Gå til innhold

Hva er "boble"? Hvorfor kommer de?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trut det bety at det bobla opp...? Men æ vet ikke koffor!

Skrevet

Ingen som vet hva boble betyr innen finans?

Skrevet

Prøvd å blåse såpebobler før? Vel, da vet du hva som skjer når du blåser dem for store. Det er samme prinsipp i finans.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Tenker du på som i våre dager at "bobla har sprukket?" Jeg tenker sånn at når vi er i en "boble" så er alt fint og flott, bobla er rund som den skal være. Men så kan det skje det som i våre dager har skjedd, at bobla sprekker, og da er ikke alt så fint og flott lenger. Siden bobla skal være rund.

Hahahaha nei vet ikke jeg. Elendig forsøk fra min side :ler:

Skrevet

Forklaringene her var forferdelig dårlige.

Ingen som kan forklare hva en boble er og hvordan de oppstår - og ikke minst: årsakene til at de sprekker?

Skrevet

Overflod av tilgjengelig kreditt uten rot i virkeligheten.

Skrevet
Prøvd å blåse såpebobler før? Vel, da vet du hva som skjer når du blåser dem for store. Det er samme prinsipp i finans.

Jeg synes dette var en god forklaring. :)

En boble er noe som vokser og vokser og vokser til det brått sier poff. Så ligger hele greia i grus.

Skrevet
Jeg synes dette var en god forklaring. :)

En boble er noe som vokser og vokser og vokser til det brått sier poff. Så ligger hele greia i grus.

Det er en konstatering, ingen forklaring.

Skrevet
Overflod av tilgjengelig kreditt uten rot i virkeligheten.

Dette er en påstand, ingen forklaring.

Skrevet
Det er en konstatering, ingen forklaring.

Du er en kverulant, ingen seriøs debattant.

Hey, det rimte! :fnise!

Skrevet
Dette er en påstand, ingen forklaring.

Det var btw, også sånn depresjonen i mellomkrigstiden oppstod.

Skrevet

Spør man her får man slike svar...dvs. ingen svar. Hadde vært kult om noen faktisk visste mewd egne ord hva en boble er og hvordan de oppstår.

Skrevet

Kanskje du nå har fornærmet de som vet, og at de dermed ikke vil hjelpe deg med skoleoppgaven din?

Skrevet
Spør man her får man slike svar...dvs. ingen svar. Hadde vært kult om noen faktisk visste mewd egne ord hva en boble er og hvordan de oppstår.

Vil du jeg skal skrive oppgaven din for deg?

Du har fått mange svar her, men ingen avhandling. Er det avhandling du vil ha så bør du jo heller sette deg ned og tenke ut innholdet selv. Klarer du ikke det ut fra de korte og konsise svarene du får her så sliter du litt ja.

Skrevet
:) Mange svar her men ingen gode og forklarende. Selv vet jeg dessverre ikke, så kan ikke gi noe svar! Ja ja, kanskje læreren vet?
Gjest strykebrett
Skrevet

Hei!

En boble oppstår fordi forventningene øker. Jeg tar boligprisene som eksempel (selv om det samme gjelder de andre boblene):

Folk får lønnspålegg (masse forhandlinger med LO og greier) og da får de bedre råd. I tillegg har jo renten vært veldig lav. Da har folk råd til å låne mye penger for å kjøpe bolig og de byr over hverandre. Da går prisen opp. Når prisene ser ut til å gå bare opp og opp, hiver de som kjøper boliger for å spekulere å komme på banen. Altså de som kjøper, venter til prisene har gått opp og så selger igjen med fortjeneste. Dette skaper jo enda større etterspørsel, og så går prisene enda mere opp.

Men dette kan jo ikke fortsette i evigheten. Grunnen til at vi kaller det boble er at det blir et tomt skall uten innhold på en måte, prisene er høyere enn varen (eiendommen) egentlig er verdt.

På ett eller annet tidspunkt kan ikke prisene øke mer. Folk har ikke råd til de høye utgiftene, og renta vil gå opp før eller siden. Da sprekker boblen fordi mange vil selge samtidig, men ingen vil kjøpe (ingen vil kjøpe noe nå, hvis de tror det blir billigere hvis de venter). Da raser prisene og bobla sprekker. Også kalt krakk.

Veldig forenklet dette selvfølgelig, det er mange faktorer som spiller inn, for eksempel arbeidsledighet, verdensmarkeder, psykologi...

Skrevet
Hei!

En boble oppstår fordi forventningene øker. Jeg tar boligprisene som eksempel (selv om det samme gjelder de andre boblene):

Folk får lønnspålegg (masse forhandlinger med LO og greier) og da får de bedre råd. I tillegg har jo renten vært veldig lav. Da har folk råd til å låne mye penger for å kjøpe bolig og de byr over hverandre. Da går prisen opp. Når prisene ser ut til å gå bare opp og opp, hiver de som kjøper boliger for å spekulere å komme på banen. Altså de som kjøper, venter til prisene har gått opp og så selger igjen med fortjeneste. Dette skaper jo enda større etterspørsel, og så går prisene enda mere opp.

Men dette kan jo ikke fortsette i evigheten. Grunnen til at vi kaller det boble er at det blir et tomt skall uten innhold på en måte, prisene er høyere enn varen (eiendommen) egentlig er verdt.

På ett eller annet tidspunkt kan ikke prisene øke mer. Folk har ikke råd til de høye utgiftene, og renta vil gå opp før eller siden. Da sprekker boblen fordi mange vil selge samtidig, men ingen vil kjøpe (ingen vil kjøpe noe nå, hvis de tror det blir billigere hvis de venter). Da raser prisene og bobla sprekker. Også kalt krakk.

Veldig forenklet dette selvfølgelig, det er mange faktorer som spiller inn, for eksempel arbeidsledighet, verdensmarkeder, psykologi...

Det var en laang vei hit.

Endelig ett (1) bra, utfyllende og forklarenede svar. Takker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...