Gå til innhold

Skatt, hvor mye?

Anbefalte innlegg

Gjest hei,hei
Skrevet

Hallo,

om jeg tjener brutto 29.500;- i mnd og skal betale skatt i skatteklasse 1og utenom overtid.

Hva er vanlig å skatte av dette: Er det 38% eller er det 40% skatt, eller er det noe annet.

Jeg aner ikke selv så om noen har en ca.oversikt over hva jeg skal betale i skatt blir jeg glad. Har ikke skattekort da dette er min første jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat hva du skal betale i skatt er det umulig å svare på uten å vite hva du har i fradrag etc. Du kan imidlertid enkelt regne det ut selv ved hjelp av Skatteetatens egen kalkulator. Skattekort bestiller du på de samme sidene.

Skrevet

Du må nå bare skaffe deg skattekort - skriv til Skatteetaten og si hvor mye du får utbetalt brutto, så regner de ut skatteprosenten for deg. Hvis du ikke har skattekort trekker vanligvis arbeidsgiver 50%, du får igjen det som er betalt inn for mye året etter, men det kan være surt om du får dårlig råd i mellomtiden. Antagelig skal du ikke betale så mye skatt i år om du nettopp har begynt å jobbe, men skattekort bør du ha...

• 3 uker senere...
Skrevet
Du må nå bare skaffe deg skattekort - skriv til Skatteetaten og si hvor mye du får utbetalt brutto, så regner de ut skatteprosenten for deg. Hvis du ikke har skattekort trekker vanligvis arbeidsgiver 50%, du får igjen det som er betalt inn for mye året etter, men det kan være surt om du får dårlig råd i mellomtiden. Antagelig skal du ikke betale så mye skatt i år om du nettopp har begynt å jobbe, men skattekort bør du ha...

Leverer du ikke skattekort til arbeidgiver har de plikt til og trekke deg 50% skatt, og den får du ikke korrigert før skatteoppgjøret i juni. Logg deg inn på skatteetaten.no og bestill skattekort der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...