Gå til innhold

Epidural/smertelindring

Anbefalte innlegg

Skrevet

På meg fungerte epiduralen optimalt. Gjorde ikke vondt når de satte den, hadde en smertefri fødsel, og var ikke vondt å fjerne den etterpå. Hadde ingen seriøse bivirkninger. Vil absolutt velge epidural igjen :)

Skrevet

Jeg fødte uten noen form for smertestillende, og syns egentlig det var helt greit. Men, så hadde jeg nok også en veldig fin fødsel, den var over på, tja, 3 timer, tror jeg. Hadde 7 cm åpning da jeg kom på føden, og gutten var født 50 min senere. Hadde noen helt jævlige rier, jordmora kaldte det skikkelige intense og kraftige rier, som virkelig gjorde nytte for seg.... Tenkte ikke på smertestillende engang, det hadde jeg ikke tid til, rett og slett:)

Jeg skal føde igjen i mai, og håper jeg får en like fin fødsel som sist.

Jeg tror mange planlegger fødselen sin for mye, veldig ofte går det slett ikke som planlagt. Selvfølgelig er det lurt å tenke gjennom de valgmulighetene man har, og finne ut hva man evt ønsker. Men, man skal jo tenke på at fosteret blir påvirket av alle måter for smertestillende man kan få, og fødselen går saktere.

Skrevet

Jeg har bare godt å si om epidural! Har fått det ved begge fødslene og hatt kjempefine opplevelser. Epiduralen er blitt satt når jeg har hatt ca.6-7 cm åpning og er sliten av smertene. Men det skal sies at drypp har vært nødvendig for å holde fødselen i gang med epidural. Jeg har likevel hatt effektive fødsler og fine rier. Utpressingen har vært vond til tross for epiduralen og sånn er det jo også man helst vil ha det. Etterpå har jeg vært på beina etter 20 minutter, (måtte lappes sammen litt etterpå) så jeg har ikke mistet noe følelse i beina.

Jeg ville ikke ønsket meg smertefrie fødlser. Men med epidural har de vært helt overkommelige og noe jeg kunne gjentatt ti ganger til. Fødsel nummer to gikk som en drøm rett og slett. Hadde plenty overskudd og energi etterpå, og dro hjem til eldstemann etter bare en dag på føden. :)

Skrevet
Jeg fødte uten noen form for smertestillende, og syns egentlig det var helt greit. Men, så hadde jeg nok også en veldig fin fødsel, den var over på, tja, 3 timer, tror jeg. Hadde 7 cm åpning da jeg kom på føden, og gutten var født 50 min senere. Hadde noen helt jævlige rier, jordmora kaldte det skikkelige intense og kraftige rier, som virkelig gjorde nytte for seg.... Tenkte ikke på smertestillende engang, det hadde jeg ikke tid til, rett og slett:)

Jeg skal føde igjen i mai, og håper jeg får en like fin fødsel som sist.

Jeg tror mange planlegger fødselen sin for mye, veldig ofte går det slett ikke som planlagt. Selvfølgelig er det lurt å tenke gjennom de valgmulighetene man har, og finne ut hva man evt ønsker. Men, man skal jo tenke på at fosteret blir påvirket av alle måter for smertestillende man kan få, og fødselen går saktere.

Du må nok passe på å ikke bli tatt på senga ja. :jepp: Utrolig hvor fort ting kan gå når man har født før. 32 timer med rier første gang her, og 6 timer andre gang. Burde ta en halvtimes tid for deg nå da... ;)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg ønsker i utgangspunktet å ikke ha epidural, rett og slett fordi det kan sette fødselen noe tilbake (kan jo virke riehemmende), som igjen kan føre til fosterasfyksi, MEN må man, så må man.

Skrevet
Du må nok passe på å ikke bli tatt på senga ja. :jepp: Utrolig hvor fort ting kan gå når man har født før. 32 timer med rier første gang her, og 6 timer andre gang. Burde ta en halvtimes tid for deg nå da... ;)

Ja, og vi som bor over 30 min fra sykehuset.... Tror mannen må ta brevkurs i hvordan ta i mot barn i bil:) he he he..

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Ja, og vi som bor over 30 min fra sykehuset.... Tror mannen må ta brevkurs i hvordan ta i mot barn i bil:) he he he..

hehe

Pass på å pakk med varme tepper og sånn i bilen da ;)

Skrevet
Du får like mange svar på dette som det har vært fødsler tror jeg... Det finnes to typer sånn jeg har skjønt det, tok aldri det selv. En type man kan være oppe å gå med også en som man ikke kan bevege seg noe særlig med fordi det lammer bena. Noen reagerer på epiduralen og angrer som søren, andre priser seg lykkelige over at de tok det.

Det jeg har fått høre er at det hjelper i de tilfellene hvor man bruker veldig lang tid på åpningsfasen så man slipper og bli så sykt sliten til jobben begynner med å presse. For de som har et raskt forløp så er det ofte fare for at ting stopper opp med epidural og da er like greit å ikke ta det. Snakk med jordmor om det, de har oversikt.

Dette var et fint svar. For min del hjalp epiduralen slik at jeg ikke lenger spente alle muskler i kroppen, hver gang en rie kom. Jeg fikk muligheten til å jobbe "med" riene - istedenfor å jobbe "mot" kroppens signaler. Jordmor fortalte meg at jeg kanskje hadde llitt sterekere rier ettersom jeg ikke var moden før vannet plutselig gikk. Det var hun som anbefalte meg epidural. Og den stoppet ikke opp fødselsforløpet. Det gikk heller litt raskere.

Riene forsvant aldri hos meg, jeg kjente hver eneste en. Men, den hjalp meg til å puste igjen, og jeg følte vel egentlig at epiduralen "reddet livet mitt..." ha ha :fnise: Men, da pressriene kom var det tilbake til smertehelvete... noe som var like greit, babyen kom fint ut og kroppen fikk jobbe slik den skulle.

Jeg er veldig takknemlig for at fødslen ikke stoppet opp, samtidig som jeg hadde 3-4 timer der jeg kunne slappe mer av.

Jeg har hørt maaange historier om ulike komplikasjoner, konsekvenser osv man kan få av epiduralen, men tror meg. Trenger du smertelindring, så trenger du smertelindring. Du blåser, der og da, langt i hvilke eventuelle farer som lurer. Jeg tenkte bare REDD MEG! ;) jeg kunne klina med anestesilegen, så fornøyd var jeg.

Epidural = love it

Skrevet

Jeg hadde en forderdelig lang fødsel, over et døgn med åpningsrier og deretter syv timer til. Fikk etterhvert drypp for å fremskynde prosessen og to timer før ungen var ute fikk jeg epidural. Jeg hadde ikke tenkt så mye over om jeg skulle ha det eller ikke på forhånd, men ble anbefalt det der og da. Kjente ikke sprøyta i det hele tatt og det ble en helt annen opplevelse: fra smertehelvete til å sovne mellom riene. Veldig behagelig! Jeg prøvde også lystgass i starten uten effekt.

Skrevet

Jeg har prøvd både med og uten, og synes begge fødslene var like fantastiske! Selvfølgelig ble den med epidural mindre smertefull, men jeg synes heller ikke at fødselen uten epidural var forferdelig vond. Men dette er et valg du må ta for alle,som det er blitt sagt mange ganger tidligere her, reagerer forskjellig.. Kanskje du klarer deg fint uten?? Er du redd for smertene så prat med jordmor om det...jeg fikk akupunktur og brukte lystgass og syns det funket fint denne gangen.

Skrevet
Jeg tenkte bare REDD MEG! ;) jeg kunne klina med anestesilegen, så fornøyd var jeg.

Epidural = love it

Hahahahaha ja det er faktisk sant:D Akkurat sånn følte jeg det den gangen jeg brukte epidural!:)

Skrevet

Hadde en kjempefin fødsel med epidural. Prøvde varmeflaske, akupunktur, badekar og lystgass før epidural ble aktuelt. Badekar fungerte bra en liten stund, men lystgassen ble jeg bare dårlig av. Noe annet som lindret smertene litt var oljemassasje på korsryggen.

Jeg hadde skikkelig, skikkelig vondt (som de fleste fødende ;) ), med intense rier som gikk over i hverandre. Mangelen på "pusterom" gjorde meg nesten gal! Hadde det vært pause mellom riene hadde jeg nok ikke trengt epidural.

Den timen/halvannen epiduralen fikk virke før pressriene, var som å komme til himmelen. Kjente ingenting når den ble satt, og fikk ingen ekle bivirkninger. Fikk hvilt litt før jeg skulle presse, og roet ned litt, både fysisk og psykisk. Under pressriene kjente jeg alt, (hastigheten på epidural ble satt ned kraftig) og var veldig glad for det. For meg hadde det vært litt nedtur å ikke kjent pressriene, eller kjenne hvordan ungen beveget seg nedover/ut.

Gjest Gjest_Tussi_*
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar!

føler meg bare så rådvill når jordmødre spør meg om jeg har tenkt noe på fødselen. Har jo ingen erfaring fra tidligere fødsler så vanskelig å si hva man evt. ønsker av smertelindring.

Får vel bare ta det som det kommer, og se hva jeg trenger underveis..

Igjen, takk!

Skrevet

Jeg fikk epidural unndr fødselen, og det er grunnen til at den ikke står for meg som et h*****, den funka akkurat som den skulle og gjorde fødselen til en god opplevelse tross alt styr før jeg fikk den. Kjente ikke sprøyta i det hele tatt, men sambo holdt på å dø av skrekk :fnise:

Ha et åpent sinn og ikke bestem deg for noe på forhånd er mitt råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...