Gjest Gjest_bibbi_* Skrevet 31. oktober 2008 #1 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg skal bake glutenfrie kjeks som skal selges til gjester på et åpent arrangement. Oppskriften har jeg funnet på nett, og den inkluderer blant annet kokesjokolade. Jeg har kjøpt inn alle ingredienser, og trodde alt var i orden. Men nå når jeg skal begynne å bake ser jeg på sjokoladepakkene at de "kan inneholde spor av nøtter, egg og GLUTEN". Hm... Hva gjør jeg nå? Kan all kokesjokolade inneholde spor av gluten, eller får jeg tak i sjokolade som IKKE har slikt? Hvilket merke i såfall? Det sto ingenting i oppskriften om at jeg måtte ha en spesiell type sjokolade, så kanskje det betyr at "spor av gluten" er så ørsmå mengder at det ikke er farlig? (Må jo i såfall selvfølgelig opplyse ved salget at de kan ha spor av gluten)
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #2 Skrevet 31. oktober 2008 Mener jeg har sett glutenfisjokolade paa helsekosten Jeg skulle lage veganske muffins idag (gresskarmuffins med sjokoladebiter) og fant nettopp ut at jeg har kjoept melkesjokolade til aa ha inni.. Lett aa gjoere feil
MarianneE Skrevet 31. oktober 2008 #3 Skrevet 31. oktober 2008 Selvom det står at det er spor av gluten er det trygt for en cøliaker å spise. Jeg reagerer ihvertfall ikke...
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #4 Skrevet 1. november 2008 Det er så mikroskopiske mengder at det ikke er farlig. Finnes til og med i glutenfrie varer. (Fått informasjon om dette fra NCF.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå