Gå til innhold

Hvor gammel bør barnet være

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 6 år (og en på 4). Når eldste sier han er tørst eller lurer på om han kan få frukt o.l., spør jeg om han kan hente drikke og kopp selv så jeg kan helle.

Er det feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det ikke feil? Syns ikke jeg da. Barn liker følelsen av å mestre ting. Hvertfall gjør mine det.

Her henter de frukt og drikke selv (så fremt de rekker opp, må stå på en stol). De to eldste 6 og 4, ordner seg også mat i helgene... Yoghurt i kjøleskapet eller smører på et knekkebrød/brødskive (og så hjelper de minstemann på 3).

Syns da overhode ikke det er noe feil med det...

Skrevet

Hvis det er en "feil" der, er det kanskje at han ikke får helle selv?

Tanteungen laget ostesmørbrød (skjære brød, smøre, høvle ost, dandere, ikke ta inn og ut av ovnen) som 4-åring, med voksne hender noen cm unna, gutten din vil sikkert like å kunne fikse ting selv :)

Skrevet

Jeg synes det er en fordel at de begynner tidligst mulig jeg. Jeg er mamma, ikke slave. Og de kan bli ganske så storforlangende vis man henter alt hele tiden.

Skrevet

Jeg har en gutt på 21 mnd som henter alt han greier selv, det har han alltid gjort.

Ser ingen grunn til å nekte han det, når han så gjerne vil. Roser han når han greier noe, og ser at han blir veldig stolt. Det er stort å føle at man mestrer noe, samme hvilken alder :) .

Skrevet
Jeg har en gutt på 21 mnd som henter alt han greier selv, det har han alltid gjort.

Ser ingen grunn til å nekte han det, når han så gjerne vil. Roser han når han greier noe, og ser at han blir veldig stolt. Det er stort å føle at man mestrer noe, samme hvilken alder :) .

Helt enig i det dere sier! Men greia er når f.eks. ser på barne-tv og jeg pc, spør de om de kan få noe å drikke eller noe sånt, så ber jeg dem om å vente litt, men sa et pr ganger at de kan hente selv om de har lyst, noe de gjorde. Men jeg føler meg litt fæl som ikke hjelper barna og vil heller skrive/lese i pcen!! Fant ut at i stedet å la dem vente er det bedre at de henter det selv! De liker jo det! Særlig han eldste.

Vi har også hatt et par tilfeller at jeg sov litt lenger i helger og at de ordnet mat selv (frokostblanding og kakao) var imponert over dem og at de ikke sølte særlig og tørket, men følte meg litt fæl da og:(

Jeg er stolt av dem og at de klarer seg, men føler litt dårlig mor om jeg ikke gjør det meste for så små barn! De er flinke gutter, som setter alt på plass! Når vi kommer inn i leiligheten setter de sko, votter/hansker og lue på plass, og så spør om jeg kan henge jakka deres, for de rekker ikke.

Skrevet

Jeg bruker å spørre gutten min på 20 mndr om han kan sette fatet sitt i oppvaskmaskinen eller hive ting i søpla. Det synes han er stas. De er aldri for små til å gjøre ting selv :)

Det verste man kan gjøre er å smøre brødskive, hente drikke, rydde opp etter måltid for dem til de nesten flytter ut. Jeg har eksempler på det også... ;)

Skrevet

Her finner både 3-åringen og 2-åringen frem drikke selv, og 3-åringen sjenker til dem begge.

Vi har ferdigoppskjerte brød, så dersom de vil ha mer mat lager de dette selv (om jeg er på badet eller opptatt med noe annet)

En krakk på kjøkkenet er en fin oppfinnelse!

Skrevet

Har to på 6 og 3,5. Begge smører stort sett sin egen mat (med litt hjelp) og heller i drikke selv. Søler de, tørker de opp etter seg.

Har også hendt at eldste har gått inn mens vi var ute og lekte, og smørt skiver til alle sammen. :)

Skrevet

mine har hentet vann selv fra de var ca 18 mnd.. Har kjøleskap med vann, og de har hver sin plast kopp som de fyller en skvett i når de er tørste.. Også tørker de gulvet hvis(når) det blir søl :ler:

eldste er nå snart 4, og hun dekker på bordet til nesten alle måltider, sammen med lillebror. Hun klatrer på stolen og finner fat og kopper - og lillebror setter de på bordet..

synes ikke det er noe galt i at de kan ordne litt selv. Så lenge det ikke er noen skarpe/ tunge gjenstander i deres rekkevidde. Slik at de kan skjære seg, eller få noe over seg.... Vi har frukt skålen stående på bordet på kjøkkenet så eldste jenta finner seg noe frukt hvis hun vil ha...

Skrevet

Alle våre har både hentet det de trenger selv og helt i glasset selv i flere år allerede da de var 5 år. Den eneste som ikke er helt stø på hellinga her hos oss enda er minsten på 2 år.

Jeg er for at unger skal få lære seg å greie mest mulig selv så tidlig som mulig, det vokser de utrolig på. Mektig stolte blir de for hver ny ting de mestrer.

Skrevet
Alle våre har både hentet det de trenger selv og helt i glasset selv i flere år allerede da de var 5 år. Den eneste som ikke er helt stø på hellinga her hos oss enda er minsten på 2 år.

Jeg er for at unger skal få lære seg å greie mest mulig selv så tidlig som mulig, det vokser de utrolig på. Mektig stolte blir de for hver ny ting de mestrer.

Så bra å se så mange som mener at det IKKE er feil, men stikk motsatte. hehe. Takk alle sammen!

Skrevet
Jeg har en gutt på snart 6 år (og en på 4). Når eldste sier han er tørst eller lurer på om han kan få frukt o.l., spør jeg om han kan hente drikke og kopp selv så jeg kan helle.

Er det feil?

hva skulle være feil?

At han er for liten?

-nei.

At du ikke lar han helle selv;

-kommer vel an på motorikken og din toleranse for søl. Bedre at du heller opp grisete drikke, enn å irritere deg over å måtte tørke opp. La ham eksperimentere med helling av vann.

Skrevet
Men greia er når f.eks. ser på barne-tv og jeg pc, spør de om de kan få noe å drikke eller noe sånt, så ber jeg dem om å vente litt, men sa et pr ganger at de kan hente selv om de har lyst, noe de gjorde. Men jeg føler meg litt fæl som ikke hjelper barna og vil heller skrive/lese i pcen!! .

Du er ikke fæl. Du lærer barna dine at du ikke er en ubetalt hushjelp uten egne behov. Du lærer dem å ta hensyn til andre, og å klare seg selv. Det er bedre enn å stå på pinne for dem døgnet rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...