Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Har et lite problem "going on" med moren min. Jeg fikk ikke tildelt støtte i fra Lånekassen i august, noe som kom som et sjokk for meg. Jeg har leie, mat og andre faste utgifter å betale, som folk flest. I tillegg studerer jeg, og vil jobbe minst mulig ettersom studiet er veldig krevende. Uansett. Moren min tilbydde seg å betale leieutgiften min, og det har forsåvidt gått bra hver måned. Jeg søkte om nytt lån hos Lånekassen, og fikk for 3 dager siden beskjed om at jeg fikk det innvilget. Som de fleste studenter vet, tar det en del tid å få pengene i fra Lånekassen. De sender ikke ut gjeldsbrevet før 1 uke etter innvilgelsen, og hele prosessen antas å ta ca. 2 uker. Jeg har leie å betale den 1. (dvs. i morgen), og ringer å spør om moren min kan overføre pengene (selv om jeg hater å spørre om dette, men det var jo en avtale vi hadde inngått). Nå nekter hun å betale, og sier "Nei, men du har jo fått stipend! Jeg har ingen penger......". For 4 dager siden visste ikke jeg eller hun om jeg fikk stipend, så at hun ikke har penger nå er jo bryt på avtalen i mine øyne. Hva mener dere? Aner ikke hva jeg skal gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Siden det ikke virker som at moren din har lyst til å hjelpe deg, ser det ut som for meg at du har to valg: 1. Ringe personen du leier av og be og utsettelse. (Det beste alternativet.) 2. Bruke mastercardet (om du har) og betale husleien - og betale mastercardregningen så fort du får lån og stipend.
Kyllingwok Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 Kjip situasjon.. sa hun noe om hvorfor hun ikke hadde penger? Er vel å bryte avtalen deres det ja, men når fikk hun vite at du hadde fått innvilget stipendet da? Og hvorfor fikk du det ikke i august? (litt off topic kanskje, men..) men hva med å spørre de du leier av, om husleien kan vente til pengene fra lånekassa kommer? Ikke alltid det er så lett, men verdt et forsøk kanskje? Eller andre familiemedlemmer? Men det er ikke kult å måtte spørre om å låne penger heller da.
Gjest -Maggie- Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Har du forklart henne at det tar tid før pengene kommer, da?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #5 Skrevet 1. november 2008 snakk med de du leier av. evt lån på sosialkontoret
Jade Skrevet 1. november 2008 #6 Skrevet 1. november 2008 (endret) Moren din har jo tydeligvis dårlig råd. Utrolig snilt av henne å likevel betale månedsleien på hybelen din hver måned. Når man har så lite råd, og for 4 dager siden får vite at du har ordnet deg med lånekassen likevel, så trodde hun sikkert at du hadde penger på leien, og brukte den summen på ting hun selv trengte, men har måttet utsatt og utsatt pga leien din som måtte betales hver måned. Derfor hadde hun ikke penger når du ba henne overføre penger likevel. Det er ikke så masse info i tråden din, men jeg går utifra at du bor på hybel og ikke leilighet, at du er myndig, og at du ikke bruker mer penger enn nødvendig. Videre går jeg utifra at moren din har dårlig råd siden hun plutselig sitter igjen med ingen penger. Endret 1. november 2008 av Jade
Gjest Miley Skrevet 1. november 2008 #7 Skrevet 1. november 2008 Jeg ville ringt utleier og forklart situasjonen. Du får sikkert utsatt husleien, de fleste er jo greie mennesker.
MissStiles Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Jeg ville snakke med moren din en gang til og forklare situasjonen enda bedre. Hvis ikke, ville jeg ha bedt om en utsettelse av leien..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå