Gjest Jon Are Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Nå går vi en mørkere tid i møte. Det blåser ute og alt som tidligere var koselig, blir skummelt rett og slett. Jeg bor i en leilghet med mine to hunder , og har nok ingen grunn til åvære redd.Likevel kjenner jeg angsten komme sigende om kveldene. Det strammer til rundt brystet og snører seg i halsen.Den lille koselige hagen fortoner seg som en mystisk mørk flekk av redsel og avgrunn. Jegkjenner det går på helsen løs. Jeg får ikke sove om natten, drømmer om drap og stilletiende fortapelse. Hva er det som feiler meg? Jeg kan jo ikke be om hjelp heller, for det at en voksen mann er husredd er ikke stuerent. Hva menerdere, er det rett og sett flaut at jeg som mann og godt voksen sitter i mitt hjem og er redd? Med hilsen fra Jon Are
Gjest Mann42 Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Nei, det er ikke flaut. Og angst er noe som rammer en stor del av befolkningen. Jeg syns du skal oppsøke hjelp for dette, jeg. Det er ingen mening i at du skal ha det slik når det finnes behandling for det. Gå til fastlegen din, forklar problemet og be om henvisning til psykolog. Noen leger vil satse på medisiner for å løse problemet, men jeg har mer tro på å finne sin egen styrke i seg selv og å finne ut av og forstå hvor dette kommer fra.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Nei, det er ikke flaut. Og angst er noe som rammer en stor del av befolkningen. Jeg syns du skal oppsøke hjelp for dette, jeg. Det er ingen mening i at du skal ha det slik når det finnes behandling for det. Gå til fastlegen din, forklar problemet og be om henvisning til psykolog. Noen leger vil satse på medisiner for å løse problemet, men jeg har mer tro på å finne sin egen styrke i seg selv og å finne ut av og forstå hvor dette kommer fra. AAHHH! Jeg blir så irritert! Vi lever i en tid der alt liksom skal løses ved hjelp av fastlegens henvisning til psykolog! For guds skyld, det er helt normalt å være mørkeredd, både kvinner og menn! Alle jeg kjenner er livredd for mørket, de aller fleste. Hvorfor i all verden finnes det drøssevis av skrekkfilmer og spøkelseshistorier, hvis det ikke var for at folk elsker å "spille på dette" hos folk, og folk generelt holde på å pisse seg ut av skrekk! Nei, du trenger ikke en fastlege, men det du trenger er: 1: Lær opp hundene dine til å bjeffe hvis det kommer folk. 2: Spøkelser er ikke farlige, det farlige er eventuelt fremmede folk, det er disse du bør være redde for: (så slutt å være redd for spøkelser, men du skriver du er redd for drap, altså mest sannsynligvis folk) 2a: Skaff deg en god lås. 2b: Lås alt av dører og lukk alle vinduer. 2c: Ha lås, gjerne to ulike, til soveromsdør. 2d: Stige inne på soverommet, så du kan klatre ut av vinduet, hvis du hører noen bryte seg inn. 2e: Telefon med deg i senga, så du kan ringe 112 ved innbrudd. Om natta, så må jo tyven bryte seg inn den låste døra, eller knuse vindu. Dette hører du inne fra rommet ditt, også siden hundene bjeffer. Da har du god tid til å ringe og/eller klatre ut av vinduet. 2f: Se om du kan finne deg en kjæreste, da blir det mindre skummelt, i tillegg til den kjærlighet du får. 3: Ikke se skrekkfilmer i den mørke årstiden, ikke se slike i det hele tatt. 4: Ett fett om du er kvinne eller mann - alle mennesker er redd for å bli drept, dette er helt naturlig. 5: La fastlegen og psykologen bruke tid og krefter på folk som trenger hjelp. Kjøp stearinlys og god musikk, og kos deg så godt det går! :D
Gjest postsekk Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 For guds skyld, det er helt normalt å være mørkeredd, både kvinner og menn! Alle jeg kjenner er livredd for mørket, de aller fleste. Jeg håper dette er en grov overdrivelse, hvis ikke har du en rimelig dysfunksjonell omgangskrets.. Hvis man er redd for noe til en så stor grad at det faktisk går ut over hvordan man fungerer til daglig, hvorfor skulle det da være galt å oppsøke noen som man kan snakke med og kanske kunne takle det litt bedre? Å være redd for mørket er ganske instinktivt, og henger igjen fra da vi var vesentlig lenger ned på næringskjeden enn vi er idag, og det som lurte ute i mørket faktisk utgjorde en stor trussel mot oss. Synes ikke du skal skamme deg for å være mørkredd da jeg vil tro det er like utbredt blandt begge kjønn, selv om menn sikkert har vondere for å innrømme det ofte.
Brunhilde Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Nei, det er ikke flaut. Og angst er noe som rammer en stor del av befolkningen. Jeg syns du skal oppsøke hjelp for dette, jeg. Det er ingen mening i at du skal ha det slik når det finnes behandling for det. Gå til fastlegen din, forklar problemet og be om henvisning til psykolog. Noen leger vil satse på medisiner for å løse problemet, men jeg har mer tro på å finne sin egen styrke i seg selv og å finne ut av og forstå hvor dette kommer fra. Enig med mann42, det er ikke flaut, og jeg er temmelig sikker på at du ikke er alene, men det er nok mange som ikke tør innrømme at de er verken mørk- eller husredde. Til gjest som påstår at de fleste er mørkredde, så vil jeg påstå at du tar feil! Jeg kjenner fler som ikke er mørkredde enn jeg kjenner folk som er det. En annen ting er at om man først er husredd, så kan man ha så mange låser man vil på døra, så mange bjeffende bikkjer som man bare har plass til og hundre stiger, det hjeper ikke. Redselen er der allikevel, og jeg syns du har noen lettvinte løsninger på det som for noen kan være et stort problem!
Olive Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 Samboeren min er nesten mer redd for mørket enn det jeg er. Det er ikke flaut! Det finnes sikkert kjempemange husredde menn, men er ikke så mange som er mann nok til å innrømme det :rødme:
Kattugla Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg bodde deler av oppveksten hos mormor og morfar, som bodde på en gammel prestegård og jeg likte ikke å være alene hjemme når det var mørkt ute. Jeg likte heller ikke å være alene nede i kjelleren, spesielt ikke om kvelden, noe som var ganske uheldig i og med at jeg hadde rom der nede Men så flere år etter at vi hadde flyttet derfra, så kom dette tilfeldigvis på tale i et familieselskap og da viste det seg at jeg var langt i fra den eneste som hadde hatt det slik i akkurat det huset..
Gjest Mann42 Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 AAHHH! Jeg blir så irritert! Vi lever i en tid der alt liksom skal løses ved hjelp av fastlegens henvisning til psykolog! For guds skyld, det er helt normalt å være mørkeredd, både kvinner og menn! Alle jeg kjenner er livredd for mørket, de aller fleste. Hvorfor i all verden finnes det drøssevis av skrekkfilmer og spøkelseshistorier, hvis det ikke var for at folk elsker å "spille på dette" hos folk, og folk generelt holde på å pisse seg ut av skrekk! Nei, du trenger ikke en fastlege, Det lar seg sikkert løse uten lege og psykolog, også. Men for en som har et angstproblem og syns det er flaut, så kan det kanskje være lettere å snakke med en som har taushetsplikt. Og som ikke blir irritert når det ikke løser seg i løpet av den første samtalen.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 jeg var mørkeredd da jeg var i tenårene. Min kur for det var å være mye ute i mørket. Til jeg var helt sikker på at det ikke var farlig. Jeg mener, jeg visste jo det, men følelsene mine var ikke med på det. Så leste jeg i en sånn selvhjelpsbok om å utfordre de tingene man ikke klarer, og bestemte meg for å prøve. Eksamen var en spasertur på kirkegården midt på natta. Men det var et stykke dit. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg valgte akkurat det. Men skulle det være spøkelser og sånt noe sted, så måtte det jo være på kirkegården. Det kjentes som det skumleste stedet jeg kunne komme på, samtidig som jeg visste at det ikke kom til å være farlig. Men jeg var passe nervøs da jeg stod foran porten. Jeg følte at jeg måtte ha et slags skikkelig ærend (litt overtroisk, kanskje?) så jeg prøvde å se om jeg kunne finne gravene til bestemor og bestefar. Det var ganske trykkende på en måte, men jeg bestemte meg for at jeg ikke kunne snu, da ville det sikkert bare bli verre neste gang. Og så fant jeg gravene, stod der og pratet litt med dem, og da jeg kjente at dette var greit, gikk jeg ut igjen. Har ikke vært skikkelig mørkeredd siden den gangen.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 husredd ?... Om du mente mørkredd er det ikke bedre å bare skrive mørkredd
helenen Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 Når en er så husredd/mørkeredd at det går ut over nattesøvn og generell trivsel, så vil jeg si at det absolutt ikke er normalt. Da bør en faktisk oppsøke lege/psykolog. Men å synes at mørket er litt ubehagelig og til tider skummelt vil jeg si er normalt.
Satsuma Skrevet 31. oktober 2008 #13 Skrevet 31. oktober 2008 husredd ?... Om du mente mørkredd er det ikke bedre å bare skrive mørkredd Det er forskjell på å være husredd og mørkeredd tror jeg. Da jeg var yngre var jeg kjemperedd for å være alene hjemme om kvelden, og måtte ofte gå ut og gå meg en tur. Selv om det var mye mørkere ute enn inne var dette mørket mindre ubehagelig. I mitt tilfelle tror jeg denne følelsen hang sammen med at ute var jeg ikke fanget. Om noen skulle prøve å 'ta meg' kunne jeg komme meg unna, mens om noen skulle komme inn i huset hvor jeg var, ville de se meg med det samme, og jeg hadde ikke komt meg unna. Tror også dette hang veldig sammen med huset i seg selv. Det var stort (3 etasjer) og jeg hadde dermed ikke kontroll over hele huset. Etter at jeg flyttet for meg selv i en mindre leilighet, har jeg aldri vært husredd. Til TS: nei, det er ikke flaut i det hele tatt. Tror det viktigste er at du prøver å finne ut hvorfor du er husredd. Har du alltid vært det, eller er dette noe som har kommet med denne spesifikke leiligheten? Er det mennesker du er redd for, eller spøkelser? Det kan jo være mange grunner til at du er husredd. Kanskje har du angst, og bør da oppsøke hjelp som nevnt tidligere. Personlig tror jeg også at hus kan ha dårlige energier, og det finnes vel ting man kan gjøre (og folk man kan kontakte for hjelp) i slike situasjoner også, men dette skal jeg ikke utbrodere mer om siden jeg ikke vet om du er åpen for slike innfallsvinkler.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Gjør som menn flest; ta en øl eller to og sov godt, gjerne vel vitende om hvor du har en kniv. Samtidig vel vitende om at du er mann. (kommer med ølen:) Fnis når damene snakker om det samme:)
Kittykat Skrevet 2. november 2008 #15 Skrevet 2. november 2008 AAHHH! Jeg blir så irritert! Vi lever i en tid der alt liksom skal løses ved hjelp av fastlegens henvisning til psykolog! For guds skyld, det er helt normalt å være mørkeredd, både kvinner og menn! Alle jeg kjenner er livredd for mørket, de aller fleste. Hvorfor i all verden finnes det drøssevis av skrekkfilmer og spøkelseshistorier, hvis det ikke var for at folk elsker å "spille på dette" hos folk, og folk generelt holde på å pisse seg ut av skrekk! Nei, du trenger ikke en fastlege Når redselen tar over hverdagen til en, så er det ikke bare å gjøre det og det. Da må man faktisk gå til legen og be om hjelp. Men det er ikke sånn at man får piller i hånden med en gang. Man snakker med legen og så prøver man seg fram. Man er med på å bestemme hva som skal gjøres. Dette vet jeg mye om da jeg faktisk lider av angst selv. Har gjort det i ca 3 år nå. Og det er et helvete rett og slett. Jon are: Hvis du føler at redselen tar fullstendig overhånd, dvs du blir mer enn bare litt redd, så kan kanskje en time hos legen være på sin plass. Det er ikke flaut for et voksent menneske å være husredd. Alle er vi redd for noe, så jeg vil si at det er normalt jeg Og som andre har sagt: det er ikke meningen at man skal ha det sånn når det finnes behandling for det. Så hvis du føler at dette ødelegger hverdagen din, så ring legen.
The Kitten Skrevet 2. november 2008 #16 Skrevet 2. november 2008 Nei, det er ikke flaut. Trøst deg med at Thomas Edison var mørkredd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå