Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Var i banken idag og spurte om boliglån. Sambo tjener 350.000 og jeg 330.000. Gjeld: Sambo: knapt 1000.000 (400.000 i studielån og 600.000 i boliglån sånn ca) Jeg: gjeldfri (hvis man ser bort i fra 7000,- på kredittkortet. Men det er ikke gammel gjeld, er vel ikke forfalt enda engang. Så det teller vel ikke?) Formue: Sambo: ikkeno Jeg: nesten 80.000 i BSU og ca 150.000 på bok (vel, ca halvparten i fond, men det kan jo evt. løses ut. Men ikke før verdien stiger igjen) I tillegg har vi rekkehuset vi bor i idag, verdi ca 1,5 mill (har meglertakst fra i fjor på 1,7 men prisene har jo sunket endel siste året. Ut fra hva jeg ser på Finn burde 1,5 likevel være oppnåelig). Vi ønsker å selge rekkehuset og kjøpe enebolig. Vi har ingen betalingsanmerkninger og har aldri hatt purringer, inkasso osv. Vi fikk bare tilbud om 900.000,- i lån. Er ikke det fryktelig lavt? Skjønner ikke noe. Jeg har jo forstått at bankene er strengere nå enn før, men dette er jo helt latterlig lavt. Fikk jo like stort lån da vi var studenter med minimal inntekt. Er det verd å ta runden rundt til andre banker eller er det slik det er idag?
Alison Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Vi fikk bare tilbud om 900.000,- i lån. Er ikke det fryktelig lavt? Skjønner ikke noe. Jeg har jo forstått at bankene er strengere nå enn før, men dette er jo helt latterlig lavt. Fikk jo like stort lån da vi var studenter med minimal inntekt. Er det verd å ta runden rundt til andre banker eller er det slik det er idag? Da dere fikk lån som studenter ble nok fremtidige inntekter lagt til grunn. Da markedet var et helt annet enn i dag, var det gode muligheter for studenter til å få lån. I dag så er det nesten ingen studenter som får lån uten at de har kontrakt på at de har en fast jobb å gå til etter endt utdannelse. Det at dere ikke får mer i lån nå enn da dere var studenter, har nok med at banken i den første lånesøknaden la til grunn omtrent den inntekten dere har i dag. I dagens marked vil dere nok også bli nødt til å selge først. Skal dere ha mellomfinansiering nå, må dere ha økonomi til å betjene både gammelt og nytt lån i tilfelle dere ikke får solgt. Med de inntektene dere har i dag vil det bli veldig tøft for dere. Har dere barn? Hvis dere har det vil det gjøre at dere får mindre i lån enn om dere ikke har barn. Hva er grensene tilsammen på alle deres kredittkort? Selv om dere ikke har brukt noe av kreditten vil banken regne kredittgrensene som gjeld (dere kan jo når som helst benytte dere av denne kreditten). Når en sak blir lagt ut på et forum slik som her, vil det nesten alltid være en del opplysninger som blir utelatt. Det blir derfor helt umulig å gi et helt riktig svar på hvor mye dere har mulighet til å få i lån. Har dere ikke barn eller kredittkort vil jeg tro at det kan være mulig å få låne noe mer. For det er totalt 900.000,- dere har fått tilbud om (at boliglånet på 600.000,- blir innfridd og ikke kommer i tillegg)? Uansett vil jeg ikke si at det er latterlig lavt det dere har fått tilbud om. Dere skal ha mulighet til å leve og ikke bare bo. Etter min mening er ikke den banken som til syvende og sist gir det høyeste lånet den beste banken. Derimot ville jeg satset på den banken som ser på hele den økonomiske situasjonen under ett og ikke låner dere mer enn at dere har mulighet til å leve normalt, tåler en renteøkning på noen prosent og i tillegg kan spare litt ved siden av.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Var i banken idag og spurte om boliglån. Sambo tjener 350.000 og jeg 330.000. Gjeld: Sambo: knapt 1000.000 (400.000 i studielån og 600.000 i boliglån sånn ca) Jeg: gjeldfri (hvis man ser bort i fra 7000,- på kredittkortet. Men det er ikke gammel gjeld, er vel ikke forfalt enda engang. Så det teller vel ikke?) Formue: Sambo: ikkeno Jeg: nesten 80.000 i BSU og ca 150.000 på bok (vel, ca halvparten i fond, men det kan jo evt. løses ut. Men ikke før verdien stiger igjen) I tillegg har vi rekkehuset vi bor i idag, verdi ca 1,5 mill (har meglertakst fra i fjor på 1,7 men prisene har jo sunket endel siste året. Ut fra hva jeg ser på Finn burde 1,5 likevel være oppnåelig). Vi ønsker å selge rekkehuset og kjøpe enebolig. Vi har ingen betalingsanmerkninger og har aldri hatt purringer, inkasso osv. Vi fikk bare tilbud om 900.000,- i lån. Er ikke det fryktelig lavt? Skjønner ikke noe. Jeg har jo forstått at bankene er strengere nå enn før, men dette er jo helt latterlig lavt. Fikk jo like stort lån da vi var studenter med minimal inntekt. Er det verd å ta runden rundt til andre banker eller er det slik det er idag? Jeg synes nok at det var noe lavt (forutsetter at boliglån kr 600.000 innfris og studielån beholdes). Banken ser også på deres husholdningsutgifter. Har dere 3 barn får dere MYE mindre lån enn et par som f.eks. ikke har barn.. Har dere flere barn i SFO og barnehage, ja så koster det!
Gjest ts Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Takk for svar Alison. Boliglånet vi/sambo har idag skal innfris i forbindelse med salg ja, og det vil jo også gi en egenkapital på et sted mellom 800.000 - 1000.000,- Banken forutsatte at dette lånet skulle innfris for at vi skulle få innvilget 900.000,- Men, egenkapitalen spiller jo forsåvidt ikke inn på betjeningsevnen, det forstår jeg jo. Kredittkortlimit er vel 30.000,- totalt mener jeg. Er vel totalt belastet rundt 50,- i renter i år, så helt unntaksmessig at kreditten ikke betales ved forfall. Vi har ingen barn, men er i rette alderen for det. Budsjetterer banken inn det mon tro? Skjønner at det det er vanskelig å si ut fra en slik tråd. Men jeg ble bare så overrasket og skuffet. Føler at vi har vært så fornuftig. Jeg har vært i jobb noen år og har derfor spart meg opp endel og innfridd gjeld. Sambo er nyutdannet så har ikke fått spart opp noe enda, men han har jo betjent boliglån i noen år så han har jo spart på den måten. Et lån på 900.000 koster ikke mer en 6-7.000 i mnd med en nedbetalingstid på 25 år og med rundt 37.000 utbetalt burde da vi kunne bruke mer på bolig enn det? Samlet sett vil vi jo bare sitte med 400.000 i lån når rekkehuset er solgt (+ egenkapital på et sted mellom 1000.000 - 1200.000). For å være ferdig utdannede 27-åringer med fast jobb innen yrker som det alltid vil være behov for synes jeg faktisk at vi har vært sabla flinke. Lønningene er ikke kjempehøye, men stabile og hvertfall mannen har utsikter til å kunne øke endel. Vi får se. Får høre med et par andre banker. Jeg setter pris på at bankene er litt strenge og ikke låner ut mer enn folk kan betjene, men ut fra vår situasjon virker tilbudet veldig lavt synes jeg. Hvis budsjettet vårt blir en bolig til under 2 millioner så får vi heller spare videre og vente med nytt boligkjøp.
Alison Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Takk for svar Alison. Boliglånet vi/sambo har idag skal innfris i forbindelse med salg ja, og det vil jo også gi en egenkapital på et sted mellom 800.000 - 1000.000,- Banken forutsatte at dette lånet skulle innfris for at vi skulle få innvilget 900.000,- Men, egenkapitalen spiller jo forsåvidt ikke inn på betjeningsevnen, det forstår jeg jo. Bankene vil nok skru ned forventningene til egenkapitalen deres en god del. De vil nok trekke fra minst 10% av dagens takst og i tillegg trekke fra megleromkostninger. Ellers har du helt rett i at egenkapitalen ikke spiller inn på betjeningsevnen. Det at du har vært flink til å spare vil derimot telle positivt på betalingsviljen. Kredittkortlimit er vel 30.000,- totalt mener jeg. Er vel totalt belastet rundt 50,- i renter i år, så helt unntaksmessig at kreditten ikke betales ved forfall. Vi har ingen barn, men er i rette alderen for det. Budsjetterer banken inn det mon tro? Dere har totalt bare ett kredittkort? Alle kredittgrenser på kreditt- og kjøpekort skal tas med. Banken regner ikke inn fremtidige barn. Det er i tilfelle bare hvis dere venter barn i det dere søker på lånet. Skjønner at det det er vanskelig å si ut fra en slik tråd. Men jeg ble bare så overrasket og skuffet. Føler at vi har vært så fornuftig. Jeg har vært i jobb noen år og har derfor spart meg opp endel og innfridd gjeld. Sambo er nyutdannet så har ikke fått spart opp noe enda, men han har jo betjent boliglån i noen år så han har jo spart på den måten. Et lån på 900.000 koster ikke mer en 6-7.000 i mnd med en nedbetalingstid på 25 år og med rundt 37.000 utbetalt burde da vi kunne bruke mer på bolig enn det? Samlet sett vil vi jo bare sitte med 400.000 i lån når rekkehuset er solgt (+ egenkapital på et sted mellom 1000.000 - 1200.000). For å være ferdig utdannede 27-åringer med fast jobb innen yrker som det alltid vil være behov for synes jeg faktisk at vi har vært sabla flinke. Lønningene er ikke kjempehøye, men stabile og hvertfall mannen har utsikter til å kunne øke endel. Vi får se. Får høre med et par andre banker. Jeg setter pris på at bankene er litt strenge og ikke låner ut mer enn folk kan betjene, men ut fra vår situasjon virker tilbudet veldig lavt synes jeg. Hvis budsjettet vårt blir en bolig til under 2 millioner så får vi heller spare videre og vente med nytt boligkjøp. Ut fra inntekt og de opplysninger som er oppgitt i tråden, vil jeg tro at det er mulighet for et høyere lån. Mulig at dere kan ha totalt lån på nærmere 1,7-1,8 (all gjeld inkl), men som skrevet tidligere, kan det være relevante opplysninger som ikke kommer frem her.
Gjest Pupsilure Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 Vi fikk tilbud om 1,7 i lån, med lavere inntekter enn dere. En i full jobb med ca 300 000 i året, og en i deltidsjobb med ca 200 000 i året, ingen egenkapital. Men det er ca 7 mnd siden.... Det var forresten dnbnor. Dere kan kanskje høre med andre banker? Eller vente til ting roer seg litt
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Du siste som fikk 1,7 fra DnBNOR, har der gjeld også? Jeg tjener 500 000 og fikk kun tilbud om 1,2 i førstehjemslån. Jeg har 350 000 i studielån og 140 000 i annet lån fra før av. Hadde trodd at jeg skulle fåtilbud om hvertfall 1,5 mill. men tydeligvis ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Men er det ikke slik at de regner gammel gjeld inn i den nye gjelden da? Altså, har du 500.000 i gjeld fra før, ville du uten den fått lån på feks 2.000.000, men med den gjelden får du bare 1.500.000. For da er det jo ikke rart at du, siste mann her, får mindre lån enn du trodde.
gullet76 Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 Jeg vil anbefale å gå til flere banker.. Vi fikk også avslag fra to banker, inkl dnbnor når vi søkte om lån for en drøy mnd siden. Vi har totalt 900' i inntekt. Begge sitter med bolig fra før, og gjeld på dette. Vi har totalt 6 barn tilsammen. Og fikk innvilget et lån på 3.1 mill.
Gjest Pupsilure Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Du siste som fikk 1,7 fra DnBNOR, har der gjeld også? Jeg tjener 500 000 og fikk kun tilbud om 1,2 i førstehjemslån. Jeg har 350 000 i studielån og 140 000 i annet lån fra før av. Hadde trodd at jeg skulle fåtilbud om hvertfall 1,5 mill. men tydeligvis ikke. Vi hadde ca 150 000 i studielån til sammen. Og vi hadde litt penger på BSU når jeg tenker meg om. Ca 40 000. Og vi hadde et fint budsjett med oss, og oversikt over alt av utgifter og forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå