Gjest Gjest_mille_* Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 off, dattera mi har fått ont i øre sitt sei ho, ho har stått opp 3 ganga eller rettere sagt våknet å skrekke om at ho har ont i øre sitt..gav ho paracet no.ho har akkurat sovnet. skal jeg ringe legevakten? gir det seg med paracet, hun er utslitt så det kan hende det er derfor hun sovnet. har aldri vært borti dette før, kan legen se om hun har ørebetennelse ? hun skal i barnehagen i morgen, skal jeg holde henne hjemme? takker for alle svar
Belit Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Legen kan se om det er ørebetennelse. Hvis det var mitt barn ville jeg gjort som følger: La henne sove på paracet i natt, hvis mulig. Hvis det er ørebetennelse kommer hun sannsynligvis til å ha vondt i øret i morgen tidlig også. Uansett ville jeg holdt henne hjemme i morgen og sett an hvordan dagen går. Klager hun ikke over vondt på hele dagen er det sikkert greit. Hvis hun har vondt må du få en lege til å se på henne. Er det ørebetennelse får du muligens antibiotika. Imidlertid er det mange som er bekymret for overforbruk av antibiotika i samfunnet, også blant leger, så hvis hun ikke er hardt rammet kan det hende det går over uten. Isåfall må hun nesten få smertestillende - ørebetennelse er kjempevondt. (Antibiotika tar ikke smerten, men gjør at betennelsen går fortere over).
Mamma1 Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Hadde nok ringt legevakta for å høre hva de sier. Ja, de kan se om hun har ørebetennelse, om de gjør noe med det er en annen sak. Hold henne hjemme fra barnehagen, ørebetennelse er vondt!
MeLi Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Min sønn hadde ørebetennelse da han var 1 år. Fant det ut fordi han holdt seg på øret hele tida. Var på legevakta med han, og han fikk antibiotika. Trodde han hadde fått det igjen for litt siden, og ringte derfor til barnelegesenteret her. De sa, at hvis jeg trykker litt hardt på den tappen som er midt på øret, så trekker barnet seg bort / begynner å gråte fordi det er vonddt. Da er det mest sannsynlig ørebetennelse. Hvis så skjer, da hadde jeg gått til legevakta, eller fått akuttime til fastlegen.
hufsa! Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Huff stakkars er jo det værste som fins.Jeg hadde det flere ganger i året opp gjennom barndommen.Er jævlig vondt.Du kan varme opp olje og ha en bommelsdott oppi og inn i øret,det lindrer endel.Eller er det kur som tar det kjappest!
Gjest ts Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Min sønn hadde ørebetennelse da han var 1 år. Fant det ut fordi han holdt seg på øret hele tida. Var på legevakta med han, og han fikk antibiotika. Trodde han hadde fått det igjen for litt siden, og ringte derfor til barnelegesenteret her. De sa, at hvis jeg trykker litt hardt på den tappen som er midt på øret, så trekker barnet seg bort / begynner å gråte fordi det er vonddt. Da er det mest sannsynlig ørebetennelse. Hvis så skjer, da hadde jeg gått til legevakta, eller fått akuttime til fastlegen. skjønte ikke helt hvor du mente jeg skulle trykke? hun sover enda, har hørt at det gjør veldig vont ja.jeg selv har aldri hatt det, mn trur jeg holder henne hjemme i morgen , å fær på helsestasjonen å får ordnet en time til henne, får å se om hun har ørebetennelse. stakkar lita, off det er trasig, håper de kan gjøre noe i tilfelle.. håper hun får sove hele natten nå. det er ikke greit når barn blir dålig, spesielt ørebetennelse, det som er så vont ((
hufsa! Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 skjønte ikke helt hvor du mente jeg skulle trykke? hun sover enda, har hørt at det gjør veldig vont ja.jeg selv har aldri hatt det, mn trur jeg holder henne hjemme i morgen , å fær på helsestasjonen å får ordnet en time til henne, får å se om hun har ørebetennelse. stakkar lita, off det er trasig, håper de kan gjøre noe i tilfelle.. håper hun får sove hele natten nå. det er ikke greit når barn blir dålig, spesielt ørebetennelse, det som er så vont (( He he jeg svarer for ho..Heter den ikke barbell tro..den tappen som er foran ørehullet,den harde,for trykker du på deg selv der så kjenner du det trykker innigjennom..og da sier ho fort ifra om det er vondt.
la Flaca Skrevet 28. oktober 2008 #8 Skrevet 28. oktober 2008 He he jeg svarer for ho..Heter den ikke barbell tro..den tappen som er foran ørehullet,den harde,for trykker du på deg selv der så kjenner du det trykker innigjennom..og da sier ho fort ifra om det er vondt. Det var et kjempesmart råd, det med å trykke på den greia. Ikke alltid greit å vite med små barn om det virkelig dreier seg om ørebetennelse. Mine to har vært veldig plaget med det, og begge fikk innlagt dren da de var ca.1,5 år. Det har hjulpet veldig. Ellers så håper man at ørebetennelser skal gå over av seg selv, og heller lindre smertene med paracet. Trommehinnen vil som regel sprekke til slutt, og da gir smertene seg. Men blir det en kraftig, langvarig infeksjon er det best å fi antibiotika. Det er jo ikke særlig gunstig i forhold til hørselen å gå lenge med ørebetennelse. God bedring til lille!
Kittykat Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg har en datter på 8 år som har hatt ørebetennelse flere ganger. Gikk til legen et par av gangene, men vi fikk aldri fått antibiotika mot det fordi legen mente at det ikke var nødvendig ( jeg ser det an ved hver ørebetennelse om legetime er nødvendig i det hele tatt ). Som det nevnes i tidligere innlegg i tråden, så skriver ikke legene ut antibiotika ved ørebetennelse med mindre det er ille. Gi paracet, kok olje og ta en bomullsdott med olje i øret over natten og hold henne hjemme til ørebetennelsen er over. Dette har jeg gjort hver eneste gang og etter 2-3 dager så var det over. Du kan ringe legevakten/fastlegen og spørre om råd hvis du er usikker. Blir det ikke bedre, så ringer du fastlegen og ber om time. Jeg tror ikke helsestasjonen kan gjøre så mye.... Ønsker god bedring til dere. Ørebetennelse er noe herk altså.....
Gjest Fliss Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 For å unngå for mye antibiotika fikk jeg beskjed om å gi barnet mitt nasespray og heve hode-enden av sengen litt .. Dette hjalp om det ikke var brutt helt ut. De gangene han hadde skikkelig utbrudd var jeg aldri i tvil om at det var ørebetennelse .. han hadde masse feber og våknet og hylte i smerte. Heldigvis så vokser de det av seg ...
Aurela Skrevet 29. oktober 2008 #11 Skrevet 29. oktober 2008 Sist jeg ørebetennelse fikk jeg bare beskjed om å bruke nesespray 5-7 ganger daglig. Det hjalp veldig. Så hvis hun er tett i nesa ville jeg prøvd med litt nesespray
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå