Gå til innhold

Vektøkning ved trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 17 år, og jeg har lyst til å begynne å trene et par ganger i uken. Da tenker jeg først og fremst på jogging. Fra før av har jeg jo gym på skolen en gang i uken, og så går jeg til og fra skolen, så det blir ca 40min rask gange, men jeg føler at dette er litt lite. Jeg har litt fett på magen og hoftene som jeg har lyst til å få bort. Jeg er ca 160cm høy, og veier 44-45kg (har ganske tynn benbygning). Kommer jeg da til å gå opp i vekt når jeg begynner å trene? Eller vil det holde seg stabilt, siden det både forbrennes fett, men samtidig blir flere muskler? Jeg har nemlig ikke noe ønske om å gå opp i vekt :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er virkelig tallet på vekta så viktig for deg? Det er rett og slett latterlig... Du kan altså ikke trene og holde kroppen i form dersom vekta di da skulle vise et høyere tall...

Skrevet

Får du mer muskler vil du nok veie mer. Men det er ikke snakk om mange kg så lenge du ikke skal begynne med bodybuilding. Uansett står det ikke i panna di hva du veier, det er hvordan man ser ut som syns - og det er vel ikke negativt å stramme opp kroppen og bli mer definert?

Personlig syns jeg ikke du hadde hatt vondt av et par kg til på kroppen. Har lest at forskjell i benbygning utgjør bare noen hundre gram. BMIen din er i underkant av det jeg syns er pent.

Gjest trening er gøy
Skrevet

Bestem deg først hva målet med treningen skal være!

1) gå ned i vekt?

2) bli kvitt fett?

3) få hedre helse, pust, livsglede, selvbilde og energi?

Husk at du vil se lettere ut med stramme ben og mage, selv om kanskje vekten tilsier noe annet, fordi nettopp muskler veier mer enn fett. En trent kropp ser strakere ut, du får bedre holdning og blir smidigere i bevegelsene.

Hvis du er redd for muskler så vil jeg anbefale kombinert kondisjonstrening og styrke. Men du trener jo ikke ta så tunge vekter på når du trener bena, de bli like smidige med lettere vekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...