Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Så nettopp en dokumentar på fem om en familie som hadde fått 8 barn, alle små ettersom hun fikk firlinger. De sa at de ønsket flere barn, og kom til å få så mange som de kunne. Skjønner ikke hvordan de orker, har tid eller penger til det. Livet består av mer enn bare små unger som griner hele tiden. Hvordan de har råd til det skjønner jeg hvertfall ikke, og hvordan skal man ha tid til en vanlig jobb? Jeg synes ikke noe særlig om folk som ikke gjør noe annet enn å produsere unger, det er helt greit med store familier, men det får være grenser. Hva synes dere om dette?
The Kitten Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Så nettopp en dokumentar på fem om en familie som hadde fått 8 barn, alle små ettersom hun fikk firlinger. De sa at de ønsket flere barn, og kom til å få så mange som de kunne. Skjønner ikke hvordan de orker, har tid eller penger til det. Livet består av mer enn bare små unger som griner hele tiden. Hvordan de har råd til det skjønner jeg hvertfall ikke, og hvordan skal man ha tid til en vanlig jobb? Jeg synes ikke noe særlig om folk som ikke gjør noe annet enn å produsere unger, det er helt greit med store familier, men det får være grenser. Hva synes dere om dette? Jeg synes at så lenge barne har det bra og foreldrene/øvrig familie kan forsørge barna så må folk få akkurat så mange unger som de selv har lyst på.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Jeg stiller meg noe tvilende til hvordan foreldrene vil kunne klare å følge opp så mange barn i forhold til nåtidens krav. Men klarer de det, så er det vel bare å kjøre på...?
Jade Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Jeg går utifra at denne moren er hjemme med barna, og ikke noe karrierejeger. Hun har gjerne tatt noe pedagogisk utdannelse for å kunne følge opp barna bedre? Ja, det er nok vanskelig. Forhåpentligvis blir de alle tatt godt vare på. Men jeg reagerer vel så mye på kommentaren din om "Livet består av mer enn bare små unger som griner hele tiden."
L@dy Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 Jeg har ikke sett programmet så jeg kan bare uttale meg om det som står her. Men jeg tror nok også mor eller far er hjemme 100%, og ikke den som streber etter karrieren. Økonomisk så har en gjerne senket mye på kravene, får gjerne mye klær fra andre barn osv. Tror hele nøkkelen er planlegging om det skal fungere.
Mamma1 Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Jeg såg også den dokumentaren, og jeg er imponert. Hvordan klarer de det??
Gjest Gjest_Bea_* Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Hun tok seg jo ikke av ungene alene. Besteforeldrene "jobbet" jo sykt mye for dem. Når det blir så tett får de ikke den oppmerksomheten og oppfløingen di burde hatt.. Men det er jo dems valg
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 ts her: en av de må jo ha en jobb, de trenger jo penger for å klare seg økonomisk. Skjønner ikke at mor vil at hele livet hennes skal bestå av lite søvn, grinete unger og tåteflaske. Det er jo selvfølgelig noe alle må gjennom når de får barn, men når man får barn hele tiden, så blir jo det noe livet til slutt består av og man må jo bli vannvittig sliten til slutt? Det er jo tydelig at de kun tenker på seg selv når de får så mange barn, det kan jo ikke være noe særlig at de til slutt har 20 barn? De bodde i tillegg som sardiner på boks og ungene lå strødd overalt på gulvet.
Mamma1 Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Alle barna fikk stort sett saft. (Det lignet hvertfall på saft) Det reagerte jeg på. Og, nei, de klarte ikke å ta seg av barna alene. Det begrenser seg vel når de har 8 barn under to år..
Balooa Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Det å ha barn består av mer enn "lite sævn, grinete unger og tåteflaske" da, frøken pupp.
Balooa Skrevet 1. november 2008 #11 Skrevet 1. november 2008 Og om du vil kan du velge ut en æ og bytte den med en ø i mitt forrige svar.
Gyda Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Det finnes jo faktisk MANGE store familier i Norge da. Læstadianere og andre religiøse retininger/sekter som ikke tillater bruk av prevensjon f.eks. Her hvor jeg bor, er det ikke uvanlig at det er familier med 8-10 barn. Men de er jo gjerne spredt naturlig ved at man begynner tidlig og er fruktbar rimelig lenge.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Det finnes jo faktisk MANGE store familier i Norge da. Læstadianere og andre religiøse retininger/sekter som ikke tillater bruk av prevensjon f.eks. Her hvor jeg bor, er det ikke uvanlig at det er familier med 8-10 barn. Men de er jo gjerne spredt naturlig ved at man begynner tidlig og er fruktbar rimelig lenge. Slike folk er syke i hodet spør du meg. Ikke tillate prevensjon er jo helt bak mål ,alle kan jo ikke gå rundt å få 8-10 unger hver.. Hvordan har de råd til det egentlig, skal man ha en så stor familie så må jo begge jobbe for at de skal klare seg økonomisk. Religiøse sekter er det skumleste jeg vet om. Burde vært forbudt, hvertfall ha oppsyn med de og se til at barn og alle har det bra og ikke blir hjernevasket eller utsatt for trusler eller kriminelle ting.
asterix Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 Det i seg selv å ha 8 barn er i hvertfall overhode ikke noe som helst problem i "dagens samfunn". Så dere kan slappe helt av. Folk har bare ulik kapasitet ganske enkelt.
Gjest imli Skrevet 2. november 2008 #15 Skrevet 2. november 2008 Jeg så også det programmet. Synes sånne program er kjempeartige Men over til spørsmålet, så synes jeg folk må få akkurat så mange unger de vil. Det er da ikke ulovlig? I dette tilfellet fikk de jo masse hjelp da, bestemoren jobbet jo døgnet rundt for dem. Og ungene fikk stort sett bare saft på flaske og junkfood så det ut som... Tviler ikke på at det går helt fint at å ha 8 unger, og 12 også for så vidt, men det er nok stor forkjell på å få 8 unger på 2 år som i dette tilfellet, og å få dem spredt en og en... Og jeg synes ikke det så ut som dette paret ville klart å ta seg av disse ungene alene uten hjelp. For øvrig mange som har mange unger i Norge i dag, både folk som rett og slett ønsker seg det, og folk som Smiths venner o.l sekter som ikke tillater bruk av prevensjon. Jeg gikk feks i klasse med en gutt som var en av 14 søsken
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 Noen velger å få bare ett barn, andre ønsker, og får, mange barn. Så lenge barn og foreldre har det bra, er ikke dette noe som vi "andre" har noe som helst med! Fei for din egen dør og ordne opp i ditt eget liv, sier jeg, så klarer sikkert andre å ordne opp for seg!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #17 Skrevet 3. november 2008 Hmmm, og ingen her reagerer på at de ikke klarer 8 barn alene, men likevel vil ha 4 til (dvs. at besteforeldrene "må" stille opp 100% og ikke har mulighet til å nyte alderdommen uten å svikte datteren og hennes mann, og ja, jeg har sett programmet, bestemoren virket utslitt)? Folk må gjerne få 20 barn for min del, tror alle typer familier har sine for- og bakdeler, men foreldrene bør kunne ta seg av dem på egenhånd, med "normal" avlasting fra besteforeldre/annen familie. Evt. får man skaffe en au pair eller fem.
Gjest imli Skrevet 3. november 2008 #18 Skrevet 3. november 2008 Hmmm, og ingen her reagerer på at de ikke klarer 8 barn alene, men likevel vil ha 4 til (dvs. at besteforeldrene "må" stille opp 100% og ikke har mulighet til å nyte alderdommen uten å svikte datteren og hennes mann, og ja, jeg har sett programmet, bestemoren virket utslitt)? Folk må gjerne få 20 barn for min del, tror alle typer familier har sine for- og bakdeler, men foreldrene bør kunne ta seg av dem på egenhånd, med "normal" avlasting fra besteforeldre/annen familie. Evt. får man skaffe en au pair eller fem. Det la jeg også merke til, skrev det i innlegget mitt også. De var jo helt avhengige av bestemoren... For øvrig enig i det du skriver
asterix Skrevet 3. november 2008 #19 Skrevet 3. november 2008 Hmmm, og ingen her reagerer på at de ikke klarer 8 barn alene, men likevel vil ha 4 til (dvs. at besteforeldrene "må" stille opp 100% og ikke har mulighet til å nyte alderdommen uten å svikte datteren og hennes mann, og ja, jeg har sett programmet, bestemoren virket utslitt)? Folk må gjerne få 20 barn for min del, tror alle typer familier har sine for- og bakdeler, men foreldrene bør kunne ta seg av dem på egenhånd, med "normal" avlasting fra besteforeldre/annen familie. Evt. får man skaffe en au pair eller fem. Nå har ikke jeg sett programmet det refereres til, men sånn generelt er det jo ikke noe problem for foreldre i en vanlig familie å ta seg av 8 barn uten hjelp fra andre.
Gjest imli Skrevet 3. november 2008 #20 Skrevet 3. november 2008 For disse var det tydeligvis det... Men det er jo noe annet å ha to firlingpar med et års mellomrom, enn 8 "enlinger"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå