Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Mener å ha lest at bankene må gi et minimumsvarsel når de skal endre rentebetingelser. I hvert fall hvis det går i kundens disfavør, som med nedsettelse av renter på sparekonto. Har lett litt på nettet, men fant både to uker og seks uker. Hva er riktig? Poenget er vel at man skal ha nok tid på seg til å flytte pengene hvis de setter ned sparerenten. Tilsvarende at man skal rekke å flytte et lån hvis lånerenten går opp. Hvor finner man disse reglene?
Alison Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Mener å ha lest at bankene må gi et minimumsvarsel når de skal endre rentebetingelser. I hvert fall hvis det går i kundens disfavør, som med nedsettelse av renter på sparekonto. Har lett litt på nettet, men fant både to uker og seks uker. Hva er riktig? Poenget er vel at man skal ha nok tid på seg til å flytte pengene hvis de setter ned sparerenten. Tilsvarende at man skal rekke å flytte et lån hvis lånerenten går opp. Hvor finner man disse reglene? Det er 6 ukers varslingsplikt når det gjelder renteøkning på lån eller rentenedsettelser på konto.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Det er 6 ukers varslingsplikt når det gjelder renteøkning på lån eller rentenedsettelser på konto. Hurra, da har jeg god rente på sparekontoen i hvert fall fram mot nærmere jul
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Det er 6 ukers varslingsplikt når det gjelder renteøkning på lån eller rentenedsettelser på konto. Det viste seg å ikke stemme, Obos varslet om rentenedgang i dag, med fire ukers frist...
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Det viste seg å ikke stemme, Obos varslet om rentenedgang i dag, med fire ukers frist... Dette høres veldig spesielt ut. Jfr. finansavtaleloven § 50 (3) Når låntakeren er forbruker, kan endring av vilkårene etter § 49 annet ledd settes i verk tidligst seks uker etter at institusjonen har sendt skriftlig varsel til forbrukeren om endringen. Kortere frist kan benyttes når renteendring skjer som en følge av at det er inntruffet en vesentlig endring i pengemarkedsrenten, obligasjonsrenten eller det generelle rentenivå for institusjonenes innlån. § 49 annet ledd omhandler endringer som er til skade for forbrukeren. Altså kan banken fritt sette ned renten på utlån med en kortere frist, men innskuddsrenten skal ikke uten videre kunne settes ned. Jeg har litt problemer med å se at det har vært en vesentlig endring i pengemarkedsrenten den siste tiden, så dette virker tvilsomt. Noen andre som kan jussen bedre på dette punktet? Selv om jeg finner dette rart så går jeg jo ut i fra at Obos har bedre juridisk kunnskap enn 1.avdeling for snart 10 år siden ga meg.
Alison Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Det viste seg å ikke stemme, Obos varslet om rentenedgang i dag, med fire ukers frist... I følge Finansavtaleloven skal renteendringer som er til skade for kunden varsles minst 6 uker i forvegen. Rentenedgang på lån eller renteøkning på kontoer kan derimot gjøres umiddelbart om banken ønsker det. Så hvis det er rentenedgang på sparekontiene dine det dreier seg om, har du en god sak om du klager.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jeg har litt problemer med å se at det har vært en vesentlig endring i pengemarkedsrenten den siste tiden, så dette virker tvilsomt. Det må vel være den klausulen de har brukt, da. De har lagt ut varselet 14. november, og endringen trer i kraft 15. desember, så det blir jo ikke seks uker. Det har heller ikke kommet noen mail om endringen, så da er man jo avhengig av å følge med på nettsidene hvis man vil bli varslet.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Jfr. finansavtaleloven § 50 (3) Når låntakeren er forbruker, kan endring av vilkårene etter § 49 annet ledd settes i verk tidligst seks uker etter at institusjonen har sendt skriftlig varsel til forbrukeren om endringen. Jeg lette litt i finansavtaleloven, og det ser ut til at paragraf 50 bare gjelder låntakere. I paragraf 19 står det om kontoavtaler, og der kan vilkårene endres med bare to ukers varsel. Så da har vel Obos sitt på det tørre, antagelig. Dvs, der også står det at man skal varsles skriftlig. Men regnes virkelig varsel på nettsiden som et skriftlig varsel? Jeg trodde de måtte sende ut brev eller e-post til kundene?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 § 19. Varsel om ensidig endring av avtalevilkårene (1) Endring av vilkårene i kontoavtalen til kontohaverens skade kan tidligst settes i verk to uker etter at institusjonen har sendt skriftlig varsel til kontohaveren om endringen. Det der må nok bety at det ikke holder å varsle på websiden, vil jeg tro. Varselet må sendes til kontohaveren. Men de har jo enda tid på seg til å sende det ut før det er to uker igjen. To uker er kort tid synes jeg, poenget er vel at man skal rekke å ta en vurdering på å bytte konto. Men de gode tidene for sparere er nok uansett over for denne gangen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå