KristiAmalie Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg fikk ikke adoptere den spanske hunden grunnet noe feil med rabbis vaksine, så hunden skulle ikke ut av landet dessverre. MEN vi skal ned å hente vår nye hund i Sverige. Og da lurer jeg på om vi trenger et bur eller liknende for hjemreisen til norge. Det er en Chihuahua tispe ( voksen). Går det bra å ha henne på fanget?? Det er ikke jeg som kjører. Eller hva er best?? Haster! Setter pris på svar
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Du må ha bur, helst et romslig et, og la det stå oppå setet, så hun kan se dere. Det kan være veldig farlig, og i verste fall føre til ulykker, å ha hunden løs i bilen, spesielt på fanget! Da må hun i såfall sitte på gulvet bak. Lykke til med ny hund i allefall:) Det høres spennende ut:)
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Du må ha bur, helst et romslig et, og la det stå oppå setet, så hun kan se dere. Det kan være veldig farlig, og i verste fall føre til ulykker, å ha hunden løs i bilen, spesielt på fanget! Da må hun i såfall sitte på gulvet bak. Lykke til med ny hund i allefall:) Det høres spennende ut:) Nei, nei og atter nei!!! Du skal ha et lite bur, slik at hun ikke kan fly rundt inni der i tilfelle en ulykke. Og buret skal stå i bagasjen hvis mulig, hvis ikke burde det være plass mellom forsetet og baksetet. Bak ryggen på setet mener jeg, slik at det sitter fast. Hvis buret står oppå setet kan det føre til STORE skader på hund og mennesker i bilen ved en evnt. kollisjon.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #4 Skrevet 31. oktober 2008 Det er helt riktig som Pia sier, buret skal være lite slik at hunden ikke blir kastet rundt inni. En god ide er å ta sikkerhetsbeltet over buret.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #5 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg ville hatt hunden på fanget. For da vil hunden føle seg tryggest. Eventuellt hatt med bur og lagt den i etter en stund om den var rolig, men neppe. Har hørt om mange hunder som er livredde for å kjøre bil fordi de er blitt tatt fra moren og satt i et bur, og er det langt å kjøre så blir den alene lenge.
KristiAmalie Skrevet 1. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2008 Vi skal kjøre i sånn 6timer, så ja laangt. Men må si at jeg ble forvirret av svarene deres. Hmm tryggest i lite bur, men da får hunden psykiske prob... Hva gjør jeg ???!!
Atea Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Jeg ville hatt den på fanget og kjørt forsiktig. Man kan ikke garantere seg for alt her i livet og som en her sa kan hunden bli engstelig i ett bur og få problemer med hensyn til bilkjøring.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Jeg ville hatt den på fanget og kjørt forsiktig. Man kan ikke garantere seg for alt her i livet og som en her sa kan hunden bli engstelig i ett bur og få problemer med hensyn til bilkjøring. Nei og nei, ikke ta den på fanget! Det kan være livsfarlig for hundens del, dersom en bremser brått/skjer en ulykke. Tenk, hunden kan bli skremt og hoppe mot føreren under kjøring, i verste fall, hoppe ned på gulvet med pedalene! (dette har faktisk skjedd, og ført til flere ulykker, ergo;man skal ikke ha hunden på fanget!) Du må ha den i bur. For min del hentet vi hunden vår i sverige og kjørte hjem til vestlandet, og vi hadde buret den skulle sove i de første ukene stående i baksetet, støttet mellom bak- og forsetet(var stort). Her ble valpen kjent med buret sitt, og var i nærheten av oss. Han elsker å kjøre bil i dag, men buret står nå i bagasjerommet, og han har aldri vært bilsyk. Å bemerke at man skal kjøre forsiktig er for dumt, enhver ansvarlig sjåfør vet å ta hensyn til kjøreforhold, passasjerer og andre trafikanter.
Gjest Infralove Skrevet 1. november 2008 #9 Skrevet 1. november 2008 (endret) Dyr skal alltid vere forsvarleg sikra i bil. Dvs, som nemnt, i bur. Der finst bilbelte til hunder og katter, men desse er ikkje trygge. Dei strammar seg nemleg hardt rundt dyrets rygg ved kollisjon. Det som skjer dersom ein kolliderer, er at alt i bilen får mangedobla vekt. Om hunden sitter i hattehylla i ein kollisjon, vil den fly framover og vege mange hundre kilo. Noko slikt vil du ikkje få i hovudet. Dersom hunden er laus i bilen, vil den få store skader under ein eventuell kollisjon. Ein kollisjon i 50km/t tilsvarer eit fall på 10m. Ein hund vil nok sjeldan overleve ein slik smell. Sjølv om de køyrer forsiktig, kan andre bilistar kræsje inn i dykk. Eller ein hjort kan hoppe ut frå skauen. Der er aldri nokon garantiar når man er ute og køyrer bil. Ha ein fin tur! =) Endret 1. november 2008 av Infralove
Frey Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Altså - dere må jo lese hva som blir skrevet her: det er en voksen hund som skal hentes, ikke en valp. Ergo den blir ikke skilt fra moren sin, og sannsynligvis er den vant til å være i bur. Til TS: chi er jo en liten hund, så den trenger ikke et stort bur. Et lite bur kan du sikre i baksetet med sikkerhetsselene, og så setter du deg i baksetet selv hvis hunden blir urolig. God tur
KristiAmalie Skrevet 1. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2008 Kanskje et teit spsm, men.. Jeg har ikke kjøpt noe av hundeutstyr for jeg vil vente til jeg har hunden hjemme. Hundesele, dekken osv. Det betyr at jeg ikke har kjøpt hundebur. Altså om jeg skal ha hunden i bur duger et kaninbur?? Det er riktig str i forhold til hunden. Eller er det noe spes med hundebur, slik at jeg må kjøpe det før jeg drar??
Gjest Miley Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Kaninbur som i et fraktbur eller som i et bur kaninen bor i?
KristiAmalie Skrevet 1. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2008 Et fraktbur tror jeg. stålbur ivertfall
Atea Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Altså - dere må jo lese hva som blir skrevet her: det er en voksen hund som skal hentes, ikke en valp. Ergo den blir ikke skilt fra moren sin, og sannsynligvis er den vant til å være i bur. Til TS: chi er jo en liten hund, så den trenger ikke et stort bur. Et lite bur kan du sikre i baksetet med sikkerhetsselene, og så setter du deg i baksetet selv hvis hunden blir urolig. God tur Beklager at jeg skrev at den ene burde ha hunden på fanget. Jeg har lest hele tråden og jeg vet at under en kollisjon vil det være katastrofalt om hunden går gjennom frontruta. Jeg har hentet valp i Olso men da kjørte vi bare fem hundre meter og da satt valpen på fanget mitt i baksetet men en lang tur innebærer jo en større risiko. Enig med Frey. Ett lite reisebur som ikke koster mer enn par hundrelapper og sitte i baksetet selv.
Ecolia Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Hvis det er en Chihuahua, sørg for at dere får med papirer og at den er registrert.. vet det kommer mye "chihuahua" fra Sverige og Ungarn som ikke ser ut i måneskinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå