Gå til innhold

Vegetarisk livsstil

Fremhevede innlegg

Gjest Infralove
Skrevet
Jeg synes ikke vi mennesker skal holde dyr. Å ta inn uønskede og vanskjøttede dyr gjør jeg for å hjelpe dem og fordi de trenger det. Hadde det ikke vært noen uønskede og vanskjøttede dyr å få tak i hadde jeg måttet klare meg uten.

Men om dyr har de så gale med oss menneskjer, hadde det ikkje vore betre å avlive desse utkasta, enn å adoptere dei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men om dyr har de så gale med oss menneskjer, hadde det ikkje vore betre å avlive desse utkasta, enn å adoptere dei?

Så du mener at det skal bli så enkelt å utkaste dyr? De blir jo avlivet uansett?

Det handler om å se på dyrene med verdighet

Skrevet
Jeg synes at både kjæledyrhold og husdyrhold er positivt for både dyr og mennesker, så lenge det foregår i forsvarlige former. Det at det finnes uakseptable driftsformer innen landbruket er etter min mening ikke noe argument mot husdyrhold som sådan, like lite som at det at enkelte vanskjøtter kjæledyrene er noe argument mot kjæledyrhold.

Enig med deg her, Zia.

Men alt i alt burde man kastrere husdyrene sine (katter), for det finnes for mange katter fra før. Selv har jeg to katter fra omplassering.

Selvom det er problemer, sier jeg ikke nei til dyrehold. Men jobbe for bedre dyrehold!

Gjest Infralove
Skrevet
Så du mener at det skal bli så enkelt å utkaste dyr? De blir jo avlivet uansett?

Det handler om å se på dyrene med verdighet

Eg trur du har misforstått meg?

Caya seier at ho ikkje vil at menneskjer skal ha dyr, fordi det er så fælt for dei (?). Og då spurde eg om det ikkje ville vore betre for dei å døy. Er interessert i å vite meir om dette synspunktet, for eg syns det er sjølvmotseiande, og at det er lite hold i det. Eg har ikkje sagt noko om kva eg meina om omplasseringsdyr.

Skrevet
Eg trur du har misforstått meg?

Caya seier at ho ikkje vil at menneskjer skal ha dyr, fordi det er så fælt for dei (?). Og då spurde eg om det ikkje ville vore betre for dei å døy. Er interessert i å vite meir om dette synspunktet, for eg syns det er sjølvmotseiande, og at det er lite hold i det. Eg har ikkje sagt noko om kva eg meina om omplasseringsdyr.

Beklager, mulig det var misforstått av meg ja.

Jeg har hørt noen ganger at problemet blir løst om man avliver de dyrene som er hjemløse og evt omplasseringsdyr. Synes ikke at det er en løsning pga synet mitt på dyr OG at det ikke blir løsning i langsiktig løp. Det vil alltid komme omplasseringsdyr tilbake igjen. Så da diskuterte vi to forskjellige ting, ja.

Skrevet

Jeg er heller ikke vegeterianer, men jeg svarer nå fordet. Jeg mener at dyrehold fører med seg mye positivt for mennesker. Jeg synes vi skal jobbe for ar dyr får det bedre, ikke for at vi skal slutte å ha dem.

Dere som er imot dyrehold, har dere tenkt på hva som vil skje med dyrene når mennesker ikke lenger passer på dem? Tamme dyr som sau, hest og ku ville ikke overlevd. De fleste katter ville klart seg og formert seg hyppig og blitt til skadedyr, som vi ville prøvd å utrydde på samme måte som med rotter. Noen hunder ville også klart seg, og blitt til ville rovdyr igjen. Men de ville trolig blitt farligere enn ulver, da de ikke skyr mennesker til samme grad.

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe mine dyr fra annerkjente oppdrettere. Oppdrettere flest tar godt vare på sine dyr, og legger mye tanke i hvilke alvsdyr som passer godt sammen, slik at vi får sunne og balanserte dyr som passer best mulig inn i menneskenes miljø.

Skrevet

Noe av problemet er vel at vi har ulike oppfatninger av når vi synes dyr har det "bra". For noen er det nok at de får mat, vann og fravær av lidelse. Jeg har et ganske annet syn på hva det vil si at et dyr har det "bra".

Skrevet
Noe av problemet er vel at vi har ulike oppfatninger av når vi synes dyr har det "bra". For noen er det nok at de får mat, vann og fravær av lidelse. Jeg har et ganske annet syn på hva det vil si at et dyr har det "bra".

Sett ut i fra eksemplene dine, er jeg enig med deg. Høres ut som lite kunnskap om dyrehold og merkelig ansvarsfølelse i dyreholdet

Skrevet
Jeg er heller ikke vegeterianer, men jeg svarer nå fordet. Jeg mener at dyrehold fører med seg mye positivt for mennesker. Jeg synes vi skal jobbe for ar dyr får det bedre, ikke for at vi skal slutte å ha dem.

Dere som er imot dyrehold, har dere tenkt på hva som vil skje med dyrene når mennesker ikke lenger passer på dem? Tamme dyr som sau, hest og ku ville ikke overlevd. De fleste katter ville klart seg og formert seg hyppig og blitt til skadedyr, som vi ville prøvd å utrydde på samme måte som med rotter. Noen hunder ville også klart seg, og blitt til ville rovdyr igjen. Men de ville trolig blitt farligere enn ulver, da de ikke skyr mennesker til samme grad.

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe mine dyr fra annerkjente oppdrettere. Oppdrettere flest tar godt vare på sine dyr, og legger mye tanke i hvilke alvsdyr som passer godt sammen, slik at vi får sunne og balanserte dyr som passer best mulig inn i menneskenes miljø.

Det er vi som skaper dyrene med avl. Det hadde ikke vært noen domestiserte dyr å ta seg av dersom vi sluttet med dette. Domestiserte og tamme dyr som allerede eksistere skal vi selvfølgelig ta vare på.

Jeg synes hele måten vi samfunnet behandler dyr på er forkastelig. De er rettslig sett ting og har meget begrensede rettigheter. Jeg helt enig med Tabris i at vi nok har et forskjellig syn på hva som innebærer at et dyr har det bra. Det beste for dyr tror jeg at de slipper å være domestiserte og behandlet som ting og ressurser.

Skrevet (endret)

Jeg synes drap er hakket verre enn mishandling. Det er ikke dyrvennlig eller humant å drepe. Man må ta vare på de dyra som eksisterer etter beste evne.

Endret av Caya
Skrevet (endret)
Jeg synes drap er hakket verre enn mishandling. Det er ikke dyrvennlig eller humant å drepe. Man må ta vare på de dyra som eksisterer etter beste evne.

Jeg synes at det er helt greit å drepe dyr så lenge det er en mening med det, som at dyret er sykt og lider, at det gjør skade (f.eks. rotter) eller at det skal bli til mat.

Det å ta vare på dyr innebærer å gi dem mat og ellers sørge for at de får dekket sine behov, og jeg ser ikke noen motsetning mellom dette og det å drepe dem når det er betimelig.

Endret av Zia
Skrevet

Jeg synes det at man har lyst på en fin jakke eller spise en god biff ikke kvalifiserer som god grunn til å drepe et levende vesen som vil kjempe for å få leve.

Gjest Infralove
Skrevet

Kvifor er det verre å skyte ein gjort, enn at ein ulv drep ein hjort? Skyting er ofte meir humant. Dyr et kvarandre i naturen heile tida.

Eg syns det er viktigare å fokusere på metodane. At folk drep kyr for å ete dei er greit for meg. Men det er ikkje greit å drepe kua ved å slå den med eit balltre t.d.

Kva er det folk gjer mot kjæledyra sine som er så ille eigentleg? Kva er det dyra manglar? Kva er det du gjer med dyra dine som gjer det greit for deg å ha dyr? I motsetning til oss andre.

Skrevet
Kvifor er det verre å skyte ein gjort, enn at ein ulv drep ein hjort? Skyting er ofte meir humant. Dyr et kvarandre i naturen heile tida.

Vi mennesker trenger ikke kjøtt (vi er omnivorer som lett kan tilpasse oss en plantebasert diett) og vi har tilgang på mange smakfulle, sunne og gode matalternativer. Ulven har ikke dette alternativet.

Eg syns det er viktigare å fokusere på metodane. At folk drep kyr for å ete dei er greit for meg. Men det er ikkje greit å drepe kua ved å slå den med eit balltre t.d.

Kva er det folk gjer mot kjæledyra sine som er så ille eigentleg? Kva er det dyra manglar? Kva er det du gjer med dyra dine som gjer det greit for deg å ha dyr? I motsetning til oss andre.

Det er mulig en liten del av kjæledyra har det bra. Men faktum er at vi mennesker generelt sett behandler dyra sine rimelig dårlig. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen og ser stadig hjerteskjærende og jævlige eksempler på dette. At så mange dyr lider veier mye mye tyngre enn de få som har det OK. Jeg er også i mot hele konseptet at man kan eie et annet levende vesen.

Jeg tar bare inn dyr som mangler et hjem og som trenger noen å til å gi dem mat og husrom. Det er for å veie opp for alt det jævlige mennesker har gjort mot dem. Du ser vel at det er stor forskjell på dette og støtte et oppdrett?

Skrevet
Jeg synes det at man har lyst på en fin jakke eller spise en god biff ikke kvalifiserer som god grunn til å drepe et levende vesen som vil kjempe for å få leve.

Men synes du også at det er uakseptabelt å ta livet av dyr som er uhelbredelig syke og som lider? Hvis svaret er nei, mener du tydeligvis at dyrs liv er mindre verdt enn menneskers liv. For jeg regner med at du ikke synes at man burde avlive mennesker i samme situasjon.

Skrevet
Men synes du også at det er uakseptabelt å ta livet av dyr som er uhelbredelig syke og som lider? Hvis svaret er nei, mener du tydeligvis at dyrs liv er mindre verdt enn menneskers liv. For jeg regner med at du ikke synes at man burde avlive mennesker i samme situasjon.

Jeg er ikke fremmed for å være positiv til aktiv dødshjelp for alle dyr, menneskelige og ikke-menneskelige. Men det er heller ikke noe som skal tas lett på eller brukes som en enkel utvei.

Skrevet
Jeg er ikke fremmed for å være positiv til aktiv dødshjelp for alle dyr, menneskelige og ikke-menneskelige. Men det er heller ikke noe som skal tas lett på eller brukes som en enkel utvei.

Greit nok. Men hvis man mener at dyrs liv er like mye verdt som menneskers liv, får dette noen veldig dramatiske konsekvenser for samfunnet. Det å slå ihjel en flue med en avis vil måtte sammenlignes med overlagt drap på mennesker, noe som har en strafferamme på 21 års fengsel. Hvis man får melbiller i skapet eller mordersnegler i hagen, må man bare akseptere det og leve med det. Dessuten må man innføre gratis veterinærhjelp for alle dyr.

Skrevet
Greit nok. Men hvis man mener at dyrs liv er like mye verdt som menneskers liv, får dette noen veldig dramatiske konsekvenser for samfunnet. Det å slå ihjel en flue med en avis vil måtte sammenlignes med overlagt drap på mennesker, noe som har en strafferamme på 21 års fengsel. Hvis man får melbiller i skapet eller mordersnegler i hagen, må man bare akseptere det og leve med det. Dessuten må man innføre gratis veterinærhjelp for alle dyr.

Det stemmer at det betyr en kraftig omlegging. Insekter faller for meg i en annen kategori enn dyr som har følelser og kan føle smerte. Poenget mitt er å drepe så lite som mulig. At man ikke kan ha dyr som ødelegger maten og gjør deg syk er forståelig. Men slutningen er lang fra å akseptere det til å akseptere avl i storskala og slakt på samlebånd.

Man må ikke henge seg for mye opp i detaljer at man ikke ser det store bildet. Det går an å leve med et ikke-voldsprinsipp uten at det betyr at man er perfekt i alle situasjoner. Man kan ikke unngå tråkke på insekter i ny og ne, men for meg er intensjonen om å ikke skade som er viktig.

Skrevet
Det stemmer at det betyr en kraftig omlegging. Insekter faller for meg i en annen kategori enn dyr som har følelser og kan føle smerte. Poenget mitt er å drepe så lite som mulig. At man ikke kan ha dyr som ødelegger maten og gjør deg syk er forståelig. Men slutningen er lang fra å akseptere det til å akseptere avl i storskala og slakt på samlebånd.

Og dermed blir det plutselig akseptabelt å skulle drepe dyr? Det henger ikke på greip for meg så lenge man er motstander av å drepe dyr.

Og hvordan vet du at insekter ikke har følelser og kan føle smerte? Og dessuten; hva med rotter som invaderer boliger? Rotter er jo kjent for å være veldig intelligente dyr.

Det å være for husdyrhold og å være for å spise dyr er for øvrig ikke nødvendigvis det samme som å akseptere avl i storskala eller slakt på samlebånd. Det finnes en god del mennesker (men dessverre langt fra mange nok!) som er bevisste på hva slags kjøtt de spiser.

Man må ikke henge seg for mye opp i detaljer at man ikke ser det store bildet. Det går an å leve med et ikke-voldsprinsipp uten at det betyr at man er perfekt i alle situasjoner. Man kan ikke unngå tråkke på insekter i ny og ne, men for meg er intensjonen om å ikke skade som er viktig.

Så du synes altså at man ikke skal forsøke å utrydde melbiller og andre skadelige insekter som inntar matskapene? Og hva med rotter? De er veldig intelligente dyr, men de gjør stor skade.

Min oppfatning er som sagt at dreping av dyr er helt greit, så lenge at man har en eller annen grunn for det. Og jeg er veldig komfortabel med tanken på at jeg spiser døde dyr. For øvrig spiser jeg ganske mye mindre kjøtt enn gjennomsnittet av Norges befolkning, og jeg er veldig glad i vegetarmat. Jeg kommer imidlertid aldri noensinne til å slutte å spise kjøtt. Nesten alt kjøttet jeg spiser kommer fra dyr som har hatt lykkelige liv. Og jeg kommer aldri - noensinne - til å kjøpe Prior-kylling, eller enda verre Solinge-kylling.

Skrevet

Du tar fokus vekk fra hovedbudskapet her Zia. Å avle opp og drepe dyr er unødvendig. Vi trenger ikke kjøtt. Det er kun basert på en egositisk lyst på nytelse. Jeg synes det er en særdeles dårlig grunn. Og som du nok er enig med meg i kan vegetarmat være kjempegodt. Da skjønner jeg ikke poenget. Ingen dyr vil lett gå med på å la seg drepe. De vil skrike i angst og løpe for livet. Jeg tviler sterkt på at alle som spiser kjøtt kunne tatt opp yrke som slakter med lett hjerte.

Å drepe i selvforsvar er jeg ikke imot bare så det er sagt. Og når det gjelder slike få vanskelige situasjoner som du nevner synes jeg man skal verne om egen helse samtidig som man dreper minst mulig. Så får man heller bruke energien på å finne nye kreative løsninger til slike problemer.

Det er godt mulig det er mer til insekter enn jeg tror, jeg leser mer enn gjerne om det om noen har noen artikler om det

Det er tydelig at det nærmest går sport i å finne hull i min argumentasjon. Det er interessant med diskusjon, og jeg skal være den første til å inrømme at jeg ikke har gode svar på absolutt alle invendinger. Men mine holdninger er nok ganske mye mer gjennomtenkt enn de fleste kjøttspisende mennesker som sjelden eller aldri må stå til rette for sine handlinger og holdninger. Jeg baserer mitt syn på omtanke og ikke-vold og det er derfor merkelig for meg at det oppfattes som så innmari provoserende av mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...