Gå til innhold

Kjøpe og leie ut i Oslo eller kjøpe i Stavanger?

Anbefalte innlegg

Gjest Kanskje råd til leilighet
Skrevet

Er det smartest, å kjøpe en liten 2-roms leilighet i Oslo til 1,4 mill. til utleie, fordi tanken er å selv flytte tilbake til Oslo om et par år - eller ville det være smartest å kjøpe en liten 2-roms der man jobber og bor selv: i Stavanger, for så å selge den når en eventuelt flytter til Oslo igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det smartest, å kjøpe en liten 2-roms leilighet i Oslo til 1,4 mill. til utleie, fordi tanken er å selv flytte tilbake til Oslo om et par år - eller ville det være smartest å kjøpe en liten 2-roms der man jobber og bor selv: i Stavanger, for så å selge den når en eventuelt flytter til Oslo igjen?

Jeg ville med disse to alternativene leid i Stavanger og kjøpt i Oslo. Det kan ta lang tid å få solgt leilighet i Stavanger når du skal flytte igjen.

Om du ikke fant drømmeboligen i Oslo og det er den du kjøper så tror jeg at jeg ville ventet å kjøpe til jeg skulle flytte tilbake. Må du låne får du ikke nødvendigvis dekket utgiftene dine. Om du har pengene får du rett i underkant av 200.000 i renteinntekter på to år.

Skrevet

Hei,

Må låne alt i førstehjemslån. Vet jeg vil bo i Oslo om et par år, så det ville vel ha lønt seg med Oslo. Men: om jeg kjøper en leilighet til 1,4 mill. og banken vil at jeg betaler kr 10.000 i mnd på det lånet, så er det ikke sikkert at utleieinntektene vil besørge det lånet...men kanskje 8.000 er kurant å få leid ut for?

Skrevet

Kan du ikke bare vente med å kjøpe? Jeg ville ikke kjøpt i Stavanger fordi du ikke skal bo der langsiktig, og jeg ville vente med å kjøpe i Oslo fordi jeg kunne risikert å tape på det.

Skrevet

Enig med de som sier at tidsperspektivet er for kort her.

Skrevet

Om jeg var deg, ville jeg ventet med å kjøpe. Tror nok prisene skal ned en del.

Skrevet

Hei,

Takk for svar fra dere. Vil vente, men tenker likevel over det nå.

Synes det praktisk kan bli litt vanskelig...om jeg kjøper i Oslo i f.eks. februar/mars, hvor lang tid går det før jeg får leid den ut og til hvor mye er folk villig til å betale, regner med at det bare er leilighet for 1 person. Om 1 person kan betale kr 7.000 i leie må jeg selv besørge resten i banklån pr mnd som vil være 3.000..Samtidig vil jeg leie i Stavanger for meg selv og det vil koste minst 7.000, + de ekstra utgiftene til boliglånet i Oslo, så det blir drøye 10.000.

Hva om jeg ikke har leietaker i et par mnd? Har jo ikke råd til selv å betale leie to steder. Men der er jeg kanskje sikret gjennom 3 mnd oppsigelsestid, slik at jeg har tid til å annonsere etter ny leieboer innen den gamle har flyttet ut.

Tar gjerne i mot flere innspill.

Skrevet

Hei! Sitter i samme situasjon som deg jeg. Det jeg ville gått ut ifra med å leie ut et sted og bo et annet sted, er at dine leiekostnader i stavanger ikke overstiger dine leieinntekter. På den måten er kostnadene nullet ut, og du sitter bare med lånet ditt.

Meg og samboeren har så langt "kastet bort" over hundre tusen i leiekostnader, og jeg lengter etter å bare betale ned på mitt eget lån, ikke andres!

Skrevet

Når man leier ut må man alltid ta høyde for at det er noen mnd som ikke er utleid pr.år. Tror banken setter opp regnestykket med to mnd uten leie pr år..

Samtidig tror jeg det er rimelig lett å få leid ut i oslo så lenge du ikke legger deg alt for høyt i pris.

Gjest Gjest_Sofie_*
Skrevet

Det er veldig lett å få leid ut leiligheter i Stavanger. Jeg skal leie ut en leilighet nå - den har 1 soverom og er på ca. 65 kvm .. Skal leie den til firma og er blitt forespeilt 12-15.000 pr. mnd.

Jeg ønsker bare å få dekket lånet og det klarer vi med glans.

Skrevet
Meg og samboeren har så langt "kastet bort" over hundre tusen i leiekostnader, og jeg lengter etter å bare betale ned på mitt eget lån, ikke andres!

Du har ikke kastet bort noe som helst dersom boligprisene har gått ned tilsvarende. Har de gått ned mer har du tjent penger på å leie.

Det er veldig lett å få leid ut leiligheter i Stavanger.

Det taler ikke til ts fordel. Hun vil leie til seg selv i Stavanger og leie ut i Oslo.

• 4 uker senere...
Skrevet
Når man leier ut må man alltid ta høyde for at det er noen mnd som ikke er utleid pr.år. Tror banken setter opp regnestykket med to mnd uten leie pr år..

Samtidig tror jeg det er rimelig lett å få leid ut i oslo så lenge du ikke legger deg alt for høyt i pris.

Du som skal leie ut i stavanger, hvilket firma skal du bruke?

Har også en leilighet som skal leies ut. Firma hadde vært det kjekkeste..og tryggeste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...