Gå til innhold

Halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten på 3 år. Hun har vært mye redd og engstelig om natta. Nå er det Halloween for døra, og mange "skumle" som kommer til å komme på døra vår....

Jeg har tenkt at det kanskje er greit å ta dette i forkant. At vi også kler oss ut og lager litt ut av dagen slik at hun skjønner at det er utkledde barn som kommer.

Men er det noen som har forslag til hva vi kan gjøre? Mat - utkledningstips (uten å kjøpe kostymer) - leker - kaker - alt av gode ideer til en hyggelig familiedag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har pleid å invitere til heksefest rundt Halloween. Nå er jenta di kanskje litt liten til det enda. men her har det etterhvert blitt en fast tradisjon som ungene i klassene til jentene her gleder seg til. Huset invaderes av ugjenkjennelige barn, og latterfaktoren er høy. Jeg synes det er artig med et slikt avbrekk på høsten, man har ikke mer gøy enn det man lager selv. Og unger i alle aldre elsker å kle seg ut (og noen voksne også...hehe....)

På selve halloween har vi pleid å ha en litt skummel middag før ungene skal ut å gå. I år er det fem andre unger som kommer hit for å bli malt i anskitet før de skal gå, så jeg vet ikke helt hvordan det blir med tidsplanene enda, men litt servering skal det da bli allikevel.

For en litt "skummel" servering er det masse man kan gjør. Avkappede fingre lager man enkelt med halve pølser med en paprikabit i enden. Pizzabiter blir til apehjernegørr.Gele blir til skogsnegleslim, og vaniljesausen blir paddespytt med litt grønn konditorfarge. Sjokoladekake blir til kirkegårdskake og pynten er selvfølgelig bein og hodeskaller av marsipan. Sjokoladekuler blir til flaggermuslort og tyske skiver blir til beinskiver.

For en tre-åring trenger man neppe å ta den helt ut med blod og gørr, men det å kle seg ut som heks er artig det å. Heksehatt er jo enkelt å lage selv av litt stiv papp, og om man vil kjøpe så er det ikke mange kronene på Nille etc. Man trenger IKKE kostymer til mange hundre kroner! En sliten t-skjorte eller genser kan klippes opp så den blir fillete, og med mørk strømpebuske under er man godt på vei!Litt ansiksmaling er like artig!Hadde et par små nabounger som kom på døra her i fjor, de søteste heksene jeg noensinne hadde sett! Kanskje kan du alliere deg med noen naboer som vet at dere kommer slik at hun kan få gå litt knaks og knep hun også? Vi har avtalt ca tidspunkt nabojentene kommer, slik at vi er litt forberedt og kan sørge for at andre storunger ikke skremmer vannet av de.

Jeg vet det er amnge som synes Halloween er grusomt teit og lite norsk, men jeg synes det er artig. Vi kjøper gjerne litt pynt hvert år, men da etter halloween når alt er på halv pris. Opp gjennom årene har det etterhvert blitt en anseelig samling lysende hodeskaller, edderkopper og spindelvev, og vi har det utrolig gøy når huset forvandlestil heksehule for en dag.

Skrevet

Kjøp eller lag et billig kostyme da vel! Det blir helt annerledes når ungene får være med på leken selv, da blir det ikke noe skummelt. I fjor var 3-åringen og de andre småttisene hjemme hos tante med full outfit på og åpnet døra for storungene. I år skal de største ut og gå runden selv, sammen onkel. Lillebror og de andre under 3 år skal være inne og åpne dør denne gangen. Neste år er de med ut alle sammen.

Har kjøpt kjempefine kostymer på tilbud på toys'r'us til 25 kroner stk.

Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet

Vi har to jenter på 5 og 9 år. De får invitere med seg venner hjem på pizza og snop. Men de får ikke lov å gå rundt å "tigge" snop hos naboene.

Det er absolutt ingen norsk tradisjon dette. Julebukk er mye hyggeligere :)

Skrevet

Men det er jo ingen som går julebukk lengre, og de gangene vi har prøvd å gå julebukk har det vært særdeles lite respons!Og nei, målet var ikke å tigge snop; jentene sang litt julesanger og ønsket god jul, men de aller, aller fleste virket totalt uintresert og ganske enkelt uforstående til hele greia.

Da har vi hatt større suksess med å gå Lucia, sunget luciasangen og delt ut lussekatter.

På høsten er det lite som skjer, og Halloween har blitt et avbrekk fra den daglige rutinen, noe skøy å glede seg til. Det trenger ikke koste stort, og man gjør så mye utav det som man selv ønsker og orker.

Skrevet
Men det er jo ingen som går julebukk lengre, og de gangene vi har prøvd å gå julebukk har det vært særdeles lite respons!Og nei, målet var ikke å tigge snop; jentene sang litt julesanger og ønsket god jul, men de aller, aller fleste virket totalt uintresert og ganske enkelt uforstående til hele greia.

Det er mange som går julebukk, men det er visst veldig stedsavhengig. Noen steder har de nesten ikke hørt om det, mens andre steder er det en eldgammel tradisjon.

Skrevet

Vi "feirer" det ved å gå på graven til et nært familiemedlem og tenne lys. De eldste har også gjerne sine egne Halloween-fester med kostymer og slikt, som jeg synes er helt greit. Dette året har jeg også sett noen aldeles bedårende spøkelseskaker på bakeriet, 30 kr per stykk, og sånne MÅ vi jo bare ha... :sjenert:

De får ikke lov til å gå og tigge på døra. For å være ærlig, synes jeg det er en forbasket uting, ikke minst fordi det gjerne ender opp med store gjenger hvorav de to som står først har Hulken-masker fra Nille og holder opp en plastpose som jeg bare skal øøøøse godteri nedi. Ikke noe knep, ikke noe sang, ikke noe annet enn "jeg vil ha godteri". Men jeg ønsker ikke å være like sur og meggete som de andre kjerringene i blokka, så jeg har jo noe liggende. Mine egne barn for dog ikke lov til å gå rundt sånn. Da får de heller gå julebukk, og pipe ut noen falske julesanger. Kanskje ikke den største responsen, men for å være ærlig tror jeg de fleste synes det er hakket mer sjarmerende likevel.

Gjest Gjest_ma_*
Skrevet

Halloween er noe tull og slett ingen norsk tradisjon, men hauset opp av handelstanden for å få folk til å kjøpe alt mulig som vi tror vi er nødt til å ha, det samme med "alle hjerters dag" eller hva det nå heter.

nei spar meg!

Gjest Gjest_christina_*
Skrevet

Sitat wildy: Halloween har blitt et avbrekk fra den daglige rutinen, noe skøy å glede seg til.

man kan vel finne på noe hyggelig med barna sine allikevel? Uten å måtte gå å tigge snop hos nabeoen... Enig med en annen gjest at Halloween er skapt av handelsstanden

Skrevet

Den eldste ungen skal på skolefest der den beste hjemmelagde kostymen blir premiert. Gjett om han gleder seg. De to andre skal skal kle seg ut og gå rundt i nabolaget.

Alle har gledet seg i ukevis. Syns det er gøy ungene blir inspirert til å finne på slikt.

Skrevet

Synes det er en morsom tradisjon, og hva forskjellen er på å gå rundt og tigge godteri i nissekostyme vs heksekostyme ser jeg ikke helt (men så ville jeg sørget for at det alltid var en voksen med på runden, og at knep ikke er ok).

For en treåring holder det kanskje å pynte litt skummelt hjemme, kle seg ut, og kanskje bake spøkelseskaker eller noe sånt. Kanskje hun synes det er morsomt å dele ut godteri til de som kommer?

Skrevet

Vi har aldri feiret det på noen måte. I fjor kjøpte jeg et gresskar bare på gøy. Lagde lykt og brukte gresskarkjøttet i muffinser. Mauffinsene ble så gode at dette skal bli tradisjon! :) Har derfor kjøpt gresskar i år også og lagde lykt i går, så da kan jeg lage muffinser i dag :fnise:

Kjøpte litt snop i tilfelle det skulle dukke opp noen unger. Selv om jeg egentlig er i mot det! Jeg synes de som går julebukker fortjener noe snop, pga at de synger.

Skrevet (endret)

Vår gutt fikk lov å kle på seg, ringe på hos oss, men ingen andre, og komme inn igjen. Det er ingen andre i nabolaget her som går rundt og knask-eller-kneper heller.

Har noen haribo-miniposer liggende sånn i tilfelle.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...