gamle leiligheter.

Skrevet

Bod/oppbevaringsplass er også vesentlig. Også kan det jo være vesentlig om det er kabeltv, om det er inkl i husleia osv.

Skrevet

jeg vil anbefalle dere å gå på visning minst 2 ganger før man legger inn bud..

så kan man diskutere litt hjemme, og se etter ting man kanskje ikke så første gangen når man kommer en gang til.

Nå som det er så vanskelig å få solgt, står nok meglere på pinne for å la dere se en gang til...

lykke til :)

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Jeg mener folk ser alt for lite på felles arealer bygget/boretslaget generelt.

er så utrolig mange ting som kan koste deg dyrt. feks som en kamerat av meg opplevde skulle det plutselig byttes tak i firmanns boligen han nettopp hadde kjøpt i noe som kom seg på godt over en mil. 300.000 ekstra i gjeld.

så sjekk tak kjeller loft fasader heiser vaskekjellere og alt annet som kan påvirke din fellesgjeld.

sjekk kvaliteten på leiligheeten å kjøpe nyopppusset av billigste sort er å kjøpe katta i sekken spør du meg. om gulvet kostet 119/m2 eller 3000/m2 påvirker så å si ikke prisen på en leilighet. men det vil ganske sikkert påvirke dine utgifter om du tenker og bo der en stund. derfor sjekk kvalitet på alt. dører vinduer gulv vegger bad kjøkken elektrisk maling(en venn av meg, malte leiligheten sin med billigste sort tak maling før salg)

det kan feks være nermest usynlige sprekker i parketten på kjøkkenet, om gulvet hadde vært helt hadde det tålt en vannlekasje, nå som det allerede er i ferd med å sprekke opp vil det bli ødelagt om feks vaske maskina går til helvette.

Skrevet

Sjekk alle dører og vinduer. Åpne og lukke. Det samme med skapdører. Se i skapene under vasken på badet og kjøkkenet, at utslagsrørene ser greie ut.

Spør hvor stoppekrana og evt varmtvannsberederen er.

Sjekk ventilasjon, og om det er fukt i vinduskarmene.

Hvis det er tepper på gulvene, så løft på dem og sjekk gulvbelegget. Ta gjerne med lommelykt og studer gulvet under sofa og seng også. Det kan være greit å sjekke at listene langs gulvet sitter skikkelig også. Sist jeg kjøpte leilighet i Oslo, viste det seg at listene bare lå inntil veggen, og at det ikke var lister i det hele tatt der hvor selger hadde hatt sofaen.

Skrevet
Hvis dere skal ha med dere fagmann på hver visning dere skal på så kan det bli en dyr affære. Husk at takstmann allerede har søkt etter fukt da han har verdivurdert leilighet.

I tillegg så står selger ansvarlig for leiligheten i 5 år etter overtakelse. Hvis dere skulle oppdage skjulte feil ved leilighet (og problemet ikke har oppstått etter dere tok over leiligheten), så er dette selgers ansvar. Man kan også kjøpe boligkjøperforsikring, jeg valgte å gjøre dette, men vet ikke hvor nødvendig det er.

Det er vel ikke slik at takstmenn søker etter fukt ved hver verdivurdering?

Det er ikke min erfaring med takstmenn overhodet. Ofte har de mer overfladiske gjennomganger av leilighetene enn mange som kommer på visning. Dette stemmer over ens med informasjon jeg har gjennom bekjente som jobber som henholdsvis eiendomsmegler og takstmann.

I leiligheten vi kjøpte forelå det en rapport fra et større norsk selskap i forbindelse med noe fukt på ett soverom, dette var overhodet ikke nevnt i takstmannens rapport.

Skrevet

Takk for informative svar alle sammen. Det var det jeg mistenkte - at det er mye som bør sjekkes. ;) Stort sett er det vel minst to visninger på en leilighet (to dager etter hverandre), så da kan det kanskje være greit å gå på den første, sjekke det man husker, og så eventuelt gå tilbake dagen etterpå og sjekke ting man har glemt.

Skrevet
Men det første jeg alltid har gjort, kommet innenfor døren, er å kontrollere vanntrykket. Det er spesielt viktig i gamle leiligheter.

Jaaa! :Nikke: Det sjekket ikke jeg der jeg bor nå, og selvfølgelig var det helt elendig trykk på vannet, samt en kran som pep. (Jeg hadde forberedt meg godt, men det var så mange på visningen at jeg rett og slett ikke kom til på badet, og da glemte jeg å sjekke vannet. Angret på det etterpå ja... :sur: )

Hvis det ikke er vaskemaskin eller oppvaskmaskin: Sjekk at det er opplegg for dette. Er det ikke det bør fellesvaskeriet være veldig bra og billig for å si det sånn... og hvis ikke; styr unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...