Gå til innhold

Kan man fritere pomfri med solsikkeolje?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Huff. Nå føler jeg meg dum som spørr dette, men kan man lage hjemmelaget pomfri? dvs skrelle poteter dele det i båter? Bør man frityr steke dem (Har bare solsikkeolje, kan man bruke det??) eller kan man ha dem inni i ovnen?

:rodme:

edit; nytt spørsmål... kan man fritere hjemmelaget pomfri med solsikkeolje?

Endret av flYflax
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gjøre begge deler. Spørs hvilken type du ønsker. Skikkelig chips lages vel gjennom å frityrsteke, men jeg liker de når de er stekt i ovnen og jeg.

Skrevet (endret)

kan jeg frityrsteke dem med solsikkeolje ?

Edit; Ehm, feil smiley?

Endret av flYflax
Skrevet

Når jeg har laget potetbåter, så har jeg pleid å legge dem på en langpanne og helle litt olje over dem og putte dem i ovnen.

Du kan fritere med olje også, hell olje i en stor kjele og legg dem oppi når oljen er varm. Vet ikke hvordan det blir når man lager det helt fra bunnen av da jeg aldri har gjort det, men har gjort det med potetbåter man får kjøpt på butikken

Skrevet

Jeg tror solsikkeolje går greit å fritere med, for den tåler forholdsvis sterk varme uten å ødelegges. Har hørt at frityrolje egentlig er mest for de som ikke "vet bedre", altså nokså unødvendig.

Skrevet

Jeg trodde det het "påmmfri"?

Hvis man skal lage ekte påmmfri må de frityrstekes. Det går fint med solsikkeolje, men det er ikke helt ideelt idet det dannes skadelige stoffer når den varmes opp til veldig høy temperatur. Hvis man ikke spiser det særlig ofte er dette imidlertid ikke noe man trenger å ta hensyn til.

Det går også an å lage påmmfri i ovnen. Da er det lurt å bare vende potetstavene i bittelitt olje, og å steke dem på 170 grader varmluft. Det er best å bruke stekebrett med bakepapir/bakematte, og spre dem utover slik at de ikke berører hverandre.

Skrevet
Jeg tror solsikkeolje går greit å fritere med, for den tåler forholdsvis sterk varme uten å ødelegges. Har hørt at frityrolje egentlig er mest for de som ikke "vet bedre", altså nokså unødvendig.

Jeg er enig i at frityrolje ikke er noe særlig. Spesielt siden den inneholder ganske mye herdet fett. Solsikkeolje er mye bedre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...