Gå til innhold

Osten på pizzaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg greier ikke helt å bli "enige" om dette. Ikke at det er noe problem om det blir gjort på den ene eller den andre måten, men vi er ganske enkelt uenige.

Han sverger til at osten skal rives. Selv synes jeg dette er upraktisk: ikke får man fordelt jevnt, man griser ut osteraspen (eller hva det nå heter), osten man rasper av blir skjev og "ødelagt", osv.

Jeg synes det er enklest å bare høvle: det blir jevnt fordelt, er enklere (for meg i alle fall), "ødelegger" ikke osten, osv.

Hva er vanlig praksis hos dere? Er kanskje ikke noe folk flest tenker på, men.. Jeg funderer på rare ting i kveld. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg høvler, da det er som du sier mye enklere. Noen ganger er jeg lat, da kjøper jeg ferdig raspet.

Gjest marihan
Skrevet

Vi river alltid, eller kjøper ferdigrevet ;)

Skrevet

Ferdigraspet skjønner jeg. Det er jo ofte andre typer ost man også får i de pakkene, og det er jo bare godt.

Skrevet

Kjøper ferdig raspet eller bruker ostehøvel. Rasper aldri osten selv - alt for mye jobb, søl og oppvask.

Skrevet

Vi har det akkurat som dere.

Jeg vil helst høvle osten, mindre jobb, mindre søl, mer gjevn ost på pizzaen, mindre oppvask. Det er bedre å høvle osten, og jeg synes det smaker likt.

Mens samboer vil ha den revet. Han mener at den ikke smaker likt om den bare er høvla.

Vi har gjort det sånn at hvis jeg skal ha på ost så høvler jeg. Og hvis han vil ha revet ost så får han rive den selv.

Skrevet
Vi har det akkurat som dere.

Jeg vil helst høvle osten, mindre jobb, mindre søl, mer gjevn ost på pizzaen, mindre oppvask. Det er bedre å høvle osten, og jeg synes det smaker likt.

Mens samboer vil ha den revet. Han mener at den ikke smaker likt om den bare er høvla.

Vi har gjort det sånn at hvis jeg skal ha på ost så høvler jeg. Og hvis han vil ha revet ost så får han rive den selv.

Får jeg spørre hva det som oftest blir? Revet eller høvlet?

Skrevet

Den osten som kan rives river vi, bruke fersk mozzarella som vi skjærer i skiver og parmesan&jarlsberg som vi river. Synes det blir altfor mye ost dersom man høvler.

Skrevet

Haha. Dere gir samboeren min argumenter han ikke hadde før. :fnise:

Concertina: Synes selv det har lettere for å bli mye ost på noen områder, og lite ellers hvis man river. Med mindre man er veldig flink til å fordele, da... det skal jeg ikke skryte på meg.

Skrevet

rives,, eller kjøpes ferdig revet

men skal jeg f.eks bare ha litt mer ost på ferdigpizza så høvler jeg..

Skrevet
rives,, eller kjøpes ferdig revet

men skal jeg f.eks bare ha litt mer ost på ferdigpizza så høvler jeg..

Noen spesiell grunn, eller er det slik at det er det du er vant til, og derfor blir det sånn? Vet i alle fall at med samboeren min så er det mye det at det er det han er vant til hjemmefra osv.

Skrevet
Den osten som kan rives river vi, bruke fersk mozzarella som vi skjærer i skiver og parmesan&jarlsberg som vi river. Synes det blir altfor mye ost dersom man høvler.

Enig her. Ost som kan rives rives, mens f.eks. mozzarella egner seg best til å skjære i skiver.

Skrevet
Får jeg spørre hva det som oftest blir? Revet eller høvlet?

Revet, hvis vi lager sammen. Og høvlet, hvis bare jeg lager maten.

Han ordner fyllet + osten, så ordner jeg bunnen. Når han er ferdig med fyllet setter han igang å rive osten og da er han nesten ferdig til jeg er ferdig med bunnen.

Skrevet
Revet, hvis vi lager sammen. Og høvlet, hvis bare jeg lager maten.

Han ordner fyllet + osten, så ordner jeg bunnen. Når han er ferdig med fyllet setter han igang å rive osten og da er han nesten ferdig til jeg er ferdig med bunnen.

Okei, daså. Lurte bare på om dere var et slikt tilfelle der mannen egentlig vil ha det på en måte, men ikke gidder å gjøre det selv. Men fint at dere ikke er det, da. ;)

Skrevet
Vi river alltid, eller kjøper ferdigrevet ;)

Her også. Jeg har osten på etter sausen, men før resten av fyllet, og da blir det rett og slett best med revet ost.

Deres som syns at revet ost medfører søl, hvordan river dere egentlig osten?

Skrevet

Vi høvler, med mindre stykket er så lite at det av praktiske grunner er enklere å rive osten.

Skrevet

Vi bruker ferdig revet, den typen som heter "pizzaost". Den er det flere ostetyper i så da blir det mer smak. I tillegg bruker vi også mozarella skåret i skiver. Det blir himmelsk sammen med alt det andre vi har på :fnise:

Skrevet

Alltid revet ost på pizza.... bortsett fra mozerella ost som må skives...

Pleier for øvrig å kjøpe mange kilo norvegia og jarlsberg når det er på tilbud, og river det med min kenwood kjøkkenmaskin... Så blander jeg ostene, og fryser i små bokser. Tar de ut av fryseren etterhvert som jeg trenger de... hater å raspe ost for hånd

Skrevet
Noen spesiell grunn, eller er det slik at det er det du er vant til, og derfor blir det sånn? Vet i alle fall at med samboeren min så er det mye det at det er det han er vant til hjemmefra osv.

fordi dersom vi har ferdigpizza så er det bare noen få ekstra skiver vi vil ha på og da gidder vi ikke å rive, mens når vi lager hjemmelaget så skal vi jo ha mer ost og gidder derfor å rive.

men det er vel i grunn slik vi begge er vant med hjemmenfra også

Skrevet

For meg er det ikke så nøye rett og slett, det viktigste er at det er - masse - smeltet ost på den, og helst en kombinasjon av flere typer. Mmmm, pizza!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...