Gjest hei,hei Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Hallo, om jeg tjener brutto 29.500;- i mnd og skal betale skatt i skatteklasse 1og utenom overtid. Hva er vanlig å skatte av dette: Er det 38% eller er det 40% skatt, eller er det noe annet. Jeg aner ikke selv så om noen har en ca.oversikt over hva jeg skal betale i skatt blir jeg glad. Har ikke skattekort da dette er min første jobb.
Leo Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Akkurat hva du skal betale i skatt er det umulig å svare på uten å vite hva du har i fradrag etc. Du kan imidlertid enkelt regne det ut selv ved hjelp av Skatteetatens egen kalkulator. Skattekort bestiller du på de samme sidene.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Du må nå bare skaffe deg skattekort - skriv til Skatteetaten og si hvor mye du får utbetalt brutto, så regner de ut skatteprosenten for deg. Hvis du ikke har skattekort trekker vanligvis arbeidsgiver 50%, du får igjen det som er betalt inn for mye året etter, men det kan være surt om du får dårlig råd i mellomtiden. Antagelig skal du ikke betale så mye skatt i år om du nettopp har begynt å jobbe, men skattekort bør du ha...
Sofie1 Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Du må nå bare skaffe deg skattekort - skriv til Skatteetaten og si hvor mye du får utbetalt brutto, så regner de ut skatteprosenten for deg. Hvis du ikke har skattekort trekker vanligvis arbeidsgiver 50%, du får igjen det som er betalt inn for mye året etter, men det kan være surt om du får dårlig råd i mellomtiden. Antagelig skal du ikke betale så mye skatt i år om du nettopp har begynt å jobbe, men skattekort bør du ha... Leverer du ikke skattekort til arbeidgiver har de plikt til og trekke deg 50% skatt, og den får du ikke korrigert før skatteoppgjøret i juni. Logg deg inn på skatteetaten.no og bestill skattekort der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå