Gå til innhold

Leieforhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Etter hva jeg har lest virker det veldig vanskelig å få "kastet ut" leieboer. Men hva om utleier rett og slett ikke ønsker å leie ut lenger? Da man h*n vel kunne få avsluttet forholdet? Er det virkelig så vanskelig som jeg har fått inntrykk av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter hva jeg har lest virker det veldig vanskelig å få "kastet ut" leieboer. Men hva om utleier rett og slett ikke ønsker å leie ut lenger? Da man h*n vel kunne få avsluttet forholdet? Er det virkelig så vanskelig som jeg har fått inntrykk av?

Utleier må i så fall begrunne det med at h*n eller aller nærmeste familie ønsker å bruke leiligheten selv.

Ja, det er nok så vanskelig som du har inntrykk av. Nettopp fordi det en person leier ut faktisk er hjemmet til noen andre. Og det skal veldig mye til for å ta fra noen hjemmet deres.

Skrevet

Man kan vel avslutte et leieforhold om man ønsker å bruke boligen selv. Så vis det er årsaken kan man det, om jeg ikke tar helt feil.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Ja, det er nok så vanskelig som du har inntrykk av. Nettopp fordi det en person leier ut faktisk er hjemmet til noen andre. Og det skal veldig mye til for å ta fra noen hjemmet deres.

Ja jeg ser den. Men samtidig så er det jo litt rart at man ikke skal kunne få disponere fullt ut over sin egen eiendom. Så den eneste måten å få avsluttet forholdet på er hvis man skal bruke leiligheten selv?

Jeg bare lurer på helt generelt grunnlag altså, syns bare det virker så rart at utleier skal ha så liten "makt."

Skrevet
Ja jeg ser den. Men samtidig så er det jo litt rart at man ikke skal kunne få disponere fullt ut over sin egen eiendom. Så den eneste måten å få avsluttet forholdet på er hvis man skal bruke leiligheten selv?

Jeg bare lurer på helt generelt grunnlag altså, syns bare det virker så rart at utleier skal ha så liten "makt."

Ja, det er omtrent eneste mulighet.

Syns det er bra at vi har så sterkt vern for leietakere her i landet, jeg. Det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe seg et sted å bo, og å måtte flytte til en stadighet og etter utleieres dagsform er virkelig ikke bra. Da får man faktisk aldri noe hjem, bare et sted å sove. Barn som vokser opp slik blir ihvertfall rotløse!

Skrevet

Og PS: Det er virkelig ikke god boligpolitikk å ha en haug leiligheter stående tomme.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Syns det er bra at vi har så sterkt vern for leietakere her i landet, jeg.

Jeg er helt enig, for all del. Jeg leier jo selv :) Bare av nysgjerrighet dette!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Man disponerer da fullt ut over sin egen eiendom fordi om man ikke kan kaste ut leieboer uten at det gjelder visse regler?

Det er klart at i disse "nedgangstider" der det er dyrt å ha en bolig så kunne det vært greit å hive ut en leieboer for å øke prisen for den neste, men det er jo ikke helt fair behandling av leieboere vel?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Man disponerer da fullt ut over sin egen eiendom fordi om man ikke kan kaste ut leieboer uten at det gjelder visse regler?

Man kan jo ikke disponere utleieleiligheten, og den er jo en del av eiendommen.

Det er klart at i disse "nedgangstider" der det er dyrt å ha en bolig så kunne det vært greit å hive ut en leieboer for å øke prisen for den neste, men det er jo ikke helt fair behandling av leieboere vel?

Nei selvsagt er ikke det fair! Har jeg sagt noe annet? :klø:

(er som sagt leietaker selv)

Gjest Utleier i.i.
Skrevet

Det vanligste er tidsbegrensede utleiekontrakter. De må normalt være på minst tre år. Så da må leier ut hvis utleier ikke ønsker å leie ut lenger eller bare vil ha inn en annen leier.

Om det er leien som er problemet, kan utleier også heve leien til gjengs leie etter minst tre år om den er for lav. (Leier kan også kreve den senket om den er for høy).

Skrevet

Vi har det sånn at vi må gi skriftlig beskjed tre måneder før vi evt. vil si opp leiekontrakta. Og det er gjensidig. Altså må han gi oss skriftlig beskjed tre måneder før han evt. vil "kaste oss ut".

Gjest Utleier i.i.
Skrevet
Vi har det sånn at vi må gi skriftlig beskjed tre måneder før vi evt. vil si opp leiekontrakta. Og det er gjensidig. Altså må han gi oss skriftlig beskjed tre måneder før han evt. vil "kaste oss ut".

Utleier må likevel ha en saklig grunn til å si dere opp. Leier derimot, trenger ingen spesiell grunn.

Skrevet

Han kan uansett ikke bare hive dere ut, selv med tre måneders varsel. Han må ha en god grunn til dette, vis ikke er ikke oppsigelsen gyldig.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Man kan jo ikke disponere utleieleiligheten, og den er jo en del av eiendommen.

Hvis man ønsker å disponere utleieleiligheten så kan man si opp leietakeren. Så jeg skjønner ikke lenger spørsmålet.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Hvis man ønsker å disponere utleieleiligheten så kan man si opp leietakeren. Så jeg skjønner ikke lenger spørsmålet.

Det var jo det som var hele poenget mitt. Så derfor kan ikke utleier disponere fullt ut over sin egen eiendom (som utleieleiligheten er en del av), siden han ikke bare kan si opp leietaker.

Skrevet

Man skulle jo tro ut fra common sense at det finnes et lovverk som åpner for at den som eier boligen kan få lov til å bo der så fremt eier sier i fra god tid i forveien, slik at leieboer får god tid på seg til å finne et nytt hjem.

Skrevet
Man skulle jo tro ut fra common sense at det finnes et lovverk som åpner for at den som eier boligen kan få lov til å bo der så fremt eier sier i fra god tid i forveien, slik at leieboer får god tid på seg til å finne et nytt hjem.

Ja, og at man skal flytte inn selv, eller noen av ens nærmeste familie, er oppsigelsesgrunn, som nevnt tidligere.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Ja, og at man skal flytte inn selv, eller noen av ens nærmeste familie, er oppsigelsesgrunn, som nevnt tidligere.

Vet du hvor lang oppsigelsestiden er i slike tilfeller?

Skrevet
Vet du hvor lang oppsigelsestiden er i slike tilfeller?

Følger kontrakten.

Skrevet

Husleieloven

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...