Gå til innhold

Føydalismen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som interesserer seg for eller kan noe om føydalismen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe spesielt du lurer på, da?

Jeg kan ikke påberope meg noen harde kunnskaper, akkurat. Men jeg tror jeg vet en del om det. Beklageligvis er det såpass omtrentlig at de er en viss risk for at deler av det følgende er noget feilaktig. Men kanskje andre kan følge opp og korrigere, evt utdype.

Føydale samfunn har en herskerklasse. Vanligvis med en enehersker på toppen, og en herskende elite under ham. Veldig ofte er det en krigerkaste som fyller den rollen. Eksempler er ridderne i middelalderens europa, og samuraiene i japan.

Posisjoner går i arv. Herskeren overlater sin posisjon til arvinger i sin blodslinje, og det samme er tilfelle med posisjoner innen den herskende klassen.

Herskeren har ofte sin autoritet og makt gjennom en forestilling om at han posisjon er gitt ham av gud eller gudene. Det var tilfelle for de europeiske kongene.

Japans keiserhus nedstammet fra gudene. De var guder selv. En del av betingelsene for Japans kapitulasjon ved slutten av 2. verdenskrig, var at Keiser Hirohito måtte oppgi sin status som gud.

I Kina var ikke keiseren guddommelig, men hadde sin autoritet direkte fra gudene. Og det finnes så vidt jeg husker (såpass vagt at jeg ikke kan gi annet enn årstallet 1420) eksempler på at keisere har fått sin autoritet underminert fordi ulykker og tegn har blitt tolket som at de ikke lenger hadde gudenes støtte.

Føydale samfunn innrømmer ikke vanlige borgere rettigheter i noen særlig grad.

Slaveri har vært vanlig, sammen med livegenskap. Men det er ikke noe egentlig særtrekk for føydale samfunn. Også Norge har hatt livegne og husmenn, og amerikanerne hadde husmenn opp til for et par hundre år siden, mens de var i ferd med å bli en demokratisk nasjon.

Den herskende klassen har ofte hatt sk hals og hode-rett overfor sine livegne. Dvs at de har vært eiendom i en slik grad at herren kunne ta livet av dem uten at det ble betraktet som kriminelt. Andre rettigheter den herskende klassen tatt seg, har vært retten til den første natten, altså at når en kvinne skulle skulle gifte seg, kunne herskeren, den lokale borgherren e.l, kreve å ligge med henne den første natten etter bryllupet, før mannen hennes fikk henne.

Man kunne ilegge skatter nokså fritt.

Jeg mener å ha lest at en av de franske kongene i en periode innførte en skatt på såpe fordi han trengte noe ekstra penger til en luksusprostituert. Hun skal ha vært ekstremt god, men også ekstremt dyr. Men det kan være en minneforskyvelse her. Jeg er ikke helt sikker på at det var en fransk konge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...