Gå til innhold

Familiebil - tips?


SkumGummi

Anbefalte innlegg

Vi venter en liten en til sommeren og skal derfor kjøpe oss bil. Vi er studenter og har derfor ikke kjempe god råd, men har lyst på en bil som er relativt ny (ikke KJEMPE gammel) - 95 modell eller nyere kanskje? Det må være stasjonsvogn, og ikke være så kjempe dyr bil hverken å kjøpe eller å eie. Er jo også greit om den ser litt okay ut.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi venter en liten en til sommeren og skal derfor kjøpe oss bil. Vi er studenter og har derfor ikke kjempe god råd, men har lyst på en bil som er relativt ny (ikke KJEMPE gammel) - 95 modell eller nyere kanskje? Det må være stasjonsvogn, og ikke være så kjempe dyr bil hverken å kjøpe eller å eie. Er jo også greit om den ser litt okay ut.

Noen forslag?

hvilken prisklasse tenker dere på?

litt enklere å gi råd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

For å komme "ekspertisen" i forkjøpet: Gå inn på finn.no og legg inn søkekriterier. Eksempelvis er Volkswagen og Toyota populære biler i Norge, men du kan like gjerne velge andre merker. Du får det du betaler for. For 100 store får du en bra Passat, eksempelvis. Toyota er også populært. Tipper gubben din og/eller hans kompiser har en formening som er rimelig grei. Så lenge du kjøper et kjent merke, går det som regel greit. Å poste bil-tråder på KG (eller andre steder) er neppe særlig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme "ekspertisen" i forkjøpet: Gå inn på finn.no og legg inn søkekriterier. Eksempelvis er Volkswagen og Toyota populære biler i Norge, men du kan like gjerne velge andre merker. Du får det du betaler for. For 100 store får du en bra Passat, eksempelvis. Toyota er også populært. Tipper gubben din og/eller hans kompiser har en formening som er rimelig grei. Så lenge du kjøper et kjent merke, går det som regel greit. Å poste bil-tråder på KG (eller andre steder) er neppe særlig nyttig.

hva som er nyttig er subjektivt!

jeg syns ALLTID det er nyttig å få råd, tips og slikt jeg selv kan undersøke videre. så ikke kom her å døm eller konstanter hvordan DET ER!

og til trådstarter: titt gjerne på BMW stasjonsvogner også. de er flotte. eller på audi eller passat. jeg liker disse kjente merkene og har et klassisk pent utseende :)

jeg liker ikke så godt japse biler når det kommer til stasjonsvogner, men det er bare min mening. er veldig for tyske biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva som er nyttig er subjektivt!

jeg syns ALLTID det er nyttig å få råd, tips og slikt jeg selv kan undersøke videre. så ikke kom her å døm eller konstanter hvordan DET ER!

og til trådstarter: titt gjerne på BMW stasjonsvogner også. de er flotte. eller på audi eller passat. jeg liker disse kjente merkene og har et klassisk pent utseende :)

jeg liker ikke så godt japse biler når det kommer til stasjonsvogner, men det er bare min mening. er veldig for tyske biler :)

Hehe, ja det er jo smak og behag, og som du sier liker jeg og få litt tips og høre adres erfaringer når man skal investere i slike ting. Takk for tips, skal ta en titt. Hva syns dere om volvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Volvo - ikke fullt like bensingjerrige som f.eks. Toyota, men er veldig sikre biler som tar godt vare på passasjerene om ulykken skulle være ute. Driftsikker, går som ei klokke. Greit å få tak i deler. Sitter utrolig godt på veien og er tilpasset nordiske forhold. Veldig lite rust. Stasjonsvognene har veldig god plassutnyttelse. For 100k får du en brukt V70 eller en god 850 (forløperen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt stalltips er VW Passat stasjonsvogn.

Ikke bare fordi jeg har det selv og er superfornøyd (den tar til og med bokhyller fra IKEA, den tar barnevogner på langs- det den ikke har plass til er jammen ikke verdt å ha med seg). Jeg er fornøyd, men jeg er ingen ekspert. Grunnen til at jeg anbefaler, er at 7 av 13 (!) av guttene på juniors fotballag kommer til trening i samme bilen, VW Passat stasjonsvogn i diverse årganger. Med tanke på at dette er garvede familiefolk, med flere unger som skal hit og dit og må frakte alt fra barnevogner til skiutstyr, så tror jeg at dette må være noe i nærheten av den ultimate familiebilen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er vel noe av det dyreste i klassen da....! ;)

Vi har en 2001 Ford Mondeo stv, og er hittil kjempefornøyd!! Den er ikke fult så ille i pris, billig i drift, og stooor og god plass. Den har vunnet mange stv-tester!! Bl.a. vant Ford Mondeo testen i Foreldre og Barn. Veldig familievennlig! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
hva som er nyttig er subjektivt!
Det var liksom mitt poeng.

jeg syns ALLTID det er nyttig å få råd, tips og slikt jeg selv kan undersøke videre. så ikke kom her å døm eller konstanter hvordan DET ER!
Tro det eller ei, men mitt innlegg var faktisk ment å hjelpe TS. "DET ER" var nettopp det jeg ønsket å diskreditere.

Man bør være oppmerksom på at mange folk har moderat evne til å sette seg inn i mottakers behov. Eksempelvis vil mange Renault-eiere anbefale den fordi de er fornøyd med den. Nå er det riktignok lenge siden jeg saumfarte NAF-statistikken, men mener å huske at Renault kom dårlig(st) ut på skadestatistikken (i motsetning til Toyota, eksempelvis). Jfr. begrepet kognitiv dissonans, vil svært mange være villige til å anbefale sin bil, uavhengig av om de (egentlig) liker den eller ei.

Hvis jeg fremsto litt vel streng, var det bare fordi mitt vakre indre ønsket å komme TS til unnsetning...

og til trådstarter: titt gjerne på BMW stasjonsvogner også. de er flotte. eller på audi eller passat. jeg liker disse kjente merkene og har et klassisk pent utseende :)

jeg liker ikke så godt japse biler når det kommer til stasjonsvogner, men det er bare min mening. er veldig for tyske biler :)

Jeg synes det blir litt komisk når du her forteller hvilke biler du synes er (estetisk) fine. Hvis trådstarter selv ikke vet hva hennes egne øyne mener om biler, da begynner jeg å lure. Vil TS bli fortalt hva som er pent? I så fall blir jeg bekymret på vegne av TS.

For ordens skyld: Jeg er helt enig med deg. Har selv en Passat (som er stor, i mine øyne noenlunde ålreit å se på, og som bruker 0,45 på mila), og synes tyske biler generelt er pene å se på.

Og når du skriver at du ikke liker stv.-japsebiler, burde du kanskje begrunne dette. (Jeg er dog fortsatt enig med deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpt en så gammel bil ville jeg valgt en Toyota. De ligger øverst på statistikken over biler med minst feil. Det kan veldig fort bli veldig dyrt å ha en Audi eller BMW, da de har en tendens til å ha dyre reservedeler og litt flere feil enn mange andre biler. Jeg ville iallfall ha sjekket litt hvilke bilmerker som har minst feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest igjen :)
Det var liksom mitt poeng.

Tro det eller ei, men mitt innlegg var faktisk ment å hjelpe TS. "DET ER" var nettopp det jeg ønsket å diskreditere.

Man bør være oppmerksom på at mange folk har moderat evne til å sette seg inn i mottakers behov. Eksempelvis vil mange Renault-eiere anbefale den fordi de er fornøyd med den. Nå er det riktignok lenge siden jeg saumfarte NAF-statistikken, men mener å huske at Renault kom dårlig(st) ut på skadestatistikken (i motsetning til Toyota, eksempelvis). Jfr. begrepet kognitiv dissonans, vil svært mange være villige til å anbefale sin bil, uavhengig av om de (egentlig) liker den eller ei.

Hvis jeg fremsto litt vel streng, var det bare fordi mitt vakre indre ønsket å komme TS til unnsetning...

Jeg synes det blir litt komisk når du her forteller hvilke biler du synes er (estetisk) fine. Hvis trådstarter selv ikke vet hva hennes egne øyne mener om biler, da begynner jeg å lure. Vil TS bli fortalt hva som er pent? I så fall blir jeg bekymret på vegne av TS.

For ordens skyld: Jeg er helt enig med deg. Har selv en Passat (som er stor, i mine øyne noenlunde ålreit å se på, og som bruker 0,45 på mila), og synes tyske biler generelt er pene å se på.

Og når du skriver at du ikke liker stv.-japsebiler, burde du kanskje begrunne dette. (Jeg er dog fortsatt enig med deg).

godt du forklarer, nå er det mitt forsøk..

jeg ser poenget ditt, estetisk skjønnhet er individuelt. feks et kunst bildet kan være tiltalende for meg, mens for en annen kan det se ut som noe katta dro med seg.

men jeg prøvde å sette meg inn i TS sitt ståsted.

hvis jeg hadde vært blank på hva slags bil jeg hadde ønsket meg, så hadde jeg ønsket å høre hva andre anbefalte (omså de kommer dårlig ut på statistikker) eller hvilke biler de syns var estetisk pene. og deretter gjøre litt research selv.

jeg slengte ut noen forslag for hvilke biler jeg likte veldig godt, med tanke på utseende.

jeg har vel egentlig ingen spessiell god grunn for å foretrekke tyske biler, annet enn at jeg liker designet og robustheten. jappse biler er bedre når det kommer til det tekniske og holdbarhet, og scorer best der.

men hva hjelper det dersom man ikke liker utseende på de. da tar jeg heller et sjansespill å kjøper en tysker og håper på det beste. det hjelper jo også å velge med omhu dersom man ser ann selger, historikk, og minst mulig ustyr som kan forårsake dyre utgifter. men alt i alt handler det om å ha en lommebok som tåler uforutsigbare utgifter.

igjen vil jeg understreke at jeg har en tysk bil fra før av (volkswagen polo), som jeg ikke har hatt verken dyre utgifter på eller mye trøbbel med. veldig fornøyd!

men dette kan handle om at bilen er 10 år gammel, og alt av repparasjoner kan gjøres selv.

så hvis man har et stramt budsjett og foretrekker tysker biler, så kommer man best ut ved å kjøpe en litt eldre som man kan fikse på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat trålet bruktmarkedet for familiebiler, finn.no og autodb.no, og vi ville heller ikke bruke mer enn 100.000kr på bil.

Vi havnet på en VW Passat 1,9tdi, 2000 modell.

Har kun hatt den i få dager, men det virker bra. Den er pen i lakken, dog et par standard parkeringsbulker, men det er jo en "gammel" bil. Så si ikke slitt innvendig, noe jeg setter stor pris på. Ingen rust og i ellers god stand. Akkurat eu-godkjent.

Og betryggende å høre over her at andre og er fornøyde, og at man får med seg mye :)

Vi sjekket blant annet vw passat, audi a4 og 6, volvo, bmw og mercedes c-klasse. Og som nevnt før, så er nok volvo noe av det dyreste i klassen.

Det var min erfaring og mening. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett godt råd fra en på jobben. Når du har funnet en bil du liker, så tar du å ringer merkeverkstedet og hører om de har noe historikk på den bilen. De fleste har brukt merkeversted når bilen repareres, og da får man vite om det har vært skader på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk ett godt råd fra en på jobben. Når du har funnet en bil du liker, så tar du å ringer merkeverkstedet og hører om de har noe historikk på den bilen. De fleste har brukt merkeversted når bilen repareres, og da får man vite om det har vært skader på bilen.

ehh... det der kan ikke være lov å oppgi. jeg mener så lenge man ikke er eier av bilen så kan vel ikke hvem som helst ringe og spøre om historikken til akkuratt en spessiell bil.. jeg tenker at dette må være i strid mot personvern opplysninger, i forhold til å oppgi opplysninger om en spessiell bil- som tilhører en annen.

uannsett, hadde jeg jobbet som mekaniker og en person hadde ringt og spurt om historikken til en spessiell bil, og bedt meg sjekke opp ved å gi meg reg nummer, hadde jeg sagt at det har jeg ikke lov å oppgi.

det hadde følt naturlig for meg ihvertfall!

og selvom noen har fått det til, er det ikke dermed sagt at det er gjort på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Toyota avensis som vi er kjempe fornøyde med. God å kjøre og ingen problemer. Og super service hos Toyota.

(De ringte oss feks fra verkstedet en måned før garantien skulle gå ut for å høre om vi ville de ta en kikk på bilen før garantien gikk ut. Resultatet av den servicen vi har fått er at når vi skal ha bil nr to blir det også en Toyota)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet nå ikke helt om personvern er relevant for en bil, heftelser på bil er offentlig, og det ville nå hvertfall jeg mene kan oppfattes mer krenkende enn hva slags arbeid som er utført på bilen. Jeg har hvertfall aldri opplevd at merkeforhandler har vært vanskelig når jeg har spurt om historikk på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh... det der kan ikke være lov å oppgi. jeg mener så lenge man ikke er eier av bilen så kan vel ikke hvem som helst ringe og spøre om historikken til akkuratt en spessiell bil.. jeg tenker at dette må være i strid mot personvern opplysninger, i forhold til å oppgi opplysninger om en spessiell bil- som tilhører en annen.

uannsett, hadde jeg jobbet som mekaniker og en person hadde ringt og spurt om historikken til en spessiell bil, og bedt meg sjekke opp ved å gi meg reg nummer, hadde jeg sagt at det har jeg ikke lov å oppgi.

det hadde følt naturlig for meg ihvertfall!

og selvom noen har fått det til, er det ikke dermed sagt at det er gjort på lovlig vis.

Jeg har aldri gjort det selv, men kollegaen min har gjort det med flere biler. Tror ikke det er hemmelig at en bil har hatt en stor skade 8eller ikke) og har vært reparert. Det er jo bare sikkerhetshensyn til de som skal kjøpe bilen. Er jo faktisk lureri å ikke oppgi store skader når man skal kjøpe en bil.

Men til ts. Toyota som mange nevner her er vel den med lengs holbarhetstid. Selvom jeg selv gjerne vil ha volvo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...