Gå til innhold

Hvor mye ville han ha fått i boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg tjener 490 000. Han har 350 000 i studielån og 90 000 i lån hos sin arbeidsgiver. I tillegg har han Mastercard gjeld på 30 000.

Hvor mye ca tror dere han ville ha fått i boliglån/lånetilsagn førstehjemslån (100 %) hos de bankene som tilbyr førstehjemslån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2mill kanskje til vanlig, men ikke nå..Kanskje i overkant av 1mill..

Skrevet

Ca 1 mill, maks (3x inntekt minus alle lånene an allerede har). Men spørs om noen banker vil ta i han i dag, siden han har en del kredittkortgjeld. Har han BSU-konto? Hvis ikke bør han starte opp det og fylle opp den, samt betale ned kredittkort og lån hos arbeidsgiver.

Skrevet

Nei, han har ingen egenkapital og ikke BSU. Hvorfor skal det bety noe at han har Mastercardgjeld? Det betyr da ikke mye. Han har ingen barn og er 34 år gammel. Han har gode karrieremuligheter i selskapet han jobber i.

Skrevet

Å ha mastercard-gjeld, og annen forbruksgjeld, viser at man ikke har kontroll på økonomien sin, og lever over evne. En som er barnløs (og alene?) med den inntekta burde faktisk ha en ganske solid egenkapital, ikke 120.000 i gjeld (studielån derimot, er vanskelig å ikke ha når man har høyere utdanning).

Skrevet
Å ha mastercard-gjeld, og annen forbruksgjeld, viser at man ikke har kontroll på økonomien sin, og lever over evne. En som er barnløs (og alene?) med den inntekta burde faktisk ha en ganske solid egenkapital, ikke 120.000 i gjeld (studielån derimot, er vanskelig å ikke ha når man har høyere utdanning).

Dette stemmer. Med en så høy inntekt burde han kunne vise til en del egenkapital. Med null egenkapital og atpåtill kredittkortgjeld, vil ikke denne saken være positivt. Førstehjemslån er risikolån i utgangspunktet for banken. I dette tilfelle vil banken stille spørsmålstegn ved om denne kunden har betalingsvilje til å betjene lånet. Her er det ikke utekelig at han får beskjed om å kvitte seg med den kortsiktige gjelden og minst kunne klare å spare opp nok egenkapital til omkostninger i forbindelse med boligkjøp.

Skrevet

Han må nok kvitte seg med de smålånene før han kan få noe særlig med boliglån.

Vil tro maks at i disse tider vil han nok bli tilbudt maks én million (hvis han i det hele tatt blir tilbudt noe), sannsynligvis lavere.

Kredittkortgjeld har så klart mye å si, det viser som Wadjet sier at han har levd over evne. At han ikke har BSU gjør også at flere banker ikke vil gi han førstehjemslån, mener jeg.

Skrevet

Det var en smal tankegang av bankene. Det er absolutt ikke alle som vil ha BSU. Hvorfor skal alle presses inn i BSU? Det høres ut som om BSU er økonomifolks bibel og hallelujah.

Masterkortgjeld, hva så. Han betaler jo ned mnd for mnd. Han har ikke tjent så bra. Før han fikk en solid bra betalt jobb jobbet han i en offentlig instans hvor han tjente vesentlig lavere. Han har bodd i utlandet og har valgt å leve ok i de årene han har studert og praktisert i utlandet, noe som koster. Han har ikke kunnet spare.

Bankene ser sikkert noe individuelt an. Man skal ikke bli straffet for sine valg dersom de har vært rasjonelle for den som tok de. Jeg velger å tro at bankene vil se mer tolerant på min venn enn det som kommer frem her. Vi får se!

Skrevet
Det var en smal tankegang av bankene. Det er absolutt ikke alle som vil ha BSU. Hvorfor skal alle presses inn i BSU? Det høres ut som om BSU er økonomifolks bibel og hallelujah.

Masterkortgjeld, hva så. Han betaler jo ned mnd for mnd. Han har ikke tjent så bra. Før han fikk en solid bra betalt jobb jobbet han i en offentlig instans hvor han tjente vesentlig lavere. Han har bodd i utlandet og har valgt å leve ok i de årene han har studert og praktisert i utlandet, noe som koster. Han har ikke kunnet spare.

Bankene ser sikkert noe individuelt an. Man skal ikke bli straffet for sine valg dersom de har vært rasjonelle for den som tok de. Jeg velger å tro at bankene vil se mer tolerant på min venn enn det som kommer frem her. Vi får se!

Hvorfor spør du her da, hvis du "vet" ting fra før av?

Skrevet

Banken vil ta en totalvurdering. Alle relevante opplysninger vil ikke komme fram på et internettfora og du kan derfor heller ikke forvente å få vite sikkert om og eventuelt hvor mye banken vil tilby i lån. For å få et konkret tilbud må banken kontaktes.

Alle må ikke ha BSU, men det er en fordel. Dessuten er det veldig god rente på slik sparing i tillegg til at en får 20% direkte fratrekk i skatten på det beløpet som blir spart hvert år. Hvis noen av en eller annen grunn ikke vil ha BSU, bør det spares på andre måter. Et viktig punkt når en søknad vurderes er betalingsvilje. Null sparing er da negativt. Det kan være mange grunner til at en ikke har hatt mulighet til å spare, noe banken vil se på i hvert enkelt tilfelle.

Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

Det kommer helt ann på om "mastercard gjelden" er definert som beløp han ikke har betalt ila de 40 dagene man har rentefrihet på dem eller ei.

Jeg bruker ALDRI visakortet mitt dersom jeg har mulighet til å handle med mastercard i en butikk. Det handler ikke om å ikke ha kontroll, men å være smart fordi dette er penger jeg ikke får renter på mens penger ut fra brukskonti= mindre rentepenger. Mastercard sikrer meg også rent forsikringsmessing for det jeg kjøper. når mastercardregningen min forfaller så betaler jeg hele beløpet fra lønnskontoen min eller sparekontoen avhengig av hvor stor regningen er. Jeg har en kred.grense på mastercardet på 75000. I perioder hvor jeg handler mange store ting er jeg kommet helt opp i den grensa, men jeg har aldri betalt ei krone i renter til mastercard --> beløpene blir alltid tilbakebetalt før rentene begynner å løpe. Dette startet jeg med da jeg var 20 år. Nå er jeg 32. På det tidspunktet vi tok opp stort huslån hadde jeg kredittgjeld på 50000 til mastercard. Banken tok aldri dette med til vurdering fordi de kunne se av min jevne betaling av masterregninger at det aldri var et problem

Skrevet
Det kommer helt ann på om "mastercard gjelden" er definert som beløp han ikke har betalt ila de 40 dagene man har rentefrihet på dem eller ei.

Jeg bruker ALDRI visakortet mitt dersom jeg har mulighet til å handle med mastercard i en butikk. Det handler ikke om å ikke ha kontroll, men å være smart fordi dette er penger jeg ikke får renter på mens penger ut fra brukskonti= mindre rentepenger. Mastercard sikrer meg også rent forsikringsmessing for det jeg kjøper. når mastercardregningen min forfaller så betaler jeg hele beløpet fra lønnskontoen min eller sparekontoen avhengig av hvor stor regningen er. Jeg har en kred.grense på mastercardet på 75000. I perioder hvor jeg handler mange store ting er jeg kommet helt opp i den grensa, men jeg har aldri betalt ei krone i renter til mastercard --> beløpene blir alltid tilbakebetalt før rentene begynner å løpe. Dette startet jeg med da jeg var 20 år. Nå er jeg 32. På det tidspunktet vi tok opp stort huslån hadde jeg kredittgjeld på 50000 til mastercard. Banken tok aldri dette med til vurdering fordi de kunne se av min jevne betaling av masterregninger at det aldri var et problem

Du bruker mastercardet ditt fornuftig. Det er på langt nær alle som bruker kortet slik. Banken vil ta med kredittgrensen når de ser på lånesøknaden din og legge den inn som gjeld (noe som blir gjort uansett om du bruker kortet eller ei), men banken vil se mye mer positivt på slik bruk av kortet enn en som lever over evne. Når det blir søkt om lån må du gjøre regning med at rådgiveren går gjennom kontoene for å se hvordan du bruker pengene dine (f.eks. om det går ut penger til nettspill, diverse kredittkort osv.)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Dette er en stor mulighet for sparing til bolig med skattefradrag som kun unge har. Det viser at man er i stand til å sette av penger - spare.

Masterkort gjeld viser at han har levd over evne en periode - det viser at han vil heller bruke og leve "fett" enn å spare.

Jeg tror både du og han vil få en nok så tøff bakkelanding i den virkelige verden etter å ha snakket med banken. De (banken altså) er ikke inne i hodet hans og kan se hva han tenker, de ser på historikk og hvis det er rasjonelt å leve for mer enn man tjener mens man har en dårlig betalt jobb så er det jo din venns oppgave å forklare banken det. Jeg kan fortelle deg at det slett ikke er så lett å forklare bankene hvorfor en singel person har kredittkort gjeld og hvorfor de skal få låne så mye når de ikke har spart opp fem flate øre.

Men for all del, det er bare for din venn å gå i banken og forklare sine rasjonelle valg så vil det straks vise seg hvor tolerant bankene er. Kom gjerne tilbake og fortell oss hvor feil / rett vi hadde.

Skrevet
Men for all del, det er bare for din venn å gå i banken og forklare sine rasjonelle valg så vil det straks vise seg hvor tolerant bankene er. Kom gjerne tilbake og fortell oss hvor feil / rett vi hadde.

Han fikk lånetilsagn fra to banker: den ene ga 1,2 mill og den andre 1,5. DnBNOR var den som ville gi minst...Han har ikke fått de i posten ennå, men han fikk muntlig tilslag. De snakket visstnok ikke om BSU og masterkort, det var ikke tema. Han jeg kjenner la bare fram inntekt oig budjsett slik detvar og opplyste selv om at han ikke var en sparekunde, samt at han ikke hadde vurdert BSU, og at slikt ikke funket for ham. Ingen som sa noe på det.

Skrevet
Han fikk lånetilsagn fra to banker: den ene ga 1,2 mill og den andre 1,5. DnBNOR var den som ville gi minst...Han har ikke fått de i posten ennå, men han fikk muntlig tilslag. De snakket visstnok ikke om BSU og masterkort, det var ikke tema. Han jeg kjenner la bare fram inntekt oig budjsett slik detvar og opplyste selv om at han ikke var en sparekunde, samt at han ikke hadde vurdert BSU, og at slikt ikke funket for ham. Ingen som sa noe på det.

Selv om det ikke var noe stort tema da han snakket med banken, ser banken på kredittkortgjeld. Det er en av grunnene til at det skal leveres både lønnsslipp og utskrift av likningen før lån blir bevilget. Alt for ofte blir det holdt tilbake opplysninger om gjeld, og vi ser også at lønn i veldig mange tilfeller blir oppgitt til å være høyere enn den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...