Gjest Sativa Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 Har en venninne som skal drikkes ut rett før jul. Vi skal være på en hytte og kose oss fikk vi beskjed om. Vi må ha med vår egen drikke selv. For dette krever forloveren 900,- pr person. Er ikke dette forferdelig mye? Og så rett før jul da, er jo nok av utgifter fra før lissom. Bruden har ikke fortalt noen at hun skal gifte seg (utenom forlover) og jeg er da heller ikke invitert i bryllupet. Er det veldig slemt av meg å melde avbud? Jeg kan ikke få meg selv til å betale 900 kroner for å feste på en hytte et steinkast unna her jeg bor og i tillegg ha med drikkevarer selv...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Det synes jeg var drøyt dyrt. Er det fordi det er få mennesker som skal være med i utdrikningslaget at det har blitt så dyrt? Er det leiekostnader på hytta? Dyre aktiviteter? Jeg synes faktisk at du skal si det som det er: Rett før jul kan du dessverre ikke avse så mye penger, så du avlyser. Si i hvert fall at du synes det var en svært høy sum. Kanskje forloveren endrer programmet.
Gjest Miley Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 900 for å sitte på ei hytte? Nei, da hadde jeg meldt avbud. Til den prisen bør det skje noe morsommere en som så.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 De var veldig dyrt for å bare være på ei hytte, og ha med drikke selv! Jeg har vært i utdrikningslag som har kostet 5-600 kr, og da har vi vært med på endel aktiviteter i løpet av dagen, fått noe mat, men hatt med mesteparten av alkoholen selv og også betalt for f eks lunsj. Jeg ville i hvert fall bedt forloveren spesifisere hva hun har tenkt å bruke pengene på - jeg er troende til å takke ja om det f eks inkluderer en super treretters middag eller noe, men ikke for å bare sitte på ei hytte og drikke og spise gryterett...
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Det er dyrt hvis det ikke skjer noe spesielt. Men antar at det er virkelig gode aktiviteter og god mat inkludert i en så høy pris. Men det er jo opp til deg å bestemme hva du vil prioritere.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Det er selvfølgelig ikke slemt å melde avbud. Om du vil være med eller ikke bestemmer du jo selvfølgelig selv. Syns også det var veldig dyrt. Jeg ville også sagt det som det var, og ville bedt om å få vite hva pengene går til. Så kan du etterpå vurdere om det er verdt de 900kr'ene..
Fun Light Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Det hørtes veldig dyrt ut, og hadde det vært meg så hadde jeg glatt droppet det. Du er jo ikke invitert i bryllupet heller, og kanskje er det ikke ei såå nær venninne...? Driver og planlegger utdrikningslag selv, det blir 15-17 jenter, og flere har sasgt at de ønsker å betale max 500 kr.. Dette er faktisk ikke all verden hvis man skal gjøre litt morsomme og kostbare ting i løpet av en dag, med mt inkludert..! Men en mellomting? 700 er grensa for hva jeg ville betalt tror jeg.. Det er ikke slemt å takke nei, det er mer dumt å bli med og vite at man egentlig ikke har råd/lyst til å bruke så mye penger på det!
Selma83 Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 hadde det vært ei av mine aller beste venninner, eller ei veldig god ei, så hadde jeg sikkert betalt 900,-, men når det er snakk om ei som ikke engang ber deg i bryllupet så synes jeg du skal melde avbud. 900,- var utrolig mye! kanskje hun forloveren har i tillegg til mat, kjøpt en meget dyr gave??.... men uansett...rar organisering for så mye penger!
Gjest Sativa Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Det er ei venninne som var veldig nær før. Så det er litt kjipt. Kjenner henne såpass at jeg tror hun ville syntes det var ubehagelig hvis hun visste hvor dyrt det ble. Det er visst en middag inkl i prisen, samt leie av hytta. Jeg har snakket med en annen venninne nå, hun hadde heller ikke råd...
Amadea Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Kommer vel lett opp i den prisen når hytteleie skal betales og mat handles inn. Det jeg synes er litt rart er at det arrangeres utdrikningslag når hun ikke har fortalt noen at hun skal gifte seg. Det kunne jo tenkes hun ikke vil ha så mye oppmerksomhet rundt det?
Gjest Sativa Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Kommer vel lett opp i den prisen når hytteleie skal betales og mat handles inn. Det jeg synes er litt rart er at det arrangeres utdrikningslag når hun ikke har fortalt noen at hun skal gifte seg. Det kunne jo tenkes hun ikke vil ha så mye oppmerksomhet rundt det? Jeg tenker det samme.
Anan Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Synes også det var dyrt. Hadde jeg bare sagt til forloveren min at jeg skulle gifte meg, så hadde jeg ikke satt pris på at hun hadde bedt inn til utdrikningslag. Hadde jo vært en grunn for at bare hun fikk vite det. Kan du ikke foreslå at dere kan finne på et etterpå-utdrikningslag da, som kanskje ikke trenger å være så dyrt? Kanskje noen av dere har en hytte dere kan være på, så slipper dere å leie.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 det var dyrt, og litt spesielt å invitere folk som ikke er invitert til bryllupet. Dersom min forlover gjorde det ville jeg blitt veldig skuffet.
Gjest gj Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 det var dyrt, og litt spesielt å invitere folk som ikke er invitert til bryllupet. Dersom min forlover gjorde det ville jeg blitt veldig skuffet. Å invitere folk som ikke skal i bryllupet er vel ikke så rart. Det har hvertfall vært praktisert i alle utdrikningslag jeg har vært i (og hørt om for den saks skyld). Utdrikningslag skal være en "siste kveld" med venninnegjengen, ikke bare med de to-tre-fire nærmeste. Hvertfall i min omgangskrets er det ikke vanlig med bryllup med 100 gjester, noe en fort ville komme opp i hvis alle de 15 venninnene med følge (og tilsvarende for mannen) skulle være i bryllupet også. Men, det er vel en grei pekepinn å snakke med bruden om dette. Spørre om hvem hun ønsker å ha der, så slipper man slike ting. Hva ligger i prisen på dette utdrikningslaget? Kun hytteleie og middag? Jeg synes prisen er litt i overkant, synes at et sted mellom 5-700,- burde være nok. Men, etter å ha arrangert et lag selv så ser jeg jo hvor lite man egentlig får for pengene og det kan fort bli dyrt. Skal man holde på hele dagen så trengs hvertfall to måltider, og bare der ryker det noen hundrelapper. Jeg for min del ønsket ikke at pris skulle være et problem så krevde "bare" 650,- fra mine gjester og dekket som forlover resten. Om det er for mye eller ikke kommer litt ann på hva som skal skje synes jeg. Og er det evt. mulig å være med på deler av opplegget?
MissStiles Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg synes også at 900kr var veldig dyrt. Men vet du om det er mange som er bedt da?? Jeg hadde bare betalt 900kr hvis det var en VELDIG god venninne. Ikke ellers. Jeg har også blitt bedt i utdrikningslag men ikke bryllupet. Men synes det er litt dyrt når man må ut med mer enn 500kr.
angara Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 I min krets er det vanlig at de som er inviterte i bryllupet, er med på utdrikkingslaget, og betaler for det. Ofte er det en runde med planlegging etc i forkant, slik at folk kan si sin mening om ting, en slags idémyldring, og da kan bl.a. budsjettet bli diskutert. Venninner som ikke er inviterte i bryllupet, inviteres til å delta på de mer sosiale deler av utdrikningslaget - f.eks. festen om kvelden, eller til å møte opp et sted i byen der det skjer noe morsomt, el.l. Disse betaler heller ikke (annet enn evt egen alkohol og mat dersom det spises ute).. Jeg ville som brud blitt ganske flau hvis det dukket opp noen jeg ikke har invitert til bryllupet, som er med og betaler for meg i utdrikningslaget. Men jeg har anstrengt meg for å invitere så mange venner som mulig. Jeg ville nok ikke likt å måtte betale 900 for utdrikningslag hvis jeg ikke var invitert i bryllupet. Jeg ville nok meldt avbud.
Glitnir Skrevet 31. oktober 2008 #18 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg ville som brud blitt ganske flau hvis det dukket opp noen jeg ikke har invitert til bryllupet, som er med og betaler for meg i utdrikningslaget. Helt enig med deg, selv om jeg har forstått at mange ikke tenker på samme måte.
Jade Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 For det første reagerer jeg på at forloveren røper det for resten av veninnegjengen at bruden skal gifte seg. Hvis hun ønsket at flere skulle få vite det, hadde hun vel fortalt det selv? Trenger ikke invitere alle man forteller det. 900,- virket veldig dyrt! Ville fått vite hva det var inkludert. Hvor mye leie delt på x personer? Mat? Noe annet? Velpleie for bruden? Stripper? Men uansett om det faktisk er så dyrt, denne hyttefesten, så er 900,- ganske masse for de fleste for en fest + drikke. (spesielt når man ikke er invitert (ikke det at det er galt at bruden har et lite bryllup og dermed ikke kan/vil invitere alle veninnene))
Sol79 Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg ville som brud blitt ganske flau hvis det dukket opp noen jeg ikke har invitert til bryllupet, som er med og betaler for meg i utdrikningslaget. Men jeg har anstrengt meg for å invitere så mange venner som mulig. I min omgangskrets er det vanlig at bruden gir en liste til forloveren over hvem hun ønsker å invitere i utdrikkingslaget. Hvordan skal man ellers ha oversikt over alle forskjellige bekjentskaper? Har forøvrig inntrykk av at de aller fleste utdrikkingslag nå til dags koster opp mot 1000-lappen. I tillegg skal man kanskje reise tur-retur, ordne overnatting, taxi, drikke etc. Det blir fort altfor dyrt, så jeg har kommet fram til at jeg melder avbud til utdrikkingslag der jeg ikke blir invitert i bryllupet. Jeg gidder ikke finansiere brudens massasje når vi ikke er gode nok venner til at jeg får delta på hennes store dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå