Gå til innhold

Hvis du havnet i en økonomisk knipe, ville du da

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

I går snakket jeg med en kamerat av meg. Han og hans samboer hadde havnet i en økonomisk knipe og hadde problemer med å få betalt regningene sine. Videre sa han at han kom til å jobbe litt svart fremover! Hva i all verden!!! Jeg ble rett og slett kvalm! Jeg mener ikke at man i tide og utide skal motta sosialstønad, men når man uforvarende har havnet i en økonomisk knipe er det jo nettopp sosialkontoret som er rette instansen til å hjelpe til man har fått hodet over vannet.

Ja hva synes dere, er det bedre å jobbe svart enn å motta sosialstønad(for en kort periode)?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er fryktelig moraliserende, Jon Are, kanskje du av og til skal prøve å se litt lenger enn til egen nesetipp før du dømmer?

Edit: Feilstavet navn

Endret av Brunhilde
Skrevet

Jeg mener ikke han bør jobbe svart, han bør finne andre løsninger!

Og generelt sett mener jeg ikke at det er bedre å jobbe svart enn å motta sosialhjelp.

Men hva får deg til å tro at sosialkontoret hjelper i slike situasjoner som du bekriver her? Det gjør de nemmelig ikke!

Sosialkontoret hjelper når du står på bar bakke, ikke når du sliter med regningene dine...

Gjest svarting
Skrevet

jeg jobber svart nå fordi sosial kontoret gir meg ikke støtten jeg har krav på.

jeg sendte dem til og med et brev hvor det står: JEG JOBBER F.O.M NÅ; SVART!!!

Skrevet
jeg jobber svart nå fordi sosial kontoret gir meg ikke støtten jeg har krav på.

jeg sendte dem til og med et brev hvor det står: JEG JOBBER F.O.M NÅ; SVART!!!

og ja. jeg syns det er bedre enn å gå på sosialen. så jo hvor langt jeg kom meg der. ;)

Skrevet
I går snakket jeg med en kamerat av meg. Han og hans samboer hadde havnet i en økonomisk knipe og hadde problemer med å få betalt regningene sine. Videre sa han at han kom til å jobbe litt svart fremover! Hva i all verden!!! Jeg ble rett og slett kvalm! Jeg mener ikke at man i tide og utide skal motta sosialstønad, men når man uforvarende har havnet i en økonomisk knipe er det jo nettopp sosialkontoret som er rette instansen til å hjelpe til man har fått hodet over vannet.

Ja hva synes dere, er det bedre å jobbe svart enn å motta sosialstønad(for en kort periode)?

Med hilsen fra Jon Are

synes der er helt greit med svartjobbing jeg, staten får nok uansett å litt svartjobbing nå og da er gode penger det å :)

vi gjør det en del vi :) på lande er det vell mer vanlig kanskje, ikke vet jeg ...

men slik er det der jeg bor

Skrevet

Det er ikke greit, men når staten selv er med på det så gir det ut visse signaler til resten av landet. Det ser man tydelig.

Ellers er det en vanskelig situasjon, siden sosialkontoret ikke dekker regninger ala inkasso, internet o.l.

Jeg tror jeg hadde valgt å jobbe svart, men vet ikke om jeg hadde turt. Før så hadde jeg sagt ja, men nå er jeg usikker.

Skrevet

Hvis man kan jobbe svart, kan man vel også jobbe hvitt?

I gitt situasjon ville jeg jobbet på ærlig vis og betalt skatt av lønnen, dersom det var en jobb av større utstrekning enn "vennetjeneste". Med andre ord, hvis jeg fikk et par tusenlapper for å hjelpe til med å male hus, ville jeg ikke brydd meg om det, men dersom jeg kunne gjøre min eksisterende jobb, men svart, ville jeg heller forsøkt meg med skattbar overtid eller lignende.

Gjest Gjest_mann
Skrevet

Det er liksom ikek bare å løpe ned på sosialen og få penger. Jeg husker jeg var nede på sosialen en gang da det virkelig så svart ut og spurte om å få litt støtte. Fikk avslag. Jeg prøvde så og forhøre meg om det var noen måte å låne penger av dem slik at jeg og forloveden kunne komme gjennom et par måneder med litt høye regninger (tannlege/lege + diverse) men fikk også nei.

Jeg gikk da ut fra kontoret og lovet meg selv aldri å sette mine bein der mer så lenge jeg var frisk og rask. Begynte å jobbe svart så det sang etter og etter en liten stund så ordnet det seg igjen.

Skrevet (endret)
Hvis man kan jobbe svart, kan man vel også jobbe hvitt?

Ikke nødvendigvis, de som tilbyr svarte jobber er sjelden villige til å gjøre det hvitt, og hvis det da er vanskelig å finne en hvit jobb så har man jo ikke det alternativet.

Jeg ville heller jobbet svart, enn å måtte forholde meg til sosialen, hvis det var for en kortere periode. Men over lengre tid ville jeg nok oppsøkt sosialen, fordi man kan få skattemessige problemer senere, dersom man går uten noe registrert inntekt over lengre tid.

Endret av Glør
Skrevet

Med hilsen fra Jon Are

JA! uten tvil! det er ikke like nedverdigende enn å dra på sosialen!

dessuten syntes jeg vi betaler alt for mye skatt og avgifter, så jeg er for svart arbeid.

Skrevet

Med hilsen fra Jon Are

Og du har aldri vert i en krise? Aldri gjort noe som strider mot regelverket?

Å dømme andre uten kjenne den hele og fulle sannhet....det er kvalmt.

En gang for LEEEEEEEENGE siden, så sto jeg uten jobb. Norge gikk på dunken, arb.edigheten var skyhøy.renta sto i taket. Betalte 16 prosent.

Sendte jeg ungene på kino en gang i mnd, så sprakk budsjettet. Maten ble pint ned.....vi hadde ikke middag hver dag. jeg prøvde å få meg jobb i tillegg,men det var nedgangstider. Ingen ville ansette.

Det folk hadde råd til var svart arbeide. jeg jobbet halv stilling svart et helt år. Sånn berget jeg hjemmet til ungene....slik fikk de klær på kroppen. jeg kunne ha søkt sosialkontoret,men jeg viste hvordan de gjorde det den gangen. Da fikk du rekvisisjon til en klesbutikk. Har du litt stolthet igjen, så gjør du bare ikke det. Bor i liten by og enda verre er det. Nå mener sikkert noen at stoltheten skal svelges om man mottar sosialhjelp og ta det er ikke mye stolthet om du jobber svart. En må vel ha prøvd det først.

For en som alltid har klart seg, så er det vanskelig å få hjelp. Er du inne i systemet er det enklere. For de regner med at sånne som meg vil klare seg. Jeg ble ydmyket til det ytterste.

I samme periode fikk jeg en sykdom som krevde mye medisiner. Jeg måtte først legge ut, komme med kvitteringer for at de skulle dekke det. Da var det å ringe å bestille time...gjerne vente en uke på timen...der gikk de matpengene.

jeg gikk så langt at jeg sa opp tv-lisens-innboforsikring....da strøk de det på utgiftsposten uten å blunke, så fikk jeg mindre utbet. I en desperat situasjon, så kunne jeg komt ille ut, men ingen reaksjon fra saksbeh.

Så du må gjerne dømme. Du skal ha f...så hederlig moral og rett rygg.

jeg har egentlig sluttet å svare deg...og vet du grunnen? jeg har spurt deg før. Hvorfor legger du ut tråder, men da du blir spurt om ting, så svarer du aldr. Du har iallefall en veik rygg

For ordens skyld, det ordnet seg for meg til slutt. I alle år etterpå har jeg betalt mer enn nok skatt. Det går sikkert to trygdemottakere bare på skatten jeg betaler.

jeg har selv benyttet meg av svart arb. jeg har leid folk hjemme, folk som ingen vil ha i jobb. Enten det er rus, psykisk eller annen hudfarge.

Ikke fast,men innimellom. Det er sånn at de kan ha noen ekstra kroner. Gå i en butikk å kjøpe seg noe de eller ikke vil ha råd til

Skrevet

Jeg ville uten tvil ha jobbet svart fremfor å motta sosialstønad, eller annen type attføring.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å jobbe svart for å redde hus og hjem.

Skrevet (endret)

Ja, jeg har jo jobbet svart i en liten forstand, hehe. Passet hunder, malt hus og fått penger for det. Har i tillegg solgt bilder !

Jeg er en hykler :lur:

Endret av Hanna panna
Skrevet

har ikke de fleste "jobbet svart" en eller annen gang iløpet av livet? Heller det enn å gå på sosialen ja.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Småoppdrag fra familie og venner der man får betalt mindre enn 1000 kr plikter man ikke å betale, så det kan man trygt gjøre når som helst.

Og jeg skjønner ikke hvorfor TS tror disse vennene ville fått støtte fra sosialen? Det er da vel ikke bare å marsjere inn å si "jeg sliter litt for tida, gi meg penger"?

Skrevet
Småoppdrag fra familie og venner der man får betalt mindre enn 1000 kr plikter man ikke å betale, så det kan man trygt gjøre når som helst.

Virkelig? Det visste jeg faktisk ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...