Gå til innhold

Epidural/smertelindring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tussi_*
Skrevet

Lurer litt på dette med epidural og vet. annen smertelindring under fødsel.

Hva anbefaler dere og hva har dere evt. erfaring med.

Hører så både negative og positive ting ang. epidural, så blir liksom ikke helt klok.. :sukk:

Skrevet

Hører så både negative og positive ting ang. epidural, så blir liksom ikke helt klok.. :sukk:

Du får like mange svar på dette som det har vært fødsler tror jeg... Det finnes to typer sånn jeg har skjønt det, tok aldri det selv. En type man kan være oppe å gå med også en som man ikke kan bevege seg noe særlig med fordi det lammer bena. Noen reagerer på epiduralen og angrer som søren, andre priser seg lykkelige over at de tok det.

Det jeg har fått høre er at det hjelper i de tilfellene hvor man bruker veldig lang tid på åpningsfasen så man slipper og bli så sykt sliten til jobben begynner med å presse. For de som har et raskt forløp så er det ofte fare for at ting stopper opp med epidural og da er like greit å ikke ta det. Snakk med jordmor om det, de har oversikt.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale epidural. Det kan virke litt skremmende først, da bena blir lammet. Men når du kommer til pressriene så er ikke det til noe hinder uansett. Epidural gjorde at jeg ikke lenger kjente riene, og faktisk kunne sove meg gjennom fem timer med rier før pressriene satte i gang.

Ellers så har jeg også prøvd en fødsel uten bedøvelse også....og den fødselen var hovedårsaken til at jeg valgte epidural denne gangen.

Pia

Skrevet

Jeg fikk epiduralbedøvelse, ble sterkt anbefalt det av jordmor fordi jeg har epilepsi (for å minske sjangsene for anfall). Så hadde sånn sett ikke noe valg, så kan ikke si jeg angrer ;)

Jeg ble ikke lam i beina, eller noe annet sted for den saks skyld. Kjente at jordmor og lege klippet og tøyde, og kjente at ungen kom ut. Det eneste epiduralen tok bort, var "menssmertene" i ryggen. Har i ettertid lurt på om den ikke fungerte optimalt på meg...

Helt grei opplevelse med epidural med andre ord. Har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, så jeg vet liksom ikke om den var bra eller ikke.

Gjest Kanelia
Skrevet

Jeg kan anbefale epidural på det varmeste. Dersom jeg skal føde igjen, skal jeg absolutt ha det. Jeg mistet ikke følelsen i bena i det hele tatt. Ikke noe problem å gå. Ble bare "nummen" rundt livet og i ryggen der jeg hadde vondt. Tror epiduralen fungerte optimalt på meg.

Eneste bivirkning var at jeg begynte å skjelve litt (akkurat som om jeg frøs veldig), men dette var verst rett etter at epiduralen var satt. Og jeg foretrekker absolutt å skjelve litt fremfor å ha veldig vondt.

Prøvde lystgass først, men det fungerte ikke i det hele tatt for meg.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg fikk epidural men fikk ikke noe funksjon av den. Vet ikke hva det var med legen som satte den, men det virka ikke som han viste hva han drev med. Først satt han feil tre ganger og måtte dra den ut igjen før han endelig fikk den på "plass" men da ble bare det ene låret mitt bedøvd. Fikk slappet av litt da riene ble svake men så satte de drypp. Det var helt jævlig for da ble riene helt sinnsykt sterke. Det er jo meningen også men de fleste har da effekt av bedøvelsen. Men jeg kommer til å prøve igjen om jeg skal føde og håper at det da kan virke som det skal.

Skrevet

Som nipa sier så er noen kjempe glad for at de tok den, mens andre angrer på at de ikke tok den.

Min følelse var at jeg helst ville føde uten, men jeg skulle ikke motsette meg det dersom det virket fornuftig når jeg først lå der. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å ta ting som de kommer og ikke være fast bestemt på at du skal ha den ene eller andre tingen. Ved langvarige fødsler så kan det være epiduralen som gjør at du har krefter nok til å presse når den tiden endelig kommer, mens med kortere fødsler så kommer aldri epidural opp som et tema.

Skal dere ha innskrivning på sykehuset? I så fall er dette et bra tema å ta opp da.

Skrevet

Jeg tror jeg kan svare ganske bra på dette, for jeg har hatt to kjempefine fødsler - en med epidural, en uten. Den første fødselen varte kjempelenge, og jeg ble sliten. Fikk derfor etter hvert hormonstimulering (drypp), og da ble jeg også anbefalt epidural. Epiduralen fungerte perfekt, og jeg fikk føde vaginalt (de vurderte keisersnitt etter hvert, fordi det gikk så sakte). Ingen kjedelige bivirkninger. Den andre fødselen min gikk fort og greit, jeg følte hele tida at jeg hadde kontroll og god framgang, kjente ikke noe behov for epidural.

Konklusjon: Epidural kan være fantastisk, i situasjoner hvor du trenger den. Men det er ikke den eneste måten å føde på. Rådet mitt blir derfor at du er åpen for alt og lytter til kroppen din og de hjelperne du har under fødselen. Man trenger ikke bestemme på forhånd om man vil ha "kunstig" smertelindring eller ikke.

Skrevet

Jeg har ikke født selv, men legen min fortalte meg at det kan være lurt (dersom man i utgangspunktet kan tenke seg epidural) å si fra om det ganske tidlig når fødselen starter. Dette fordi (enkelte?) jordmødre aller helst ønsker naturlige fødsler, og vil derfor noen ganger være seine med å "anbefale" eller foreslå det. Legen sa også at man gjerne kan regulere mengden virkestoff, slik at man ikke nødvendigvis trenger å få så mye. Men hvis man ikke har nåla på plass, og så skulle ønske epidural, kan det noen ganger ta for lang tid før legen kan komme. Dermed blir man liggende uten smertelindring.

Som nevnt vet jeg ikke hvor sant dette er, men syntes det var verd å ta med.

Skrevet

Har ikke noe med at jordmødrene ønsker naturlige fødsler. Det er ikke de som setter epidural. For å få epidural må de få tak i en anestesilege til å sette den, derfor er det lurt å si fra på forhånd.

Skrevet

Det er vel også bare ved den gamle typen epidural man blir lammet i bena, ikke den nye tror jeg.

Skrevet

Men det er vel jordmor som tilkaller anestesilegen?

Jeg er så i tvil om jeg skal ønske meg epidural denne gangen. Har veldig lite lyst til å miste følelsen i beina eller få en mislykket epidural. :forvirret:

Skrevet

Ja, det er jordmor som tilkaller. Men du skal helst si fra på forhånd, slik at de er klar over det. Tror også anestesilegen da får beskjed om det med en gang, at du skal ha i løpet av noen timer.

Men dersom man er for treig har ofte fødselen kommet så langt at det er for seint. De setter ikke epidural når pressriene er i gang, eller ved tilnærmet full åpning.

Jeg rakk ikke sist gang, da kom anestesilegen og sa at det var for sent. Fem minutter senere fikk jeg pressrier.

Skrevet

Leste på nettet at ved den gamle typen epidural kunne av og til bare halve siden bli bedøvd, men slik er det visst ikke lenger. Det som ofte skjer med epidural er at fødselen stopper opp, og de må sette drypp.

Skrevet

Er det ikke forferdelig vondt å få den sprøyta??

(Spør fordi jeg hater sprøyter, og skal føde i juni så er litt rådvill :P)

Skrevet

Så vidt jeg husker, kjente jeg ingenting. Jeg skal love deg du kommer til å ha annet å tenke på ;)

Gjest Kanelia
Skrevet

Jeg kjente ikke sprøyta i det hele tatt. I ettertid synes jeg det er litt rart, men jeg synes å huske at jeg fikk lokalbedøvelse der de skulle sette epiduralsprøyta? Var ikke "helt med" på det tidspunktet, bare så vidt jeg greide å sette meg opp i senga, men husker at jeg konsentrerte meg skikkelig for å sitte heeelt stille da epiduralsprøyta skulle settes.

Jeg var egentlig litt skeptisk til epidural før fødselen, men etter mange timer med rier, var jeg ikke i tvil lenger og er glad jeg fikk epidural.

Skrevet

Man får lokalbedøvelse først ja, det fikk jeg så vidt jeg husker ;)

Gjest Moonshadow
Skrevet (endret)

Det var i allefall veldig vondt og dra ut "slangen". Men de fleste slipper vel å få den dratt ut tre ganger under fødselen.

Endret av Moonshadow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...