Gjest mariaja Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Hallo! I år hadde jeg tenkt å be et par venner hjem til meg på juleverkstad. Jeg fikk være med på noe lignende med juledekorasjoner med noen tanter i fjor, og det var jo bare kjempegøy! Så nå lurer jeg på hva vi kan lage. Vi skal lage juledekorasjoner i alle fall. (Å spille julemusikk og se en julefilm). Tenkte kanskje på julepynt av forskjellig slag også, men hva trenger vi, og hva skal vi lage? Noen som har tips til en koslig kveld?
Gjest hyggelig Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Så koselig med juleverksted! Man kan jo lage div. nisser, juletrepynt, julekort, julepostmappe, bake julekaker eller gjøre litt av hvert (altså at noen baker og noen lager julekort, eller at det går på rundgang.) Kjøp rød og grønn filt, glitter, lim, papp og stjerner og la fantasien løpe løpsk. Intet juleverksted er forsåvidt komplett uten pepperkaker, gløgg og julebrus! Synes jeg, da
Camilla89 Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Å lage julekrans er gøy, og det blir riktig så fint også Du trenger halm (innerst, fest med ståltråd) og granbar (utenpå halmen, fortsett å surr med ståltråd). Når du er ferdig med å surre fast granbar, lager du en hempe så du kan henge opp kransen når den er ferdig.. Kongler og nøtter kan limes på som pynt (kan eventuelt sprayes med gull/sølv), en sløyfe er også fint.. Nisser og engler er jo enkelt og greit å lage.. Papp/isoporkremmerhus eller doruller kan brukes til dette, isopor/trekuler til hode om du bruker doruller. Filt/stoff/papir til å kle nissen/englen, papp/papir til evt. vinger, bomull til skjegg/hår Trolldeig er også gøy å jobbe med, liten som stor Ellers er jo pepperkakebaking veeeldig koslig da.. Marsipanfigurer er fint å lage på juleverksted.. Så spiser man såklart pepperkaker, drikker gløgg/julebrus og hører på julemusikk *sukk* jeg gleder meg til jul!
Kara W Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Det hørtes koselig ut. Det vil jeg også gjøre! Nå er jeg ikke så veldig kreativ når det kommer til å lage ting, men det hørtes veldig koselig å sammle masse veninner en ettermiddag til skravling, gløgg og julekos, og dette var en perfekt unnskyldning. Kom med flere ideer!
Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg for min del syntes det blir for dyrt å kjøpe inn alt det der. Så jeg har juleversksted hvor vi lager pepperkaker og spiser de etterpå. Jeg kjøper deig på ikea også lager vi figurer og steker de. Har også lagd seigmenn og drops. Også spiser vi grøt (med mandel og premie) og ser på film.
Lise_ Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Ja også siden det sto "juleverksted" på denne tråden, må dere sjekke ut hobbyprodukt fra Rema 1000 Jeg skal kjøpe og lage meg hvertfall
Lilywhite Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Vi pleier å ha juleverksted hos meg Lager kort, julepynt og baker Pleier å la det gå på rundgang med hvem som gjør hva. Lager gjerne pepperkaker, kakemenn og marsipan på kjøkkenet, og så har jeg to bord i stuen, ett hvor vi kan lage kort og ett hvor vi lager annen pynt... Pleier å kjøpe et par materialsett fra Panduro, så det går jo litt penger til det, men går jo an å kjøpe glanspapir og f.eks. lage hjertekurver... Ser gjerne en film til slutt mens vi spiser litt av det vi har bakt og drikker julebrus eller kakao
Lilywhite Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Man kan også lage karameller, brente mandler og drops. Panduro har sett til å lage hjemmelagete drops... har ikke prøvd dette før, men vurderer å teste i år
mia83 Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Hver jul samles vi 4 jentene i "gjengen" hos meg og baker pepperkaker og koser oss en hel helg, med julefilmer, hjemmespa osv.. helt herlig!! Det er juleverksted nok for oss
Sjefsbrtah Skrevet 18. november 2008 #11 Skrevet 18. november 2008 Så kjekt at jeg kommer over denne diskusjonen. Jeg har nemlig også planlagt en lignende kveld. Poenget med kvelden er å samle noen nære venninner før julen og åpne gavene vi har kjøpt til hverandre. Jeg mener, hvorfor skal vi kjøpe julegaver til hverandre for så å sitte alene på julaften og åpne dem uten dem der. Derfor kom jeg på at det ville være koselig å arrangere denne kvelden sammen med mine nærmeste venninner. For å gjøre kvelden enda mer spennende skal vi kle oss ut som nisser, spise julemat og en god dessert (m/ mandel såklart), skal ha juleverksted, se en julefilm (Elf tenkte jeg), og spille masse koselige juleslagere. Jeg har kjøpt inn tre flasker med Blue Nun musserende vin. Den har ekte 22 karats gullflak, er spent hvordan den vil smake. Etter vi er ferdig med alt som er planlagt tar vi oss nok en tur på byen. Tror det kan bli en fin og minnerik kveld! Hvilke mat passer til en slik kveld? Jeg kan ikke sette i gang å lage pinnekjøtt e.l. Noe godt og enkelt tenkte jeg, men som likevel går an å drikke til uten at alle ligger over toalettet i slutten av kvelden. Har dere noen forslag til borddekorasjoner? Og til slutt, hvordan kan jeg gjøre kvelden enda mer spesiell?
MissStiles Skrevet 18. november 2008 #12 Skrevet 18. november 2008 Jeg har også blitt invitert til juleverksted hos ei venninne. Gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå