Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 3. november 2008 #81 Skrevet 3. november 2008 Tommelen opp for deg Caya! Jeg er så utrolig enig i det du sier! Det er over min fatteevne at mennesker skal kynisk utnytte andre skapninger, bare for at vi har lyst til det! At det er vår RETT! At vi er overlegen alt annet liv på jorda, og at alle andre skapninger er her KUN for å tilfredsstille oss mennesker! Jeg tror mer på at hvis vi mennesker skal kunne utvikle oss mer, (bort fra drap og lemlestelse av egen rase, bl.a) må vi nok vise mer hensyn, medfølelse og nåde mot ALLE skapninger.....
Gjest Zia Skrevet 3. november 2008 #82 Skrevet 3. november 2008 Jeg tror mer på at hvis vi mennesker skal kunne utvikle oss mer, (bort fra drap og lemlestelse av egen rase, bl.a) må vi nok vise mer hensyn, medfølelse og nåde mot ALLE skapninger..... Jeg synes at det er helt i orden at mennesker dreper dyr. Jeg klarer ikke å mene at det er noe verre enn at f.eks en katt dreper en mus. Jeg synes imidlertid at mye av det dyreholdet som praktiseres er uakseptabelt. Men det blir tross alt noe helt annet. Jeg synes at kjæledyrhold er flott, og så langt jeg kan se er det til stor glede for både mennesker og dyr. Dyr som bor hos ansvarlige kjæledyreiere er glade, lykkelige og har det bra på alle mulige måter. Samtidig gir de glede til eierne. En vinn-vinn-situasjon! Husdyrhold er også fint så lenge det foregår i ansvarlige former. I motsetning til ville dyr er husdyr sikret nok mat og veterinærhjelp. Jeg er sikker på at livet som vill elg eller ulv er atskillig tøffere enn livet som melkeku eller hund.
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 3. november 2008 #83 Skrevet 3. november 2008 Husdyrhold er også fint så lenge det foregår i ansvarlige former. I motsetning til ville dyr er husdyr sikret nok mat og veterinærhjelp. Jeg er sikker på at livet som vill elg eller ulv er atskillig tøffere enn livet som melkeku eller hund. Ville du Zia gitt opp din frihet mot legehjelp og gratis mat? Du hadde ikke trengt å jobbe, bare ligge å bli kosa med av en som ga deg kost og losji? Høres sikkert veldig forlokkende ut....
Gjest Zia Skrevet 3. november 2008 #84 Skrevet 3. november 2008 Ville du Zia gitt opp din frihet mot legehjelp og gratis mat? Du hadde ikke trengt å jobbe, bare ligge å bli kosa med av en som ga deg kost og losji? Høres sikkert veldig forlokkende ut.... Jeg er et menneske. Jeg snakket om dyr.
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 3. november 2008 #85 Skrevet 3. november 2008 Jeg er et menneske. Jeg snakket om dyr. Så da tror du automatisk at de vil noe annet enn deg? Jeg trodde faktisk at dyr hadde STØRRE frihetstrang enn mennesket....
Gjest Zia Skrevet 3. november 2008 #86 Skrevet 3. november 2008 Så da tror du automatisk at de vil noe annet enn deg? Jeg trodde faktisk at dyr hadde STØRRE frihetstrang enn mennesket.... Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har aldri noensinne hevdet at dyr liker å bli innesperret. Jeg er allikevel sikker på at dyrs livskvalitet blir øket dersom de slipper å sulte eller å dø en langsom og pinefull død forårsaket av sykdommer og skader slik ville dyr opplever.
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 3. november 2008 #87 Skrevet 3. november 2008 Det er jeg ikke så sikker på. Jeg har aldri noensinne hevdet at dyr liker å bli innesperret. Jeg er allikevel sikker på at dyrs livskvalitet blir øket dersom de slipper å sulte eller å dø en langsom og pinefull død forårsaket av sykdommer og skader slik ville dyr opplever. Men hva er livskvalitet for ett dyr? Kanskje å ligge på ei rosa kosepute og bli dulla med og påkledd til de kreperer av å bli prakka på menneskelige interesser?
rangi Skrevet 3. november 2008 #88 Skrevet 3. november 2008 Så da tror du automatisk at de vil noe annet enn deg? Jeg trodde faktisk at dyr hadde STØRRE frihetstrang enn mennesket.... Hvorfor tror du et dyr har større frihetstrang enn mennesker? Og, mener du at alle dyr er like? Hvorfor stikker da ikke min hund av, hun har muligheten hver eneste evige dag, men hun tar seg bare noen rundt rundt fjøset, jager fuglene i stallen og løper bort til garasjen for å tisse, før hun spurter inn igjen. Når jeg er i stallen, løper hun fritt løs. Hun har til dags dato aldri stukket av. Hesten min stikker heller ikke av når han en gang i mellom kommer ut fra luftegården. Da tusler han bare inn i stallen og inn i boksen sin, eller hvis han er skikkelig vill en dag, så løper han seg en tur ned på jordet før han tusler inn i boksen sin... Men, ettersom jeg ikke ser problemet med å slakte dyr og spise dem, og dermed er et menneske som kynisk utnytter disse stakkars, svake skapningene til egen vinnings skyld, så forstår jeg sikkert ikke dette heller....
Gjest Caya Skrevet 3. november 2008 #89 Skrevet 3. november 2008 (endret) Tommelen opp for deg Caya! Jeg er så utrolig enig i det du sier! Det er over min fatteevne at mennesker skal kynisk utnytte andre skapninger, bare for at vi har lyst til det! At det er vår RETT! At vi er overlegen alt annet liv på jorda, og at alle andre skapninger er her KUN for å tilfredsstille oss mennesker! Jeg tror mer på at hvis vi mennesker skal kunne utvikle oss mer, (bort fra drap og lemlestelse av egen rase, bl.a) må vi nok vise mer hensyn, medfølelse og nåde mot ALLE skapninger..... Hyggelig med støtteerklæringer også! Jeg er helt enig i det at hvis vi ønsker å få et samfunn fritt fra vold vil en ikke-voldsfilosofi som omfatter alle skapninger være et viktig skritt på veien. Vold avler vold. Jeg synes at kjæledyrhold er flott, og så langt jeg kan se er det til stor glede for både mennesker og dyr. Dyr som bor hos ansvarlige kjæledyreiere er glade, lykkelige og har det bra på alle mulige måter. Samtidig gir de glede til eierne. En vinn-vinn-situasjon! Problemet er imidlertid (dersom du kun bryr deg om hvordan de har det mens de lever) at resultatet av menneskers kjæledyrhold er at andelen dyr som lider er betydelig større enn de som har det bra. Husdyrhold er også fint så lenge det foregår i ansvarlige former. I motsetning til ville dyr er husdyr sikret nok mat og veterinærhjelp. Jeg er sikker på at livet som vill elg eller ulv er atskillig tøffere enn livet som melkeku eller hund. Problemet her er det samme. Husdyrhold er sjelden så nøye på dyrevelferd at de har det skikkelig godt. Jeg har ikke et fnugg av tvil om at en ulv har et mye bedre liv enn en melkeku. Det er ikke velferd i å om og om igjen bli tvangsinseminert slik at de blir gravide, for så å få revet vekk ungen dager etter fødsel. Ei heller er det velferd i å stå i bås 10 mnd i året slik de fleste kuer gjør i Norge, eller å være avlet frem til en enorm melkeproduksjon som gir dem stoffskifteproblemer som gjør dem slappe og trette og jursykdommer. Da vil jeg heller være en fri ulv som er litt sulten i ny og ne. Så lenge vi ser på dyr som bruksområder vil uakseptabel behandling forekomme. Endret 3. november 2008 av Caya
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 3. november 2008 #90 Skrevet 3. november 2008 Men, ettersom jeg ikke ser problemet med å slakte dyr og spise dem, og dermed er et menneske som kynisk utnytter disse stakkars, svake skapningene til egen vinnings skyld, så forstår jeg sikkert ikke dette heller.... så sant så sant....
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #91 Skrevet 4. november 2008 Jeg har ikke et fnugg av tvil om at en ulv har et mye bedre liv enn en melkeku. Det er ikke velferd i å om og om igjen bli tvangsinseminert slik at de blir gravide, for så å få revet vekk ungen dager etter fødsel. Ei heller er det velferd i å stå i bås 10 mnd i året slik de fleste kuer gjør i Norge, eller å være avlet frem til en enorm melkeproduksjon som gir dem stoffskifteproblemer som gjør dem slappe og trette og jursykdommer. Da vil jeg heller være en fri ulv som er litt sulten i ny og ne. Så lenge vi ser på dyr som bruksområder vil uakseptabel behandling forekomme. Men man kan ikke velge mellom å være en ku eller en ulv, uansett, man er en av delene eller noe annet, f eks et menneske. Og jeg tror mange domestiserte dyr er fornøyd med å være mette og trygge og friske. Jeg har i forskjellige sammenhenger brukt tid på å se på både husdyr i ulike former, og ville dyr i fangenskap, og det er faktisk ganske stor forskjell på hvordan disse oppfører seg. Ville dyr i dyrehage, særlig rovdyr, ser omtrent alltid ut til å "vandre" og prøve å utvide området sitt, så jeg tror ikke disse trives i fangenskap. Men få domestiserte dyr oppfører seg på samme måte, gitt at de har ok omgivelser (lite stress, at de kan gå rundt, få visse stimuli osv). Jeg er enig i det siste du skriver, og jeg mener også at det burde vært andre regler for husdyrhold enn i dag både i produksjon og som kjæledyr, og at enkelte typer dyrehold ble forbudt (alt av burdyr, kanskje?). Det hadde vært fint om man måtte godkjennes som dyreeier og at man ble fulgt opp om man så "bare" hadde en katt. Det ville krevd store ressurser, så det er nok ikke sannsynlig at det blir slik. Det beste en kan gjøre er vel å leve etter det en selv synes er akseptabelt, uten å dømme andre Men for å pense tilbake til trådens tema: Kunne du eller andre her som er vegetarianere/veganere av etiske grunner, hatt kjøttetende kjæledyr? Disse får jo stort sett fôr basert på kjøttindustrien, samme om du kjøper maten hos dyrlege eller i butikk. Mulig det er spurt om det tidligere
Tabris Skrevet 4. november 2008 #92 Skrevet 4. november 2008 (endret) Jeg har kjæledyr som spiser kjøtt. Nå skaffet jeg meg dem før jeg i det hele tatt vurderte å slutte å spise kjøtt, og siden jeg har ansvar for dem så gir jeg dem den maten de trenger. Men nå som vi har blitt bombadert med en mengde spørsmål så er det kanskje på sin plass å stille et tilbake: Dere som sier dere er glade i dyr og spiser kylling/egg fra burhøns - hvordan klarer dere å gjøre det når dere vet hvilke forferdelige forhold kyllingene/burhønsene? Endret 4. november 2008 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #93 Skrevet 4. november 2008 Hvordan jeg KLARER det? Fordi egg er godt og jeg ikke bryr meg det minste om hvordan kylling og burhøns har det, vel? Herregud.
Tabris Skrevet 4. november 2008 #94 Skrevet 4. november 2008 Hvordan jeg KLARER det? Fordi egg er godt og jeg ikke bryr meg det minste om hvordan kylling og burhøns har det, vel? Herregud. Hvordan kan du da si at du er glad i dyr, når du ikke bryr deg det minste om hvordan kylling og burhøns har det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå