Gå til innhold

Kjeks vs småkaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

:vinke:

Jeg lurte på om noen her kunne forklare meg hva som er forskjellen på kjeks og småkaker?

:helen: på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeks må ikke nødvendigvis være søte, men det må småkaker?

Skrevet

Min versjon: kjeks er en type småkake, og kjennetegnes ved at den er sprø..

:)

Skrevet

Ordboka er grei å ha når man ikke helt kan forklare så her:

Kjeks: I kjeks -en, - (eng. cakes fl 'kaker') liten, flat og tørr kake bakt av vann el. melk og mel en pakke k- / servere ost og kjeks

og

Småkake ~kake liten, tørr kake

Så kjeks er altså flate og tørre, småkaker er bare tørre, men behøver ikke være flate. Eller? :klø:

Skrevet

SITER

Kjeks: I kjeks -en, - (eng. cakes fl 'kaker') liten, flat og tørr kake bakt av vann el. melk og mel en pakke k- / servere ost og kjeks

og

SITER

Småkake ~kake liten, tørr kake

Så kjeks er altså flate og tørre, småkaker er bare tørre, men behøver ikke være flate. Eller?

:skratte::skratte:

Skrevet
:skratte::skratte:

Nettopp!

Skrevet

og

Så kjeks er altså flate og tørre, småkaker er bare tørre, men behøver ikke være flate. Eller? :klø:

Nei, det var ikke lett dette her. :skratte:

Skrevet

Småkaker er SMÅ kaker, altså et stykke brownies osv. Kjeks er kjeks. Tørre, sprø og flate.

Skrevet
Småkaker er SMÅ kaker, altså et stykke brownies osv. Kjeks er kjeks. Tørre, sprø og flate.

Neppe.

Skrevet

Det tviler jeg på stemmer.

Skrevet

Det som skiller kjeks fra kaker er at kjeks blir myke når de er gamle, mens kaker blir harde (Jaffa er for eksempel en kake og ikke kjeks). Nå er jo småkaker oftest ganske harde, og mange av dem hører sikkert egentlig til i kjeksfamilien, men kake høres jo unektelig mer fristende ut enn kjeks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...