Cata Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 *grrr* Har en SMCWBR14-G som har fungert fint i flere år nå. Da jeg fikk ny PC (iMac) så oppdaget jeg plutselig at krypteringen av det trådløse nettverket var vekk. I min naivitet trodde jeg bare det var å resette og så kryptere på nytt, men den gang ei. Har nå prøvd gjentatte ganger, men neimen om jeg klarer det. Går inn på SMC sine sider og legger inn passord for WEP, men når jeg skal logge på så får jeg bare beskjed om at jeg ikke får kople på. Har prøvd å resette router inne på siden og ved å trykke på resetknapp på selve routeren, men det hjelper ikke det aller minste. Er det noen som har en step-by-step oppskrift på hvordan jeg skal gjøre dette her? (Det mest irriterende er at jeg fikset det på en halv time da jeg installerte første gang, så det burde jo ikke være mer vanskelig nå.... )
Gjest Lommerusk Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Cata Skrevet 1. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. november 2008 Hei, Cata. Jeg kjenner ikke til akkurat denne routeren, men vanligvis er det slik at for å kunne tilbakestille til fabrikkinnstillinger, så må du holde reset-knappen inne noen sekunder. Du kan muligens også gjøre dette via webgrensesnittet. Pass også på at tabellen for MAC-adresser er tom dersom du benytter MAC-filtrering. Det kan jo kanskje være en fordel å oppdatere firmware når du først er i gang også. Fjern alle trådløse tilkoblinger til routeren din på datamaskinene dine før du oppretter dem på nytt. Jeg vil også sterkt anbefale deg å benytte noe annet enn WEP. Jeg ser denne routeren støtter WPA, noe som vil gjøre hjemmenettverket ditt langt sikrere. Bruk også en generator til å lage en tilstrekkelig sterk passphrase. Det hjelper nemlig lite med allverdens kryptering og sikkerhetstiltak dersom passordet er for dårlig. Etter å ha forstått hvor enkelt WEP kan knekkes har jeg personlig gått over til WPA med TKIP og deretter til WPA2 med AES. MAC-filtrering og avslått SSID-kringkasting bør absolutt også vurderes - selv om dette alene egentlig ikke betyr så fryktelig mye for sikkerheten. Takk for svar. Jeg har holdt resetknapp inne så lenge at det verker i fingrene , men hva i allverden er en MAC adresse og hvor finner jeg den hvis jeg skal fjerne den? Skulle gjerne brukt WPA for jeg så jo at det virket sikrere, og prøvde å legge det inn, men når jeg da prøvde å kople meg opp etterpå så maste bare air port om at den ville ha WEP -passordet (til tross for at jeg altså hadde resatt routeren godt og grundig flere ganger). SSID aner jeg heller ikke hva er for noe så det har jeg (tror jeg) ikke fiklet med.
Gjest Lommerusk Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Cata Skrevet 2. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2008 Takker og bukker igjen. Med unntak av den der SSID'en så mener jeg da faktisk at jeg gjorde alt det der. Men skal gjøre et forsøk til før det bærer ut med hele routeren. (Hvorfor er den så vanskelig å sette opp nå når den var så enkel da jeg kjøpte den??? -Retorisk spørsmål, ingen trenger svare på akkurat det. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå