Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #1 Skrevet 1. november 2008 Hvilke kjente norske verker er et "must" å få med seg? (Tenker først og fremst på de virkelig store, som Amtmannens Døtre, Et dukkehjem osv..)
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Nevner i hovedsak forfattere, jeg synes ikke alltid de "største" verkene er de beste: Det meste av Ibsen (de andre tre store synes jeg derimot er litt utdaterte, selv om de har noen lyse øyeblikk) Hamsun; Sult, Pan og Mysterier synes jeg er de beste og mest originale Sigrid Undset; jeg har ikke lest Kristin Lavransdatter, men hun har skrevet veldig mye annet bra Tor Jonsson Olav H Hauge Tor Ulven Tarjei Vesaas (og Haldis Moren) Gunvor Hofmo Det er også noen nyere, nålevende forfattere jeg mener har skrevet klassikere, men er usikker på om de skal med? (Ulven ville jo hørt til disse om han hadde levd ennå)
Mamma1 Skrevet 1. november 2008 #3 Skrevet 1. november 2008 Slår et slag for Kielland jeg da, syns han skrev bra. Jonsson syns jeg ikke hører hjemme. Men: Hagerup og Amalie Skram må være med. Dersom du skal ha med nyere så må Fosse være med.
Emmplix Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Er det noen av dere som har lest Amtmannens døtre? Hvordan er den å lese? Er den tung, eller er den ganske grei? Jeg har hatt lyst til å lese den en stund nå men har bare ikke fått meg selv til å gjøre det enda.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Jeg mener at Agnar Mykle er verdt å få med seg.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Min favoritter av "de virkelig gamle" er Alexander Kielland - Gift Knut Hamsun - Markens grøde Av litt nyere klassikere, som man helst bør lese når man er 16 Jens Bjørneboe - Haiene, Jonas og Bestialitetens historie Agnar Mykle - Sangen om den røde rubin Av litt nyere, politiske 70-tallsklassikere ville jeg lest Gerd Brantenberg - Egalias døtre Dag Solstad - Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land Av Ibsen ville jeg heller sett Peer Gynt og Et dukkehjem satt opp på teater - og ikke en nymotens, kreativ forestilling, men spilt "på gamlemåten". Jeg er ikke så begeistret for kreative nyoppsetninger av klassikere, spesielt om jeg ikke har sett dem gjort "skikkelig" før.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Jeg synes Lars Saabye Christensen - Halvbroren og Johan Borgens Lillelord-triologi er verdt å lese.
golda Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Amalie Skramm - ingen tvil. Hellemyrsfolket er fantastisk! Jeg synes også at Bjørneboe hadde noe for seg. Ai, ja, jeg må heller ikke glemme Falkberget! Utrolig bra. Ibsen er noe ALLE må ha med seg... Men, jeg tror jammen Andre Bjerke også er noen man bare må ha med seg! Nå gir jeg meg før det blir en lang, lang liste her!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 Er det noen av dere som har lest Amtmannens døtre? Hvordan er den å lese? Er den tung, eller er den ganske grei? Jeg har hatt lyst til å lese den en stund nå men har bare ikke fått meg selv til å gjøre det enda. Jeg har lest den. Jeg likte den godt. Den er ikke tung i det hele tatt, syntes nå jeg ihvertfall.
ilcrappo Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 "Kjærlighet" av Hanne Ørstavik av nyere romaner. "Veien til verdens ende" av Sigurd Hoel av litt eldre.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 Min favoritter av "de virkelig gamle" er Alexander Kielland - Gift Knut Hamsun - Markens grøde Av litt nyere klassikere, som man helst bør lese når man er 16 Jens Bjørneboe - Haiene, Jonas og Bestialitetens historie Agnar Mykle - Sangen om den røde rubin Av litt nyere, politiske 70-tallsklassikere ville jeg lest Gerd Brantenberg - Egalias døtre Dag Solstad - Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land Av Ibsen ville jeg heller sett Peer Gynt og Et dukkehjem satt opp på teater - og ikke en nymotens, kreativ forestilling, men spilt "på gamlemåten". Jeg er ikke så begeistret for kreative nyoppsetninger av klassikere, spesielt om jeg ikke har sett dem gjort "skikkelig" før. Jeg har dessverre lest disse, og må si at det er noe av det KJEDELIGSTE jeg noensinne har vært borti! Bruk tiden på noe mer verdifullt.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har dessverre lest disse, og må si at det er noe av det KJEDELIGSTE jeg noensinne har vært borti! Bruk tiden på noe mer verdifullt. De gjorde dypt inntrykk på meg da jeg var tenåring, så folk er forskjellige
Gjest Raptuza Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Henrik Wergeland - fantastiske dikt!!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #16 Skrevet 18. januar 2009 Av Ibsen ville jeg heller sett Peer Gynt og Et dukkehjem satt opp på teater - og ikke en nymotens, kreativ forestilling, men spilt "på gamlemåten". Jeg er ikke så begeistret for kreative nyoppsetninger av klassikere, spesielt om jeg ikke har sett dem gjort "skikkelig" før. Det er jo nettopp det som er spennende med å sette opp særlig Ibsen sine stykker i en moderne kontekst - de tåler det! Ibsens problemstillinger er fortsatt like dagsaktuelle, og det hemmer ikke teksten å sette rammen til i dag. Som Catrine Telle (som kanskje har gjort den mest geniale Peer Gynt noensinne) sa om filleristing av klassikere: "Det er ingen grunn til å ikke klusse med klassikerne. De overlever. Det er verre med oss" Av nyere forfattere er Jesper Halle, Carl Frode Tiller og Johan Harstad i en helt egen klasse.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 Skal du lese EN eneste norsk klassiker: "Sult" av Hamsun. Beklager, men det er sant. Vet at det er nærmest parodisk å si det, men den er fantastisk. Den er så moderne i stilen, og det psykologiske aspektet er mesterlig. Det sies at alle som ikke leser noe særlig, og som blir spurt av pressen om hva de leser, alltid svarer Hamsun, og da spesielt "Sult".... Haha. Men den er virkelig verdt en gjennomlesning. Enig i André Bjerke-anbefalningen. Spesielt hans oversettelser av skuespill er i en klasse for seg, men les hva som helst av ham bare for å få inntrykk av hans lek med det norske språk. Liker du hakket mer storslåtte dramaer, så er Sigrid Undsets tre Kristin Lavransdatter-bøker også fine. Orker du ikke alle, så er første boken (Kransen) en bra start.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå