Marianne Skrevet 13. juni 2003 #1 Del Skrevet 13. juni 2003 Leste dette i dagbladet i dag. At det går an sier jeg bare. Hadde dette vært ett av mine barn så hadde ikke jeg vært god å ha med å gjøre. Jeg kan ikke fatte å begripe at voksne kan oppføre seg sånn. Hva syns dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 Det får da være måte på hard straff for å gå for sakte. :evil: Greit nok at hun hadde somlet litt på forrige tur og gikk og plukket blomster når de ikke hadde lov, men det var da litt voldsom reaksjon fra skolen sin side. Dette måtte kunne gå an å løse på andre måter. "Sette et eksempel" på ei som er 7 år, nei det blir for dumt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Ei som er sju år er så lita at man ikke kan forvente at hun er like konsentrert hele tiden. Barn kan få streng beskjed om en ting, men så glemmer de det med en gang de blir opphengt i noe annet. Så lenge dette "noe annet" er blomster, har vel ikke skolen så mye å klage over? Straffe en elev for å plukke blomster? :o Jojo, hvem sa Ola Dunk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg fikk grøssninger da jeg leste det. At 7 åringer lett sporer av på sånne turer er jo noe alle med vett i panna vet. Det sto at: Reglene for turen var at alle måtte holde samme tempo slik at læreren kunne har oversikt over hele klassen. Hmmmmmm..... er det virkelig bare en lærer med på tur med så små barn? Jeg har et barn i 2. klasse. Når dem går på tur er det flere voksne med. En forran og en bak... Dessuten så må man jo legge turen opp etter at man har med barn og gjøre. Sånn er det bare. Jeg skal i hvertfall huske på og sørge for at jeg aldri flytter i nærheten av den skolen der. Kan jo ikke risikere å få ungene mine inn der...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 13. juni 2003 Ja jeg får helt vondt i magen jeg av sånne folk som disse lærerene. Unger på 7 år somler til tider. Det er noe alle vet. Men å nekte de avslutning pga dette er horribelt. Men det forteller vel nok om holdningen til skolen når rektoren sier. Rektor vil helst legge hendelsen bak seg: - Barna har nå gjort opp for seg, og nå får de en ny sjanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Huttetu! Greit nok at man skal oppdra barn med konsekvens-tankegang men dette er da for drøyt. Det er å straffe barna både usakling og unødig for en bitteliten forseelse... Voksne er gale av og til Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg blir så lei meg når voksne er urettferdige mot barn. Og kvalm av de voksne som misbruker sin autoritet. Hva slags skole kan gjøre noe slikt og rettferdiggjøre dette her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 13. juni 2003 #8 Del Skrevet 13. juni 2003 Hjelpe meg. Makan til vrøvl fra lærer, rektor og skolen... :evil: Stakkar 7 år gamle jente... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 13. juni 2003 #9 Del Skrevet 13. juni 2003 Hahahaha.... Det neste blir vel at ungene må ha tøyler på seg, slik at lærerne er sikker på at alle holder samme tempo.... Lang, lang rekke, hvem må ut av rekken gå... "DU, du går for sakte, raska på, ellers får du grønske på klærne, vi sleper deg med, det mener jeg, vi regelrett sleper deg med bortover bakken, kom igjen, raska på, du går for treigt, ikke se på de andre, se rett frem, men ikke se på de andre, se heller ikke på naturen, hold godt kjeft og gå i raskt tempo, kom igjen!! ETT-TO-ETT-TO-HØYRE-VENSTRE -ETT-TO-ETT-TO!!!!" Blæh, nei, det blir jo verre og verre!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 13. juni 2003 #10 Del Skrevet 13. juni 2003 FORKASTELIG! Jeg jobber selv i skolen. Dette er helt uakseptabelt. Hvorfor må jeg tenke på marsjerende unger og Hitler-Jugend når jeg leser dette? Jeg bare spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 13. juni 2003 #11 Del Skrevet 13. juni 2003 ...er alt jeg har å si til dette!! Herregud, går det ann? Hu rektordama der hadde trengt en liten alvorsprat.... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 13. juni 2003 #12 Del Skrevet 13. juni 2003 Det her var jo bare sykt! Kjempe slemt. Sammenligner det med gutten som ikke fikk gå i 17 mai tog. Klassetur er super stas.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #13 Del Skrevet 13. juni 2003 Skikkelig trist for jenten som ikke fikk vært med på turen - synes det var en alt for hard reaksjon. man må jo ta hensyn til at unger er unger .....gå i deres pempo ..og ideelt sett så skal de også få utforske naturen underveis. Men desverre så er det slik at man må ha litt stramme tøyler når man drar avgårde med en så stor ungeflokk. Man må ha litt grenser - for sikkerhetens skyld. Og når det er få voksne med - så vil det bli ennå "strengere". Nå vet ikke jeg hvor mange voksne som er med en skoleklasse på tur - men når vi er på tur med barnehagen så er regelen 6 barn over tre år pr voksen. altså 18 barn og tre voksne. når vi da går med de eldste så leier de tre og tre eller to og to. Vi går fordelt med voksen i begge ender - og en på midten. Hver har ansvar for sine seks unger. Det sier seg selv at da nytter det ikke at noen stopper opp - bryter ut av rekken eller finner på tull. Dette vil være farlig med tanken på sikkerheten, vil forsinke hele gruppen eller føre til at den deles opp i flere små deler slik at det blir langt mellom de voksne og at ungene blir gående alene. man kan jo gå turer i grupper også - men da må man kunne føle seg trygg på barna ........trygg på at de hører etter ...man har et stort ansvar. De som er kortest i beina får ofte leie med en voksen så det blir litt lettere for de å gå. Når vi er på steder uten biler og som vi vet et trygg så får de mer frihet og kan løpe rundt - men de skal holde seg slik at de ser oss og vi ser dem. Helst gåt vi til steder hvor de kan få leke - det er jo det som er det kjeke på turen. Skjer det spennende ting underveis som ungene blir opptatt av stopper vi så alle får se ......eller man kan stå med en gruppe med unger og se på ... men altså nå tok jeg litt av her .. Det jeg vil frem til er at denne reaksjonen var helt upassende - men at jeg kan forstå lærerens følelser også ..man har et stort ansvar når man har med seg andres barn - og skal man ut på tur må man ha litt konotroll ...Det er en grusom følelse når et eller flere barn plutselig ikke hører etter eller vil gå sine egne veier - og man står der med de andre og er bundet på hender og føtter (føles slik) ..da er det godt man er flere voksne - slik at noen kan gripe inn, og de andre passe på resten av ungeflokken. heldigvis går det kjappt å "lære" de å gå på tur ......Tror mulignes unger som har gått i barnehage har lettere for dette på skolen også enn de som ikke har det - fordi de i barnehagen lett kommer inn i rutiner og regler ..... Så altså - å nekte henne å gå på tur - var rett og slett slemt mot barnet ! ...men ikke fordøm læreren helt da ....når hun har med seg en hel gjeng på tur og en driver og vimser og plukker blomster - så er det ikke lett å passe på samtlige av de andre, passe på at ikke de sporer av og gå videre med de - samtidig som hun skal følge med det andre barnet og helst ha alle med seg tilbake til skolen etterpå .... Du verden så mange ord jeg brukte på dette da .....*ler*.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #14 Del Skrevet 13. juni 2003 Enig i at dette var latterlig. MEN: foreldrene la stor vekt på at hun ikke gikk på skolen den dagen fordi hun ville føle seg så utenfor, samt de ville ikke at hun skulle huske det så godt senere pga traumatisk. Hjelper det å la henne stille opp i intervju på Dagsrevyen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuusia Skrevet 13. juni 2003 #15 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg tror nesten alle er enige i det, at straffen var for hard. Men til forsvar for læreren kan det være ganske skummelt om barna ikke følger gruppen og om de vandrer av. Farlige situasjoner kan oppstå, og det er sikkert vanskelig å få frem til barna hvor viktig det er å følge med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #16 Del Skrevet 13. juni 2003 Enig i at dette var latterlig. MEN: foreldrene la stor vekt på at hun ikke gikk på skolen den dagen fordi hun ville føle seg så utenfor, samt de ville ikke at hun skulle huske det så godt senere pga traumatisk. Hjelper det å la henne stille opp i intervju på Dagsrevyen? ja ..hvis man virkelig vil at barne skal føle at det har gått glipp av noe , blitt forbigått og dårlig behandlet Nå såg jeg ikke dette selv ....men tror det kan være lurt å ikke gjøre ting/ fremstille de værre enn de er .... Det kan være foreldrene tar ting tyngre enn barna og noen presterer til og med å si at : "Så trist da Ole at ikke du fikk vært med på å lage pannekaker i går (hvis ungen hadde fri den dagen)....Det var vel leit !! Så dumt da ! kan dere ikke lage i dag også da så Ole også får gjort det? Å - ikke det nei ...nemmen så leit da ..ja nå ble du lei deg ja - det ser jeg ..stakkar det - det var dumt - du som er så glad i pannekaker og så fikk du ikke være med å lage" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scampi Skrevet 13. juni 2003 #17 Del Skrevet 13. juni 2003 Er tildels enig Donpedro, men synes det er kjempeviktig at slike horrible overgrep mot barn blir blåst opp i media slik at folk skjønner hva som er akseptabelt og ikke. Dette er HELT uakseptabelt i mine øyne. I dagens samfunn burde lærere som tross alt er der for å passe våre barn, vite bedre enn å straffe dem som faller utenfor normen (noe som ikke engang er tilfellet her, for jenta er helt sikkert HELT normal - bare litt for ukonsentrert for denne læreren...) Hvis det hadde vært en leir for elite-soldater hadde dette vært helt greit, men man behandler ikke 7-åringer som naturlig nok har lyst til å plukke blomster på denne måten. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #18 Del Skrevet 13. juni 2003 Virgo: var sikker på å få pepper nå, men du skjønte AKKURAT hva jeg mente! Det samme gjelder når barn (eller psyksik utviklingshemmede som jeg har jobbet med) ramler. Løper man bort med en bekymret mine begynner "de" å gråte. Ler man litt og tuller så går det som regel bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 13. juni 2003 #19 Del Skrevet 13. juni 2003 Slik saken er fremstilt, virker det hele ganske vilt. Men, det er også et poeng å huske på her at skolen har taushetsplikt. Dette gjør at den hele versjonen aldri vil komme frem, nettopp fordi foreldrene kan si hva de vil, uten at skolen kan kommentere de faktiske forholdene. Vi vet ikke hva som hadde skjedd i forkant, og heller ikke hva som er denne ungens situasjon. Derfor vil jeg være litt forsiktig med å dømme så hardt. Mange foreldre er flinke til å vri situasjonen utad til å bli tåredryppende, mens realiteten er ganske annerledes. Det som kanskje er mest trist med dette, er at ungen "brukes" - ang. hva Donpedro nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scampi Skrevet 13. juni 2003 #20 Del Skrevet 13. juni 2003 Det er allikavel ikke greit å si at enkelte elever ikke får være med på tur. Skolen er for alle - og alle har rett å være med på skolens aktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå