Gjest Gjest_Malin_* Skrevet 30. oktober 2008 #1 Skrevet 30. oktober 2008 uff jeg har syk når de gikk gjennom grenseverdi på skolen og klarer ikke lære meg det selv. Klarer vanlige hvor f.eks x-> 2 ol. Men f.eks lim x->0- (1-cos x)/ (x^3) her forstår jeg for det første ikke hva jeg skal gjøre når x-> 0- men minusen forvirre og hva gjør man med cos? Noen om kan hjelpe? sikkert ikke riktig plass men men.. og denne hva lim x-> uendelig x sin x ???
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #2 Skrevet 30. oktober 2008 Hva er grenseverdi da? Hva er poenget med det, hvordan hjelper det oss? Hva forteller det?!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg blir litt usikker på oppsettet, nå er det riktignok lenge siden jeg har hatt matte, men jeg tolker oppgaven som at du skal finne grenseverdien for x når x-> 0, og at funksjonen (f(x)) er (1-cosx)/x^3). Eller skal du finne grenseverdien av x-> 0-(1-cosx)/(x^3)? Men hva er selve funksjonen da, du trenger vel den for å finne grenseverdien :klø: Med forbehold om at det som nevnt er lenge siden jeg har lært dette synes jeg dette bare ser rart ut, så jeg holder en knapp på min første tolkning. Jeg foreslår at du prøver å tegne grafen til funksjonen, det samme for xsin x, for å se hvordan funksjonen går når verdien av x nærmer seg 0 eller uendelig. Er usikker på hvordan du regner det ut. Regner med du ikke var syk da dere lærte trigonometri og at sinus, cosinus og tangens sier deg noe
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Vel, klart det blir kjedelig når ingen klarer å svare på innlegg #2 og 3...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Vel, klart det blir kjedelig når ingen klarer å svare på innlegg #2 og 3... Hvis man skal kunne dette, men ikke har fått det med seg, foreslår jeg at man åpner sin mattebok og leser litt Det er såpass grunnleggende at det blir for dumt og tidkrevende å forklare her.
mann23 Skrevet 31. oktober 2008 #8 Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Grenseverdier er nyttige når vi skal undersøke en funksjon eller et utrykks verdi når dens variabel(er) nærmer seg en gitt verdi. Det hjelper oss i mange tilfeller, bare tenk tilbake på definisjonen på den deriverte... I ditt tilfelle vil funksjonen være 0/0 ergo det finnes ingen definert grense.... Du må isåfall benytte deg av l'hopitals regel eller andre metoder for å finne grensa. Cos er forresten forkortet for cosinus, og lim er forkotelse for limit x->0 betyr "x går mot 0" Hvis dere syns dette er vanskelig så for all del styr unna økonomi, ingeniør osv... Det blir bare verre når dere kommer på universitetet. Faktisk blir det verre 2. og 3. året på VGS også, regner med oppgaven her er fra grunnkurs på Videregående? Endret 31. oktober 2008 av mann23
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 Alltid kjekt å friske opp litt av mattekunskapene. Ser du har fått noen vetuge svar alt, så svare bar på det som ikke er forklart alt. hva jeg skal gjøre når x-> 0- ? Det betyr at x går mot null fra minussiden. Siden funksjonen ikke er definert i 0, går man da inn mot grensen enten fra den positive eller den negative siden. og denne hva lim x-> uendelig x sin x ??? Her vil jeg anbefale å tegne grafen for å se hvordan den går med økt tall. Har ingen grafisk kalkulator, så kan desverre ikke forutsi. Regner med at det er radianer dere opererer med. Da vet en at både cos x og sin x vil variere mellom -1 og 1.
mann23 Skrevet 1. november 2008 #10 Skrevet 1. november 2008 Regner med at det er radianer dere opererer med. Da vet en at både cos x og sin x vil variere mellom -1 og 1. For ordens skyld så vil aldri sinus eller cosinus gi aldri gi et resultat utenfor [-1,1] om man bruker grader heller... Ergo om man bruker grader, eller absolutt vinkelmål er urelevant. Eneste grunnen til at vi benytter absolutt vinkel mål er jo for å kunne derivere og integrere funksjoner som inneholder triognometriske uttrykk
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #11 Skrevet 1. november 2008 Man må til de engelskspråklige for å få forklaring på hva ting er og hva det sier oss: http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_function
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #12 Skrevet 2. november 2008 uff jeg har syk når de gikk gjennom grenseverdi på skolen og klarer ikke lære meg det selv. Klarer vanlige hvor f.eks x-> 2 ol. Men f.eks lim x->0- (1-cos x)/ (x^3) her forstår jeg for det første ikke hva jeg skal gjøre når x-> 0- men minusen forvirre og hva gjør man med cos? Noen om kan hjelpe? sikkert ikke riktig plass men men.. og denne hva lim x-> uendelig x sin x ??? Haha, idiot. x->0- (1-cos x)/ (x^3) = 1 / 0 = uendelig (2x hotital). lim x-> uendelig x sin x = udef, pluss minus uendelig. Sikt deg inn på samfunnsviteskapelige fag, det passer fint for folk som ikke har IQ
Gjest Samfunnsviter Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Haha, idiot. x->0- (1-cos x)/ (x^3) = 1 / 0 = uendelig (2x hotital). lim x-> uendelig x sin x = udef, pluss minus uendelig. Sikt deg inn på samfunnsviteskapelige fag, det passer fint for folk som ikke har IQ Svaret på den første er feil. Løsningen er -uendelig. Ettersom du ikke engang mestrer grunnkursmatematikk, har du åpenbart ikke den IQ-en som må til for å bli samfunnsviter.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 Svaret på den første er feil. Løsningen er -uendelig. Ettersom du ikke engang mestrer grunnkursmatematikk, har du åpenbart ikke den IQ-en som må til for å bli samfunnsviter. Hvis du leser hva jeg har skrevet en gang til ser du kanskje at det var det jeg skrev. Samfunnsvitere duger ikke en gang til å lese riktig. Ikke rart de vasker gulv etter de har tatt mastergraden
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #15 Skrevet 2. november 2008 Hvis du leser hva jeg har skrevet en gang til ser du kanskje at det var det jeg skrev. Samfunnsvitere duger ikke en gang til å lese riktig. Ikke rart de vasker gulv etter de har tatt mastergraden En samfunnsviter studerer ikke matematikk, men i løpet av studiet er det et obligatorisk semester (to semestre dersom tidligere ordning med hovedfag) med metode og statistikk (regresjonsanalyse, SPSS, kvantitativ og kvalitativ metode osv.) En god del samfunnsvitere har økonomifag i graden sin, fra BI eller andre skoler, slik at de kombinserer universitet med høyskole. Det blir feil å sammenlikne en matematiker med en samfunnsviter for å si at det ene er bedre enn det andre. De to har ulike funksjoner og målet er ulik kunnskap utfyller hverandre og får frem helhetlige gode løsninger sammen. Det kalles utvikling. I andre mer utviklede land har man forstått dette for lenge siden og der er det en selvfølge.
Rosalie Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 Jeg fikk aldri helt taket på grenseverdier (hva skulle jeg med det, liksom?) før vi begynte med deivasjon. Da, derimot, ble det plutselig veldig forståelig.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #18 Skrevet 2. november 2008 For ordens skyld så vil aldri sinus eller cosinus gi aldri gi et resultat utenfor [-1,1] om man bruker grader heller... Ergo om man bruker grader, eller absolutt vinkelmål er urelevant. Stemmer selfølgelig. Var vist litt trøtt da jeg svarte her...
Gjest Samfunnsviter Skrevet 3. november 2008 #19 Skrevet 3. november 2008 Hvis du leser hva jeg har skrevet en gang til ser du kanskje at det var det jeg skrev. Samfunnsvitere duger ikke en gang til å lese riktig. Ikke rart de vasker gulv etter de har tatt mastergraden For en undermåler! Løsningen er -uendelig, ja, MINUS uendelig, og ikke uendelig slik du skriver. At du ikke skjønner at man får et negativt tall når man multipliserer tre negative tall, får meg til å lure på om IQ-en din er nærmere negativ enn de normale 100.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #20 Skrevet 11. desember 2008 Hvis dere syns dette er vanskelig så for all del styr unna økonomi, ingeniør osv... Det blir bare verre når dere kommer på universitetet. Faktisk blir det verre 2. og 3. året på VGS også, regner med oppgaven her er fra grunnkurs på Videregående? Den oppgaven her er typisk en oppgave fra et grunnkurs i matte på høgskole/ universitet. L'hoptals regel og Taylor-rekker har ikke vært pensum i videregående skole tidligere(mulig man lærer noe om det nå etter, den siste reformen). I 1-/2-/3MX undervises det bare intuitivt i hva en grenseverdi er, og den eneste måten man kan tenke seg at en gjennomsnittlig 3MX-elev skal kunne løse denne er ved å "prøve seg frem" på kalkulatoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå