Gå til innhold

Mellom måltid---

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier ca 62kg, og er 160cm høy...vil ned noen kilo og har lagt om kostholdet mitt..

Trener tre dager i uka (jogger om morgnen før frokost), og spiser regelmessig.

Har til nå spist banan som mellom måltid, en banan mellom frokost og lunsj, og en banan mellom lunsj og middag/kvelds.

Jeg spiser knekkebrød til alle måltider uten om middag..

Hvor mye kalorier er det i en banan egentlig?

Hender jeg spiser eple også, men det er ikke like mettende føler jeg...

Andre tips til mellom måltider? som man kan ha med seg på jobb og skole, og er lettvint og billig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med grønnsaker og ikke bare frukt?

Gulrot, eller kålrot er lettvint og greit å ha med. En liten håndfull med mandler, eller en liten yoghurt er også bra mellommat.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Har til nå spist banan som mellom måltid, en banan mellom frokost og lunsj, og en banan mellom lunsj og middag/kvelds.

Jeg spiser knekkebrød til alle måltider uten om middag..

Hvor mye kalorier er det i en banan egentlig?

Hender jeg spiser eple også, men det er ikke like mettende føler jeg...

Andre tips til mellom måltider? som man kan ha med seg på jobb og skole, og er lettvint og billig?

I og med at kostholdet ditt hovedsakelig består av knekkebrød og frukt får du i deg masse karbohydrater. Det er lurt å kutte ned på disse og heller få inn litt mer fett og proteiner som også gir mer metthetsfølelse.

Spis f.eks. et egg til frokost, uten brød, spis reker eller litt kjøttpålegg, uten brød.

Frukt kan byttes ut med grønnsaker som vokser over jorda. F.eks. blomkål eller snackpaprika. Eller du kan lage gresk salat med agurk, tomat, rødløk og fetaost. Avocado er også en super frukt, selv om det er en frukt inneholder den lite karbohydrater.

Mandler som er nevnt tidligere er fint, og andre usaltede nøtter. Fiskekaker/karbonader eller lignende kan også tas med og spises kalde.

Skrevet

Det er mye kalorier i banan. Det er ikke å anbefale å spise mye banan om du vil ned i vekt. Tre bananer om dagen er veldig mye!

Du bør heller gå over til grønnsaker. Gulrot og kålrabi er lett å ta med seg til lunsj. Jeg synes det er godt med kikerter, og har ofte en liten skål med kikertsalat med meg. Dette er det proteiner i også, som gjør at metthetsfølelsen varer lengre.

Skrevet

En banan om dagen kan du unne deg, men ellers bør du variere litt.

Hva med å spise en yoghurt som mellommåltid, evt. kesam eller cottage cheese, med nøtter og evt. eplebiter eller annen frukt? Enkelt, godt og proteinrikt :)

Skrevet

Bananer har vel ca 80-90kcal per 100g, så man kan vel regne ca 100kcal på en banan (kommer jo an på størrelsen)

Forslag til andre mellommåltider er:

- frukt

- grønnsaker

- yoghurt med eller uten musli

- nøtter

- tørket frukt

- et egg

- knekkebrød

- salat

- noen biter av kjøtt, feks kylling, skinkepålegg...

- et glass melk

Ellers så bør du også variere de andre måltidene litt mer, ikke bare knekkebrød.

- havregrynsgrøt

- salat med kjøtt

- omelett

- brødskiver

- yoghurt

- kornblanding

Til lunsj er middagsrester eller annet kjøtt med salat bra. Det gir deg proteiner og du får i deg grønnsaker. Havregrynsgrøt med frukt i og kanel er både god frokost og kveldsmat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...