mmmSjokolade Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Har fått et kjempeproblem. Katten min er frustrert for tiden. Nå har han begynt å tisse i sofaen. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte? Lukten er jo forferdelig og jeg har prøvd forskjellige ting for å få den bort. Kjenner den ennå. Noen som vet noe som virker? Lurte på om lukten forsvinner tilslutt hvis han ikke fortsetter å tisse der?
Gjest Gjest_Dorri_* Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Har fått et kjempeproblem. Katten min er frustrert for tiden. Nå har han begynt å tisse i sofaen. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte? Lukten er jo forferdelig og jeg har prøvd forskjellige ting for å få den bort. Kjenner den ennå. Noen som vet noe som virker? Lurte på om lukten forsvinner tilslutt hvis han ikke fortsetter å tisse der? Kjøp feromoner hos dyrlegen/dyrebutikk. Katten vår begynte å tisse inne etter "broren" hans døde. Vi kjøpte feromoner som vi puttet i stikk kontakten (man får kjøpt refiller) og han sluttet å tisse inne:)
mmmSjokolade Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2008 Kjøp feromoner hos dyrlegen/dyrebutikk. Katten vår begynte å tisse inne etter "broren" hans døde. Vi kjøpte feromoner som vi puttet i stikk kontakten (man får kjøpt refiller) og han sluttet å tisse inne:) Det visste jeg ikke at en kunne gjøre. Pusen har hatt noen harde måneder. Først flyttet vi og det tok kjempelenge før han slo seg til ro. Så døde den andre katten vår og nå han sørger han veldig over denne, så kanskje det virker. Tusen takk. Det tipset skal jeg benytte meg av. Håper jeg får tak i det her.
hufsa! Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Har fått et kjempeproblem. Katten min er frustrert for tiden. Nå har han begynt å tisse i sofaen. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte? Lukten er jo forferdelig og jeg har prøvd forskjellige ting for å få den bort. Kjenner den ennå. Noen som vet noe som virker? Lurte på om lukten forsvinner tilslutt hvis han ikke fortsetter å tisse der? Heia,fysj den må du nok lempe rett på røysa..
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Du kan også legge plast, fx plastikk dusjforheng over sofaen når du ikke er hjemme, det hjalp for oss
mmmSjokolade Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2008 Sofaen er 4 mnd gammel så jeg må bare prøve å bli kvitt lukta. Kan ta av trekkene, og de har jeg nå vasket. Kjenner lukta ennå, men jeg gir meg ikke så lett. Håper at den forsvinner etter hvert med litt mer jobb og hvis vi dekker til. Stakk til veterinæren og kjøpte de feromonene så nå blir det spennede å se.
mmmSjokolade Skrevet 2. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2008 Takk for alle gode råd. Tok sofaen en skikkelig omgang. Vasket trekkene i maskin, og brukte en blanding av vaskemiddel og eddik på putene. Må ganske nært med nesen nå, og legge uviljen godt til for å kjenne lukten. Håper med tid og stunder at den forsvinner helt. Merker god forskjell på pusen etter at jeg plugget inn endorfinene. Må si jeg var litt skeptisk, men hittil har han ikke gjort noe forsøk på å markere og er blitt mye roligere og mer kosete. Jeg fortsetter nok med endorfinene en god stund fremover
Gjest Kari Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 Jeg bare lurer på litt om katten din jeg da, for det er vel ikke en optimal løsning å bruke disse feromonene over lang tid, jeg tror mer på å finne bakgrunnen for problemene og løse dem. Hvor gammel er han og er han kastert? Har du evt vurdert å skaffe en ny katt som kan være lekekamerat for ham? Og hvor mye stimulerer du han når du er hjemme? Katter sover jo 16 timer i døgnet så om de får utfoldet seg nok ellers kan det løse noen adferdsproblemer? Har du klorestativ og andre leker han kan fenges av?
Gjest mariaja Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Beklager vist jeg "ødelegger" tråden nå, men hva er disse endorfinene, og hvordan hjelper de å holde katten unna sofaen? Eddik er jo bra til å fjerne lukt, som andre sier. Selv om det har en ganske ekkel egenlukt. :gjeiper:
Gjest Kari Skrevet 2. november 2008 #11 Skrevet 2. november 2008 Feliway kan f eks brukes i forbindelse med nyttårsaften, da mange katter og hunder blir urolige. Bør helst kobles inn ca 3 uker i forkant for å få maks effekt.
mmmSjokolade Skrevet 2. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2008 Til Kari. Jeg er veldig glad i dyrene mine, og gjør alt for at de skal ha det godt. Jeg vet hva bakgrunnen for problemene er. Vi har nettopp flyttet, noe som han fant veldig stressende. Når han begynte å slå seg til ro ble kompisen drept. Jeg kjenner katten min, og vet at han ikke liker forandringer, og jeg merker når han er lei seg. Det ble rett og slett for mye for han. Han er 6 år, og kastrert. Han får masse kos og oppmerksomhet hos oss så han har det bra ellers. Jeg har vurdert å skaffe en katt til men syns det er for tidlig. Jeg er ikke sikker på om det blir enda en stressfaktor. Derfor velger jeg å se det litt an. Katter kan begynne å markere hvis de ikke har det bra. En flaske med endorfiner (Feliway) varer i 4 uker. En plugger det direkte inn i stikkontakten og det utskiller en syntetisk etterligning av kattenes egne ansiktsendorfiner. Dette gjør at katten føler seg hjemme. Så vidt jeg forsto på dyrlegen er ikke dette farlig for katten, og er han lykkelig så er jeg fornøyd
Gjest mariaja Skrevet 2. november 2008 #13 Skrevet 2. november 2008 Hørtes smart ut da, så får vi håpe det går bedre med katten etterhvert som den føler seg mer hjemme
Gjest Kari Skrevet 2. november 2008 #14 Skrevet 2. november 2008 Jeg mente det absolutt ikke som kritikk eller tvil om at du er glad i katten din. Og jeg fikk med meg grunnene som du skrev tidligere. Jeg bare prøvde å tenke langsiktig her, for Feliway fungerer flott når man skal få katten til å roe ned og slippe stress, både utenfra og det de skaper inni seg selv pga forandringer som jo katten din har gått gjennom nå. Jeg kommer selv til å gå til innkjøp av Feliway så vi kobler på i god tid før nyttårsaften, men det jeg mente var altså at det er en flott løsning der og da, men ikke noe å fortsette med i månedsvis i strekk. En evt ny lekekamerat er jo noe dere ikke trenger å tenke på med det første, men kanskje greit å vurdere tanken etterhvert, om dere tror katten vil trives med det.
mmmSjokolade Skrevet 3. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. november 2008 Tok det ikke ille opp. Ville bare forklare likevel. Har tenkt å ta disse 4 ukene, og så se det an evt fortsette med en flaske til. Men så er det slutt. Regner med at det blir en ny katt til etter hvert når ting roer seg. Tror pus hadde satt pris på det
Gjest Kari Skrevet 3. november 2008 #16 Skrevet 3. november 2008 Godt du ikke tok det ille opp. Noen ganger er det skrevne språket litt vanskelig å uttrykke seg på. Høres ut som du har tenkt godt igjennom katteholdet ditt. Og jeg er sikker på at du velger det som er mest riktig for dere og katten deres.
mmmSjokolade Skrevet 17. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. november 2008 (endret) Bare en liten oppdatering. Vi har skaffet oss en katt til gjennom dyrebeskyttelsen. Kanskje det var kombinasjonen endorfiner og selskap som gjorde susen. Det går veldig fint med han nå i hvertfall og så fikk vi gitt en katt et hjem også. Han har sluttet å markere, og har selskap av en nydelig liten kattefrøken. Det var visst medisinen som pus trengte. Endret 18. november 2008 av mmmSjokolade
Gjest Kari Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Så flott! Og gratulerer med ny pus!
Aurora M. Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 Hei! Vil gratulere jeg også! Så flott at du tok inn en fra dyrebeskyttelsen, og at "gamlepusen" nå har det bedre! Det gjør godt langt inni sjelen å lese om puser som har det bra hos ansvarsfulle eiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå