Gå til innhold

Det norske kostholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får vi for lite av, og hva får vi for mye av i det norske kostholdet?

For mye:

Sukker

Mettet fett

For lite:

Fisk

Skriv flere ting vi får for lite eller for mye av:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror/syns mange spiser for mye sukker og kjøtt, og for lite fisk og grønnsaker.

• Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

For mye salt og aromatkrydder, kyllingkrydder, tacokrydder og andre saltbomber.

For lite hjemmelaget mat uten tilsettingsstoffer

Gjest Gjest_Søster_*
Skrevet

Alt for mye brus og kaffe! :kaffekopp:

Skrevet

Gitt følgende: Brød til frokost, brød til formiddagsmat og muligens til og med brød til aftensmat.

Alt for mye karbohydrater!

Skrevet

For mye brus, snop, potetgull, kjøtt, ferdigmat. Sukker, mettet fett, tilsetningsstoffer.

For lite frukt og grønt, belgfrukter, mat laget fra bunnen av.

Skrevet

Nå bor ikke jeg i Norge lenger, men jeg har lagt merke til at det norske kostholdet har blitt mye dårligere på veldig kort tid.

Jeg har spesielt lagt merke til brusforbruket, det drikkes jo brus til alt, hver dag! Vet ikke om vennegruppen/familien min er så representative for resten av landet, men jeg har inntrykk at dette er ganske vanlig.

Og for mye ferdigmat a'la frossen pizza og halv-fabrikata i form av posesupper. Det virker som alt skal vaere så raskt som mulig og så billig som mulig, ikke så nyttig eller sunt som mulig.

Og altfor lite fersk mat, frukt og grønnsaker.

• Liker 1
Gjest StoreSky
Skrevet

For mye kjøtt, brus og halvfabrikata (som flere har nevnt).

Skrevet

- Altfor mye karbs

- Altfor lite proteiner og RIKTIG mengde sunt fett

Skrevet

For lite: Sunt fett.

For mye: Melk.

Skrevet
For mye brus, snop, potetgull, kjøtt, ferdigmat. Sukker, mettet fett, tilsetningsstoffer.

For lite frukt og grønt, belgfrukter, mat laget fra bunnen av.

Enig :) Jeg tror faktisk også forholdsvis mange som unngår ferdigmat spiser for lite fisk, og litt for mye kjøtt og kanskje sukker/søtsaker/godteri av et eller annet slag. Det er lett å unne seg litt for mye godt, enten det er kjøtt eller desserter, når man har mer enn nok penger til mat. For lite belgfrukter er jeg også enig i - det er jo nesten bare erter som er en naturlig del av norsk kosthold, og i forholdsvis små mengder, og bønner og linser tror jeg mange spiser for lite av.

Skrevet

Det at vi spiser for mye sukker og fett er ikke endringer som er kommet de siste årene. Disse endringene har pågått over flere tiår.

Faktisk har sukkerforbuket vårt minket fra 43 til 35 kg siden 2000, vi drikker mindre og mindre brus. I dag ligger energiinntaket fra sukker på 14%, noe som fortsatt er over det anbefalte på 10%.

Kjøttinntaket har økt med 18 kg per år per menneske, så det er helt klart alt for mye. Totalt spiser vi i snitt 71 kg kjøtt i året. Men også her har det skjedd en dreining mot magert kjøtt.

Her står det mer om utviklingen i norsk kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...