Gå til innhold

Hvilke stønader får en alenemor?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart alene
Skrevet

Vi går mot brudd, og jeg må begynne å orientere meg litt om livet alene.. :tristbla: Det som skremmer meg er økonomien.. Jeg har lyst å beholde huset, så ungene får bo i ro. Men er det i det hele tatt mulig at en alenemor greier å betjene et hus med et lån på 1,3 mill alene?? Jeg har en lønn på ca 24000 brutto, lånet er på ca. 9400 i mnd.. Hvilke stønader vil jeg kunne få? Er de i forhold til hvor mye jeg har ungene? Jeg ønsker hovedomsorgen for ungene, jeg er ikke for en uke her og en uke der. Jeg ønsker minst 60%. Er det nok til å bli karakterisert som alenemor og få stønader?

Annen relevant info? Kunne godt tenke meg å visst nøyaktig inntekt jeg eventuellt får, så jeg kan budsjettere å se om jeg greier huset.. Hadde jeg greid det, ser ikke dette så mørkt ut.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ønsker hovedomsorgen for ungene, jeg er ikke for en uke her og en uke der.

Er det ikke mest relevant hva ungene har best av, heller enn hva du er klar for? Og hva om ikke far ønsker at du skal ha hovedomsorgen?

Ellers er det vanskelig å si noe om din situasjon når man ikke vet hvor gamle ungene er, hvor mye far har i inntekt osv.

Skrevet
Vi går mot brudd, og jeg må begynne å orientere meg litt om livet alene.. :tristbla: Det som skremmer meg er økonomien.. Jeg har lyst å beholde huset, så ungene får bo i ro. Men er det i det hele tatt mulig at en alenemor greier å betjene et hus med et lån på 1,3 mill alene?? Jeg har en lønn på ca 24000 brutto, lånet er på ca. 9400 i mnd.. Hvilke stønader vil jeg kunne få? Er de i forhold til hvor mye jeg har ungene? Jeg ønsker hovedomsorgen for ungene, jeg er ikke for en uke her og en uke der. Jeg ønsker minst 60%. Er det nok til å bli karakterisert som alenemor og få stønader?

Annen relevant info? Kunne godt tenke meg å visst nøyaktig inntekt jeg eventuellt får, så jeg kan budsjettere å se om jeg greier huset.. Hadde jeg greid det, ser ikke dette så mørkt ut.. :tristbla:

Om dere velger å ha 50/50, og har to barn, kan man på papiret ha hver sin boende hos seg. Du kommer i skatteklasse to, noe som tilsvarer utbet ca 19000 kr netto for deg. Du kan ha rett på overgangsstønad om du har barn under 6 år, som utgjør kanskje 2000 kr pr mnd for deg. Du får barnetrygd for et barn mer enn det som bor hos deg.

Når det er sagt, så håper jeg du tenker på hva ungene har best av..

Er far en skikkelig pappa som følger opp ungene og som ønsker å ha de boende hos seg, så forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan bo hos dere 50/50. Det er ikke nok grunnlag å si at du er i mot det, og ønsker at de skal bo hos deg.

Skrevet

Og det kan jo hende at far faktisk har lyst på det samme som deg, TS, både å ha daglig omsorg og å beholde huset.

Skrevet

Uten å gå innpå diskusjonen om delt bosted... Hvis du har 60% av omsorgen eller mer får du...

- overgangsstønad (redusert utfra inntekt, ca 2370 brutto i ditt tilfelle)

- en ekstra barnetrygd 970 kr

- nav dekker 64% av utgifter til barnetilsyn

- barnetrygd (må regnes ut utfra din og farens inntekt)

- skatteklasse 2

Du vil ligge på ca 25% skatt i skatteklasse 2 med den gjelden. Så da får du utbetalt 18000 i lønn, ca 1800 i overgangsstønad, 2910 i barnetrygd (antar at du har to barn), 2500 i barnetilsyn (to barn i barnehagen) = totalt 25210 + barnebidrag fra far.

Gjest Snart alene
Skrevet
Uten å gå innpå diskusjonen om delt bosted... Hvis du har 60% av omsorgen eller mer får du...

- overgangsstønad (redusert utfra inntekt, ca 2370 brutto i ditt tilfelle)

- en ekstra barnetrygd 970 kr

- nav dekker 64% av utgifter til barnetilsyn

- barnetrygd (må regnes ut utfra din og farens inntekt)

- skatteklasse 2

Du vil ligge på ca 25% skatt i skatteklasse 2 med den gjelden. Så da får du utbetalt 18000 i lønn, ca 1800 i overgangsstønad, 2910 i barnetrygd (antar at du har to barn), 2500 i barnetilsyn (to barn i barnehagen) = totalt 25210 + barnebidrag fra far.

Takk for opplysende svar.

Ser det er litt reaksjoner på at jeg sier jeg ønsker hovedomsorgen for ungene.. Både jeg og mannen er enige i at det ikke er det beste for ungene å bo en uke her og en uke der, vi mener begge to at de har best av ett fast hjem, og besøk hos den andre. Vi er enige i et enkelt samarbeid, at ungene kan komme til den andre når de vil, og at den ene av oss kan få en kveld med ungene selv om det ikke er "dens tur" hvis dere skjønner. Begge er under skolealder.

Når det gjelder huset, så er det ikke mannens ønske å beholde det, han vil eventuellt flytte. Jeg ønsker ikke å beholde huset for huset sin del, men for at ungene skal få være i ro i kjente omgivelser, i allefall den første tiden. Og eventuellt selge senere.

Så ingen av de nevnte ytelser gjelder hvis har under 60% av omsorgen?

Skrevet
Jeg ønsker hovedomsorgen for ungene, jeg er ikke for en uke her og en uke der. Jeg ønsker minst 60%. Er det nok til å bli karakterisert som alenemor og få stønader?

Hva ønsker pappaen da? Det vil være like relevant som det du ønsker.

Hva ønsker barna? Kanskje de kunne tenke seg å være en uke hos far og en uke hos mor?

Pappaen og barnas mening skal høres, vurderes og tas til etterretning!

Skrevet

Hva ønsker barna? Kanskje de kunne tenke seg å være en uke hos far og en uke hos mor?

Det står jo i innlegget over ditt hva de ønsker.

Gjest Snart alene
Skrevet

Jeg skrev som nevnt svar på dette i innlegget foran ditt. Vi er mer eller mindre enige. Hva barna vil kan vel ikke tas i vurderingen, de er for små til å måtte ta stilling til dette og velge mellom mor og far.

Skrevet
Så ingen av de nevnte ytelser gjelder hvis har under 60% av omsorgen?

For å få overgangsstønad og støtte til barnetilsyn må du ha omsorgen "klart mer" enn faren.

Ellers har jeg samme inntekt som deg, og er alene med to barn. Mine låneutgifter er på 6000 kroner mindre enn dine. Det hadde blitt veldig trangt med 6000 kroner mindre å leve for i måneden, jeg vet ikke om jeg hadde klart det. Og har du husket å regne med at du må kjøpe ut mannen din?

Gjest Snart alene
Skrevet
Og har du husket å regne med at du må kjøpe ut mannen din?

Nei, det har jeg ikke regnet med.... :sjenert: Nei, det er vel lite sannsynlig at det går an å beholde huset da sikkert.. :tristbla:

Men kjøpe ut mannen.. Med synkende boligpriser, så er ikke differansen vår mellom verdi og lån så stor da.. Vi ligger sikkert over 80%, minst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...