Gå til innhold

Hva er den optimale aldersforskjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det ingen fasit på. Kommer an på familien, barna og mye rundt. Her har det funket fint med tre års mellomrom, det er nær nok til at de kan ha glede av hverandre, og langt nok unna hverandre til at eldstemann har vært bleiefri og litt mer selvstendig.

Skrevet

Har ingen barn selv men kan fortelle hvordan jeg opplever aldersforskjellen mellom meg og min bror. Det er 2 år og 8 måneder mellom oss og det er helt perfekt! Vi har aldri vært for langt fra hverandre - slik at vi (nesten) alltid har kommet overens. I tillegg er forskjellen stor nok til at vi ikke "blir dratt under samme kam". Snakket med min mor om dette for ett par dager siden og hun sa at det var så deilig at en var litt stor når den andre var helt liten.

Om jeg er så heldig å få barn noen gang håper jeg de får like mye glede av hverandre som vi har hatt :)

Skrevet

8 år... Eldste er fantastisk med lillemor, og har vært barnevakt siden hun kom til:) De er kjempenære, og synes d er perfekt aldersforskjell:)

Skrevet

Og her i huset er 1,5 år mellom barna perfekt. Fordi de har glede av akkurat de samme tingene og er helt på bølgelengde i leken. Samtidig er eldstemann stor nok til å innta storesøsterrollen. Og det gjør hun ofte, hun utkonkurrerer mamma totalt og har stor omsorg for lillebror. (kan finne på å diske opp med påsmurt knekkebrød og melk ved kjøkkenbordet på eget intiativ, hvis han sier han er sulten. :fnise: ) Men i neste øyeblikk er de i gang med ett eller annet barnslig påfunn. 2,5 og 4 år nå. Håper idyllen varer...

Skrevet

Jeg tenker at det er perfekt med enten to tette (1-1,5 år) eller 4+

Søstra mi er 2,5 år eldre, og det synes jeg aldri var det helt store. Vi var liksom ikke like gamle, og hadde ikke fordele av det, samtidig som hun ikke var så stor at hun var det heller..

Men det er vel strengt tatt forskjellig fra familie til familie

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg blir litt irritert når folk spør når vi skal ha nr 2, og når jeg svarer at det blir nok noen år til: "men det er jo best for barna at de er tette i alder". Min lillesøster er 4,5 år yngre enn meg, og vi har alltid hatt det fint sammen. Hos meg så er det andre ting som spiller inn. Jeg vil vite at jeg har tid, krefter og kapasitet til å gi hver enkelt barn det det trenger. Jeg har sett for mange foreldre sinte og stressa fordi det er for mye rett og slett, og jeg har ikke tenkt til å gå i den fella... :)

Her er det ønskelig at lillegutt er ferdig med bleie og at han får de første årene alene med mor og far før vi tenker på en til.

Skrevet

Hei igjen, det er jeg som starta tråden.

Jeg tenker at minst to og et halvt år, eventuelt tre, tre og et alt må være det beste.

Dattera mi er ett år nå og jeg får hele tiden spørsmål om når nummer to kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...