Gå til innhold

Mye får du spart i måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan å spare litt men det er vanskelig :( Har billån, masse utgifter i drivstoff pga jobb langt unna. Må jo ha mat og betale strøm og betale studielån :( Og vanskelig å spare...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sparer vel mellom 3 og 4000 i måneden. 3000 rusler rett inn på sparekonto. I tillegg så har jeg månedlig sparing på 300 kr i et aksjefond (jada, jeg vet - det er ikke mye å skryte av i disse tider).

I tillegg til dette så har jeg et annet aksjefond som jeg fra tid til annen setter inn litt penger på og en liten andel enkeltaksjer som jeg har for å lure meg selv til å henge litt med i det som foregår i aksjemarkedene. :ler:

Akkurat nå har jeg brukt de dårlige tidene til å handle et par aksjeposter som jeg ellers neppe ville tatt meg råd til. Regner jo med de går opp igjen etterhvert.

Hvis jeg sprer alt dette utover så blir vel gjennomsnittlig sparing på mellom 4 og 5000 kr i måneden i snitt.

Skrevet

alt etter som... jeg begynte i full jobb ffor 3 måneder siden.. har klart å spare 5000 kr på tre måneder..

det er veldig forskjellig måned fra måned.. feks denne måneden skal jeg til tannlegen, har ingen anelse om hvor dyrt det blir så sparingen blir satt på vent så mens.

så tenkte jeg kjøpe en del julegaver denne måneden og neste..

er jeg urutinert og ikke kjøper endel denne måneden så blir det null sparing neste måned.

så akkuratt nå i disse tidene så blir det dårlig med sparing..

og nå har jeg akkuratt fått regning fra lånekassa, nå skal studielånet begynne å betjenes.. aff..

og dette er fra en kvinne som ikke eier nåla i veggen. annet enn en liten og gammel bil og leier leilighet..

så tror ikke jeg skal ta lån til bil med det første.. ikke råd, rett og slett :(

Gjest Glad i reiser
Skrevet
Jeg sparer vel mellom 3 og 4000 i måneden. 3000 rusler rett inn på sparekonto. I tillegg så har jeg månedlig sparing på 300 kr i et aksjefond (jada, jeg vet - det er ikke mye å skryte av i disse tider).

I tillegg til dette så har jeg et annet aksjefond som jeg fra tid til annen setter inn litt penger på og en liten andel enkeltaksjer som jeg har for å lure meg selv til å henge litt med i det som foregår i aksjemarkedene. :ler:

Akkurat nå har jeg brukt de dårlige tidene til å handle et par aksjeposter som jeg ellers neppe ville tatt meg råd til. Regner jo med de går opp igjen etterhvert.

Hvis jeg sprer alt dette utover så blir vel gjennomsnittlig sparing på mellom 4 og 5000 kr i måneden i snitt.

Oi, det var da ikke smått :)

Er heldig hvis jeg får spart en 1000-1500 kr i måneden.. Men bruker jo mellom 3000 og 3500 på diesel i måneden :tristbla:

Skrevet

Jeg har ganske lite utgifter slik jeg har det nå, det vil si strøm, internet, busskort og mobil er vel de eneste faste utgiftene mine. Jobber litt over 50% men i helsesektoren er det alltid ledige vakter (hvertfall der jeg jobber), så jobber vel mer 80-100%. Sparer ca 10 000 hver måned. Prøver å ikke venne meg til å ha mye penger før jeg skal studere og når studiene begynner har jeg litt (en del :gjeiper:) å rutte med ;)

Skrevet

Parer ca. 4000 i måneden, halvparten av disse spares i aksjefond.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg sparer 1500 i mnd, det er absolutt maks av det jeg kan klare å spare. Tilsammen sparer vi 2100 i mnd.

Skrevet

Sparer 1000kr fast per måned, er student. Sparer gjerne mer noen måneder, hvis jeg får noen ekstra kroner.

Skrevet

Jeg setter over en del penger til "sparekonto" men vil ikke kalle det sparing, for dette er penger som ryker med en gang det er en utgift litt utover det vanlige. Riktigere å kalle det bufferkonto. Ellers har jeg fokusert på å nedbetale lån framfor å spare. Da vi kjøpte ny bil løste vi inn alt vi hadde stående i fond, og jeg har kvittet meg med studielånet mitt og betaler ned ekstra på lån hvis jeg får mulighet. I mitt hode er det dumt å ha store beløp på sparekonto sålenge jeg har dyre renteutgifter på et ganske så stort lån.

Gjest Raptuza
Skrevet

Denne månaden har vi satt 3500 inn på kontoen, men egentlig går dei snart ut att fordi vi må fiksa på bilen(kjøpa delar, mekka sjølv). Så spare og spare. Mannen min får bonus over nyttår, då går 30.000 rett inn på et privat lån vi har i familien. Så det er ikkje mukje overskot og henta. Men vi har klart oss i alle år utan ta ekstra lån til bil eller renovering av vårt gamle hus.

Skrevet (endret)

Min form for sparing er å betale inn ekstrapenger til boliglånet. Huset mitt er den ooo store "sparegrisen" min. Ellers har jeg en BSU-konto. Utover dette har jeg en bufferkonto, der det helst aldri skal være under 30 000 kroner. Så hvis jeg er i nød den ene måneden, så gjør jeg det jeg kan for å betale tilbake de pengene som jeg "skylder" meg selv.

Sparer egentlig ikke til noe spesielt. Kun til eventuelle krisetider, for slik som nå har jeg mistet jobben (firmaet jeg jobber i ble avviklet). Og da er en buffer kjekk å ha.

"Sparer" vel i snitt mellom 1500-7000 i måneden.

Endret av nettvenninnen
Skrevet

Jeg sparer i boliglånet mitt jeg også. Har Flexi-lån, så lånet er også bufferen min.

Bataler all lønn inn på lånet utenom en brukskonto med 10.000,- som skal holde for 1 mnd.

I tillegg har jeg BSU, men der fyller jeg opp årets kvote i begynnelsen av januar.

Hva angår månedlig sparing har jeg aksjefond, ikke noe å skryte av akkurat nå, men det er jo langsiktig sparing (minst 10 år). Der sparer jeg fast 1500,- i mnd.

Har også aksjesparing i firmaet jeg jobber hos. Der trekker de 1250,- i mnd som er maksimalt beløp i min lønnsklasse.

Skrevet

Det blir ikke mer enn 300 kroner som går på fond. Ja, jeg har tapt stort den siste tiden, men det gjør ingenting. Jeg skal jo spare langsiktig.

Skrevet

Dersom jeg klarer å følge budsjettet jeg har satt opp, så sparer jeg 9000 kr i måneden.

De to siste månedene har det vært litt trangere (bilreperasjon, datareperasjon), så da har jeg bare fått spart ca. 4000 kr.

Jeg syns jeg er priviligert som kan spare såpass mye hver måned, og er glad for det hver eneste dag!

Nå vurderer jeg å begynne å spare til pensjon i tillegg. 4000 kroner i skattefradrag for å spare 15.000 i året er verdt å ta med seg.

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Skrevet

Prøver å spare ca 50% av det jeg får utbetalt. Går fint det

Skrevet

150 kroner - 500 kroner i måneden. Bedre enn ingenting.... ;)

Skrevet

Begynte i ny ( og 100%) jobb i begynnelsen av juni i år. Bufferen var da køle tom, og jeg hadde ett håp om både å få opp den og få til en skikkelig ferie med ungene til neste år.

Hittill har jeg spart 40 000, er ganske så fornøyd med det på fire måneder.Har jobbet mye ekstra i tillegg til full jobb også da.Nå er det heftig sparing og det blir det til langt utpå våren. Deretter blir det litt mere lempelig, håper på å sette unna en 4-5 000 hver måned.

Skrevet

Jeg vil heller ikke si at jeg sparer så veldig mye men når jeg har litt penger til overs en mnd så setter jeg det over til sparekontoen. Den bruker jeg i tilfelle det kommer noen uforventede utgifter, f.eks. noe i leiligheten som repareres osv.)

Skrevet

Jøss! Overrasket over å se hvor mye folk faktisk sparer! Da er det nok på tide at jeg også begynner å spare litt tror jeg! =) God tråd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...