Gå til innhold

Hvordan skjære kabel

Anbefalte innlegg

Gjest TittTitt
Skrevet

Har da funnet ut at det er noe gale med kabel-ledningen som gjør at TV3 ikke kommer inn..

Noen som vet hvordan man skjærer i en kabel ledning? Skal de sølv trådene være borti den gull ledningen som skal inn i det lille hullet på dekoder boksen? Også er det en slags folie rundt og. Søvl "belegg" (folie) og sølv tråder. Skal de klippes vekk, eller skal de ligge rundt, skal de berøre noe?

Håper noen kan være så snill å hjelpe meg! :cry3:

Videoannonse
Annonse
Gjest TittTitt
Skrevet

Noen som kan dette?!? Skal de søvl trådene og sølv "folien" berøre den gull ledningen? Eller skal de klippes vekk?

Skrevet

Jeg ville tro det var bedre å kjøpe ny kabel enn å reparere den du har.

Uansett, kabelen er bygget opp av en tynn gulltråd innerst, rundt denne ligger et rør av plast, deretter er det en vev av sølvtråd som ligger helt inntil noe metallfolie? Har jeg forstått riktig?

I så fall skal det ikke være noen kontakt mellom gulltråden og resten av metalltingene. Gulltråden skal ha kontakt med det som er midt i kontakten, men ikke noe annet. Sølvtråden skal ha kontakt med kontaktens runde ytterdel.

Igjen, jeg tror det er bedre å kjøpe ny enn å reparere slik kabel. Hvis det f.eks. finnes en Clas Ohlson i nærheten av deg kan det godt tenkes de har slik kabel til en billig penge.

Gjest TittTitt
Skrevet
Jeg ville tro det var bedre å kjøpe ny kabel enn å reparere den du har.

Uansett, kabelen er bygget opp av en tynn gulltråd innerst, rundt denne ligger et rør av plast, deretter er det en vev av sølvtråd som ligger helt inntil noe metallfolie? Har jeg forstått riktig?

I så fall skal det ikke være noen kontakt mellom gulltråden og resten av metalltingene. Gulltråden skal ha kontakt med det som er midt i kontakten, men ikke noe annet. Sølvtråden skal ha kontakt med kontaktens runde ytterdel.

Igjen, jeg tror det er bedre å kjøpe ny enn å reparere slik kabel. Hvis det f.eks. finnes en Clas Ohlson i nærheten av deg kan det godt tenkes de har slik kabel til en billig penge.

Ja, det er slik jeg har gjort det. Er slik ledning. TUsen takk!!

Men; jeg fikk den lednigen av canal digital. og måtte selv skjære dne til slik at den gull ledningen passet inni hullet på dekoderen.. Og de som de solgte på clas olson, måtte jo du og skjære til slik at du fikk ut den gull ledningen.. Eller selger de slike som er ferdig skjært?

Jeg har norgespakken, og tv2 virker, FEM og TVnorge og Viasat. Men ikke nrk kanalene, Tv2 sebra, tv2 nyhetskanalen eller tv3. Jeg kjøpte den pakken for jeg ville ha tv3.

Venninnen min bor også borti her, og vi deler parabol antenne, hos hun virker det.. Er det som er så rart.. Tv3 har virket før, men så plutselig bare streiket den.. Men det virker fint hos henne, men ikke hos meg..

Skrevet
Ingen?

Den type kabel heter "koakskabel", siden den har 2 ledere som ligger koaksialt utenpå hverandre. En kabel i midten (innerleder), og en som ligger "rundt", som er den folien/nettingen du nevner (ytterleder/kappe).

For at det ikke skal bli kortslutning er det viktig at innerlederen og ytterlederen ikke på noe punkt kommer i kontakt med hverandre.

Regner med at kabelen din bare kommer ut av veggen og at det er derfor du må klippe i den selv. Hvis du har en koblingsboks på veggen anbefaler jeg at du kjøper en vanlig antennekabel istedet for å klippe.

Men hvis du må klippe den, og skal ha den inn i dekoderboksen igjen, må

"folien" være i kontakt med den ytterste metallringen i kontakten på dekoderboksen, samtidig som den innerste lederen har god kontakt inne i hullet i midten.

Når du har klippet den bør kabelen se omtrent slik ut:

http://www.made-in-china.com/image/2f0j00G...able-RG8-U-.jpg

Men det aller beste er om du kjøper en ordentlig plugg og setter på enden av kabelen, slik at den passer perfekt i dekoderen. Denne kan lett skrus på kabelen med en liten skrutrekker.

F.eks en slik:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53247877

Gjest TittTitt
Skrevet
Men hvis du må klippe den, og skal ha den inn i dekoderboksen igjen, må

"folien" være i kontakt med den ytterste metallringen i kontakten på dekoderboksen, samtidig som den innerste lederen har god kontakt inne i hullet i midten.

Hmm, takk! Ja, det er sånn jeg må ta inn i dekoderen, og den andre skal inn i veggen. Vi alle som bor her deler på parabol talerkenen som sikkert er på taket eller noe.

Det du sa der over, det stemmer. Jeg har den innerste gull ledningen inni et hull på dekoderen min, men vet ikke om folien er i kontakt med metalringen i kontakten på dekoderen.. Men jeg får jo inn Tv2, tvnorge, fem og viasat.. Jeg får ikke inn nrk kanalene, tv3. Er det kansje pga folien ikke er i kontakt der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...