Gjest Makaroni Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Har unger som skal gå halloween, og vil ikke at de skal gjøre noe dumt. Hva kan de gjøre hvis folk sier knep, eller er borte etc? De vil jo gjerne gjøre noe litt rampete; men jeg vil ikke at det skal være noe griseri, som egg på dørene osv Forslag?
Gjest NiChia Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Hvis folk var hjemme med ikke ga oss godteri pleide vi å gå og stille oss og stirre inn gjennom vinduene. Det var nok ikke så veldig koselig, men det var ikke grisete iallefall. Men vi fikk MYE kjeft da.
Lurvina Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Gi de beskjed om at de ikke får lov til å gjøre knep. Halloween er ganske nytt i Norge, og det er ikke alle som vil feire det, eller er klar over at det er halloween, og da er det veldig dumt at en gjeng pøbelunger skal straffe de fordi de ikke får godteri.
Gjest StockDama Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Gi de beskjed om at de ikke får lov til å gjøre knep. Halloween er ganske nytt i Norge, og det er ikke alle som vil feire det, eller er klar over at det er halloween, og da er det veldig dumt at en gjeng pøbelunger skal straffe de fordi de ikke får godteri. Jupp. Vi feirer den ikke, og her får de ikke godteri, og om noen så mye som prøver seg på et "knep" så henger de etter øra..
camilla* Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Ungene her går også halloween, men får klar beskjed om at ingen knep er lov. MÅ de gjøre noe så kan de jo synge så stygt de kan
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Lær de reglene først kanskje. Om folk er borte eller lysene er skrudd av så skal man ikke gå til de husene. Om noen ikke gir de godteri så skal man dessverre ikke gjøre noe (og gjør de noe kan de i verste fall bli anmeldt).
camilla* Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Lær de reglene først kanskje. Om folk er borte eller lysene er skrudd av så skal man ikke gå til de husene. Er ikke alle voksne som følger dette...så selv hus med lys på kan ha null godterier.. Ungene må forstå at dette er ikke "en gammel norsk tradisjon" som alle kjenner til.
Lilith Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Lær de reglene først kanskje. Om folk er borte eller lysene er skrudd av så skal man ikke gå til de husene. Jeg trodde det var sånn at hvis man VILLE ha besøk, så pynter man inngangspartiet med gresskar, eller noe? Man kan jo ikke mørklegge huset hele kvelden bare fordi man ikke ønsker besøk ...
Wildy Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Vi bruker ikke knep, og det er det stor enighet om i nabolaget. Men vi har heller "belønning" til de som gir noe. Ungene har laget egen sang som de framfører med tilhørende "dans" og en haug med kort med "skumle" motiv og ønke om god halloween.
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #11 Skrevet 31. oktober 2008 Jojo, men det sto at hva slags knep de kan gjøre om de ikke har godteri eller er bortreist i startinlegget.
Gjest Tigress Skrevet 31. oktober 2008 #12 Skrevet 31. oktober 2008 Eg synest heile greia er ein uting, eg. Eg budde nokre år i første etasje i eit hus, og kunne jo ikkje slukke alt ljos - eg måtte jo for faen få sjå å lese, men det er bra irriterande å høyre på den bankinga på døra halve natta for noko som eg ikkje vil vere med på. Gå julebukk i staden, så skal det bli snop, men eg vil ikkje vere med på å dele ut godterier på den måten utan at eg får ha eit ord med i laget. Får dei ikkje noko så får dei snu og gå vidare, forklar ungane at det ikkje er ein tradisjonell greie her i landet og at dei får leve med at ikkje alle er med på det. Forøvrig er eg engelsklærar og feirer alltid Halloween på skulen, men då er det faktisk som ein del av kulturopplæringa.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 Kutt ut knep. Det er idiotisk og viser ungene at det er ok å hevne seg på mennesker som ikke har samme verdier som dem selv. De går faktisk rundt å tigger godteri. Får de godteri (som de gjør mange steder) bør det være belønning nok. Noen har ikke, andre tar avstand fra Halloween - greit nok. (Nei, jeg er ikke Halloween hater, men har erfaring fra Halloween i utlandet og syns vi i Norge har valgt å fokusere på noe av det mest negative med dagen - deriblant mer og mindre stygge pek).
Rosalie Skrevet 31. oktober 2008 #14 Skrevet 31. oktober 2008 Jojo, men det sto at hva slags knep de kan gjøre om de ikke har godteri eller er bortreist i startinlegget. Og svar = ingen!
Gjest Elfrida Skrevet 31. oktober 2008 #15 Skrevet 31. oktober 2008 Knep er noe man truer med, ikke noe man gjør.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #16 Skrevet 31. oktober 2008 Eg synest heile greia er ein uting, eg. Eg budde nokre år i første etasje i eit hus, og kunne jo ikkje slukke alt ljos - eg måtte jo for faen få sjå å lese, men det er bra irriterande å høyre på den bankinga på døra halve natta for noko som eg ikkje vil vere med på. Gå julebukk i staden, så skal det bli snop, men eg vil ikkje vere med på å dele ut godterier på den måten utan at eg får ha eit ord med i laget. Får dei ikkje noko så får dei snu og gå vidare, forklar ungane at det ikkje er ein tradisjonell greie her i landet og at dei får leve med at ikkje alle er med på det. Forøvrig er eg engelsklærar og feirer alltid Halloween på skulen, men då er det faktisk som ein del av kulturopplæringa. Tror du julebukk aldri har vært nytt? En gang var vel også denne aktiviteten ny.
kaprifolen Skrevet 31. oktober 2008 #17 Skrevet 31. oktober 2008 Ikke for å spore av, men hadde dere blitt sure hvis jeg som 22 år gammel jente åpner døra og sier at "nei, jeg har ikke godteri, for vi feirer ikke halloween"? Har egentlig ikke lyst til å oppmuntre til den så teit "feiring"! Men gidder jo ikke at hele nabolaget skal hate meg heller, da! Og må jo innrømme at noen av de minste barna er ganske skjønne! Går det ann å gi epler? Eller er det bare helt bortinatta?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #18 Skrevet 31. oktober 2008 Ikke for å spore av, men hadde dere blitt sure hvis jeg som 22 år gammel jente åpner døra og sier at "nei, jeg har ikke godteri, for vi feirer ikke halloween"? Har egentlig ikke lyst til å oppmuntre til den så teit "feiring"! Men gidder jo ikke at hele nabolaget skal hate meg heller, da! Og må jo innrømme at noen av de minste barna er ganske skjønne! Går det ann å gi epler? Eller er det bare helt bortinatta? I fjor ga jeg clementin til noen storgutter og de ble kjempeglade. Takket høflig.
Wildy Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Clementiner er absolutt gangbart! Vi har delt ut både det og tørket frukt i "skjønn" forening med mere alminnelig snop. I fjor hadde jentene her fått klistremerker en plass og var kjempeglade for det også.
Jigva Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg anmelder alle unger som prøver seg på knep. Som mor eller far er det ditt ansvar å fortelle ungene at det er ulovlig å gjøre knep på mennesker som ikke gir bort godteri eller ikke åpner døra. Det er foreldrenes ansvar å lære ungen folkeskikk, klarer man ikke det burde man ikke ha barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå