Gå til innhold

Noen som vet hva dette betyr?

Gjest Ekstase

Anbefalte innlegg

Jeg skal overføre penger til en konto i England, og har fått kontonr. +++, men jeg skjønner egentlig ikke så mye av det. Kan noen her hjelpe meg?

Hva er:

- Banking Sorting Number

- Hotel Account Number

- Swift Code

- IBAN Number

Regner med at Hotel Account Number er kontonummeret til hotellet, men hva er resten? Er det noe annet man må huske på når man skal overføre slik? Det dreier seg om depositum til et hotellopphold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal overføre penger til en konto i England, og har fått kontonr. +++, men jeg skjønner egentlig ikke så mye av det. Kan noen her hjelpe meg?

Hva er:

- Banking Sorting Number

- Hotel Account Number

- Swift Code

- IBAN Number

Regner med at Hotel Account Number er kontonummeret til hotellet, men hva er resten? Er det noe annet man må huske på når man skal overføre slik? Det dreier seg om depositum til et hotellopphold ;)

Swift code og Iban number får du av banken din. Ofte er det nok å logge seg på om gå inn på rett side. Søk i bankens søkemotor så finner du det der. Tror det samme gjelder for Bankin Sorting number og er vel det samme som at 0535 er f.eks Postbanken, 9900 er YA, 6005 er Nordea (tror jeg da) osv..... Hotel account number må vel være hotellets kontonummer slik jeg leser det.

Swift code

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer fra wikipedia - IBAN er en forkortelse for International Bank Account Number, en internasjonal felles standard for bankkontonummer. Et IBAN-nummer bygges opp med to-bokstavers ISO-landkode for landet kontoen er i, to kontrollsiffer regnet ut på grunnlag av hele nummeret, og et antall siffer og/eller bokstaver i henhold til nasjonale regler.

IBAN lagres elektronisk i en fortløpende tegn-streng, men i skriftlig form anbefales det å dele det inn i grupper på fire tegn, eventuelt med den siste gruppen med færre tegn.

IBAN brukt sammen med BIC (Bank Identifier Code, også kalt SWIFT) skal normalt være tilstrekkelig for en pengeoveførsel over landegrensene.

Fra og med 1. januar 2007 er det ulovlig å overføre Euro innenfor EØS-området uten ved bruk av IBAN og SWIFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg IKKE å betale et depositum på denne måten. Jeg har aldri blitt spurt om å gjøre det. De aller fleste hotell tar et depositum i form av et gyldig kredittkort. Altså, du gir dem detaljene av kredittkortet over telefonen og de sjekker at du har dekning på kortet. Depositumet blir bare belastet om du booker rom og ikke kommer eller ikke avbestiller i henhold til hotellets regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det var det vi fant ut også, at det var så rart vi skulle overføre til kontoen deres, så vi søkte hotellet opp på finn.no og bestilte gjennom en side der - som ville ha depositumet slik du sier her cilja. Vi fikk det til og med til en mye bedre pris gjennom finn.no ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...