Gjest Nygjerrig Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har lagt merke til at mange vegetarianere har kjæledyr. Samtidig er de i stor grad motstandere av husdyrhold. Jeg skjønner ikke helt hvorfor? Jeg skjønner veldig godt at man kan være motstander av husdyrhold slik det som regel praktiseres i Norge i dag, men trenger man av den grunn å være mot husdyrhold generelt sett? Hva er forskjellen mellom husdyrhold der dyrene trives, har det bra og får dekket alle sine behov og et tilsvarende kjæledyrhold? Jeg tenker her på husdyrhold som beskrevet i linkene nedenfor: http://www.smaalenene.no/nyheter/article3256957.ece http://www.villsau.no/nyheter/artikler/Doc...2-09.0891168289 http://www.ytteroy.no/pages/skogsbacon/index.html http://www.mat.no/vis_artikkel.aspx?artid=...id=&mnu3id= http://www.op.no/nyheter/article3776310.ece?service=print Jeg spør ikke for å være vrang, men bare fordi jeg lurer.
Gjest Caya Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 For min del så synes jeg egentlig ikke noe om menneskenes kjæledyrhold heller. Derfor vil jeg aldri i fremtiden støtte dyrebutikker, avl eller oppdrett. De dyrene som kommer til å bo hos meg i fremtiden vil kun være omplasseringsdyr som er uønsket og trenger noen til å ta vare på dem. Min holdning er at dyrene lever for sin egen del og ikke for å være mat eller underholdning for oss mennesker. Derfor vil jeg ha en slutt på oppdrett og utnytting av dyr, samt det at vi ser på dyr som eiendeler vi kan bruke som vi ønsker. I tillegg så synes jeg kravene folk stiller for at et husdyrhold er "bra" er ganske lave. Mulig de kyllingene får veranda og et lite vindu. Men det er fremdeles 1000 kyllinger i en liten hall som vil vokse uten at plassen gjør det. De vil fremdeles plukkes opp etter beina og stappes i små kasser (som medfører sterkt stress og skader som brukne vinger) og kjøres til samme slakteriet som de andre kyllingene. Der vil ca 1000 kyllinger hver eneste dag være under stor risiko for å bli skoldet levende. Jeg tror at så lenge ikke-menneskelige dyr ses på eiendeler og mat så vil flere millioner av dem lide hver eneste dag på grunn av det.
Gjest Zia Skrevet 30. oktober 2008 #3 Skrevet 30. oktober 2008 I tillegg så synes jeg kravene folk stiller for at et husdyrhold er "bra" er ganske lave. Mulig de kyllingene får veranda og et lite vindu. Men det er fremdeles 1000 kyllinger i en liten hall som vil vokse uten at plassen gjør det. De vil fremdeles plukkes opp etter beina og stappes i små kasser (som medfører sterkt stress og skader som brukne vinger) og kjøres til samme slakteriet som de andre kyllingene. Der vil ca 1000 kyllinger hver eneste dag være under stor risiko for å bli skoldet levende. Er du sikker på det? Det eneste jeg kjenner til når det gjelder slaktemetoder for økologiske kyllinger er hvordan det foregår på Holte Gård, som var den første økologiske kyllingoppdretteren her i landet. De har eget gårdsslakteri slik at kyllingene skal slippe transport. Dessuten blir kyllingene hentet av mennesker de er vant med og avlivet manuelt. Jeg vet som sagt ikke hvordan slakting foregår hos andre økologiske kyllingoppdrettere. Har du noe informasjon om det?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #4 Skrevet 30. oktober 2008 Det er ikke spesielle krav til slaktingen av økologiske kyllinger i forhold til andre. Det er to måter å slakte kylling på, enten så senkes de ned i et CO2 bad til de mister bevisstheten for så å bli hengt opp og avblødd. Ellers henges de opp etter beina og føres gjennom et strømførende bad før de blir avblødd.
Gjest Zia Skrevet 30. oktober 2008 #5 Skrevet 30. oktober 2008 Det er ikke spesielle krav til slaktingen av økologiske kyllinger i forhold til andre. Det er to måter å slakte kylling på, enten så senkes de ned i et CO2 bad til de mister bevisstheten for så å bli hengt opp og avblødd. Ellers henges de opp etter beina og føres gjennom et strømførende bad før de blir avblødd. Ok. Men vet du (har du dokumentasjon på) hvordan slakting av økologiske kyllinger foregår i praksis? Som tidligere nevnt gjør f.eks. ikke Holte gård det på denne måten.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Ok. Men vet du (har du dokumentasjon på) hvordan slakting av økologiske kyllinger foregår i praksis? Som tidligere nevnt gjør f.eks. ikke Holte gård det på denne måten. Nei, men det er sikkert et privat gårdsslakteri. På de fleste andre slakterier, Nortura og Fatlands annlegg, så foregår det slik som jeg skriver. Jeg har selv jobbet på slakteri, så jeg har sett dette ved selvsyn. Det finnes helt klare forskrifter på hvordan dyr skal avlives, og det er ingen spesielle krav som stilles til til slakting av økologiske dyr.
Gjest Infralove Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 For min del så synes jeg egentlig ikke noe om menneskenes kjæledyrhold heller. Derfor vil jeg aldri i fremtiden støtte dyrebutikker, avl eller oppdrett. Kva mat gir du dyra dine da? De dyrene som kommer til å bo hos meg i fremtiden vil kun være omplasseringsdyr som er uønsket og trenger noen til å ta vare på dem. Min holdning er at dyrene lever for sin egen del og ikke for å være mat eller underholdning for oss mennesker. Derfor vil jeg ha en slutt på oppdrett og utnytting av dyr, samt det at vi ser på dyr som eiendeler vi kan bruke som vi ønsker. Meina du at ditt dyrehold er det einaste riktige fordi at du berre tar imot omplasseringsdyr?
Gjest samme gjesten som over Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-19950828-0775-004.html#15 Her er link til "forskrift om dyrevern i slakterier". Som du ser, så er det kun de to bedøvelsesmetodene jeg beskriver som er godkjent for avliving av kylling. Derfor håper jeg at det private slakteriet du nevnte utfører bedøvningen på en av disse to metodene. Noe de sikkert gjør, siden de må være godkjent av Mattilsynet, og ha veterinær fra Mattilsynet tilstede før, under og etter all slakting.
Gjest Caya Skrevet 30. oktober 2008 #9 Skrevet 30. oktober 2008 Nei, det er nok ingen spesielle regler for slakt av økologiske dyr. Mulig Holte ikke slakter tradisjonelt, men det er nok neppe regelen. Kva mat gir du dyra dine da? Jeg kjøper høy fra bonde, pellets fra veterinær og grønnsaker i butikken. Meina du at ditt dyrehold er det einaste riktige fordi at du berre tar imot omplasseringsdyr? Jeg synes ikke vi mennesker skal holde dyr. Å ta inn uønskede og vanskjøttede dyr gjør jeg for å hjelpe dem og fordi de trenger det. Hadde det ikke vært noen uønskede og vanskjøttede dyr å få tak i hadde jeg måttet klare meg uten. Så i min idelle verden hadde ingen dyr hatt behov for vår hjelp, og vi hadde ikke avlet dem frem og solgt dem som varer, enten levende eller i vakuumpakket plast. Jeg forstår at det er mange som ikke deler min mening, men dette er et gjennomtenkt og viktig standpunkt for meg. Jeg er ikke ute etter å snakke drit om folk som har kjæledyr, men jeg er skeptisk til samfunnets syn på og bruk av dyr og taler på deres vegne.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Til Caya: Hva skal vi gjøre med alle dyrene som allerede er her da? Jeg må bare innrømme at jeg syns mennesker med et slikt syn på dyr som du har, ikke har noe særlig kontakt med virkelighetens verden. Men, det er vel debattert nok her på KG.
Gjest Caya Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Til Caya: Hva skal vi gjøre med alle dyrene som allerede er her da? Jeg må bare innrømme at jeg syns mennesker med et slikt syn på dyr som du har, ikke har noe særlig kontakt med virkelighetens verden. Men, det er vel debattert nok her på KG. De skal vi selvfølgelig ta vare på. Jeg synes bare at vi ikke skal lage nye som vi igjen kan selge og bruke. Jeg er klar over at min drømmeverden ikke er en realitet, men det hindrer meg ikke i å gjøre det jeg kan for at den skal bli det. Forøvrig synes jeg diskusjon når et lavmål når man begynner å henge ut mennesker og insinuere at de er gale eller ikke har kontakt med virkeligheten. Edit: skrivefeil Endret 30. oktober 2008 av Caya
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 30. oktober 2008 #12 Skrevet 30. oktober 2008 De skal vi selvfølgelig ta vare på. Jeg synes bare at vi ikke skal lage nye som vi igjen kan selge og bruke. Jeg er klar over at min drømmeverden ikke er en realitet, men det hindrer meg ikke i å gjøre det jeg kan for at den skal bli det. Forøvrig synes jeg diskusjon når et lavmål når man begynner å henge ut mennesker og insinuere at de er gale eller ikke har kontakt med virkeligheten. Edit: skrivefeil Jeg insinuerer ikke at du på noe måte er gal. Og, jeg er respekterer at du mener det du mener i beste mening. Men, for meg som lever midt i denne forferdelige verden, jeg driver bl a med oppdrett av hest, og jobber med dyr hver dag, så har ikke slike holdninger rot i virkeligheten. Jeg har drevet med dyr i hele mitt liv, og selvfølgelig er det mange ting man kan gjøre for å forbedre vilkårene for dyrehold her i landet, men det innebærer ikke å la alle dyr dø sakte, men sikkert ut. Men, nå sporer tråden helt av:)
Gjest Caya Skrevet 30. oktober 2008 #13 Skrevet 30. oktober 2008 Men, for meg som lever midt i denne forferdelige verden, jeg driver bl a med oppdrett av hest, og jobber med dyr hver dag, så har ikke slike holdninger rot i virkeligheten. Hva mener du med at det ikke har rot i virkeligheten? At du står for en annen holdning? Eller at det ikke er en realitet i dag? For begge deler stemmer jo. Men jeg synes det er å dra det litt langt å kalle det en holdning som ikke har rot i virkeligheten.
Tabris Skrevet 30. oktober 2008 #14 Skrevet 30. oktober 2008 Helt ideelt sett hadde det kanskje vært best om vi ikke hadde husdyr eller kjæledyr. Realistisk sett synes jeg det er greit med begge deler så sant det blir gjort på en slik måte at dyret så langt som mulig kan leve etter sin natur. Kjæledyr som må holdes som innedyr/burdyr er jeg helt i mot.
Tabris Skrevet 30. oktober 2008 #16 Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Jo, jeg er en idealist, det var derfor jeg tok det med. Men siden jeg selv har kjæledyr og nok kommer til å fortsette å ha det i fremtiden så lever jeg ikke opp til mitt egentlige ideal på det området, og dermed vil jeg heller ikke fronte akkurat det for hardt til andre heller. Og jeg ser jo heller ikke bort fra at noen vil synes mine meninger allerede er høytsvevende, urealistiske og uvirkelige. Da har jeg sterkere meninger om forholdene både husdyr og kjæledyr lever under i dag. Endret 30. oktober 2008 av Tabris
Gjest Caya Skrevet 30. oktober 2008 #17 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg tror faktisk det går an å ha sterke meninger om forholdene både husdyr og kjæledyr lever under i dag, samtidig som man har abolisjonisme som ideal. Høytsvevende eller ei, så er det det eneste som henger på greip for meg. Jeg klarer ikke mene mindre fordi det er mindre praktisk. Men jeg har uansett stor respekt for dine meninger Tabris
Tabris Skrevet 30. oktober 2008 #18 Skrevet 30. oktober 2008 Det med høytsvevende var ment som en spøk, og er uansett ikke automatisk negativt i mine øyne. Jeg har også stor respekt for dine meninger og er vel mer eller mindre enig i det meste du sier.
Hanna panna Skrevet 31. oktober 2008 #19 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg er vegetarianer og har vært det i snart 7 år. Dyr klarer jeg meg ikke uten. Hest, hund eller katt. Jeg kunne tilogmed tenkt meg å hatt andre dyr og, om jeg skulle hatt en gård en dag. Men jeg har bare katt, og de har bare meg Jeg liker ikke smågnagere i dyrebutikken eller at de fuglene som sitter der med vinger på en stang i buret sitt, har så lav livsytelse i de små burene. Og fordi: Jeg kan ikke se eller tenke meg at det er noe levestandard for et dyr. Selvom man er liten eller stor. Jeg hadde aldri sagt nei takk til at disse dyrene hadde sluttet å bli husdyr nettopp pga dette. Men at folk KAN se på dem som noe mer enn leketøy tviler jeg ikke på. Hva jeg gir til kattene mine, er tørrfor fra dyrebutikken og tunfisk i ny og ne.
Gjest Zia Skrevet 31. oktober 2008 #20 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg har lagt merke til at mange vegetarianere har kjæledyr. Samtidig er de i stor grad motstandere av husdyrhold. Jeg skjønner ikke helt hvorfor? Jeg skjønner veldig godt at man kan være motstander av husdyrhold slik det som regel praktiseres i Norge i dag, men trenger man av den grunn å være mot husdyrhold generelt sett? Hva er forskjellen mellom husdyrhold der dyrene trives, har det bra og får dekket alle sine behov og et tilsvarende kjæledyrhold? Jeg er ikke vegetarianer, så det er mulig jeg ikke har lov til å svare, men jeg gjør det allikevel. Jeg synes at både kjæledyrhold og husdyrhold er positivt for både dyr og mennesker, så lenge det foregår i forsvarlige former. Det at det finnes uakseptable driftsformer innen landbruket er etter min mening ikke noe argument mot husdyrhold som sådan, like lite som at det at enkelte vanskjøtter kjæledyrene er noe argument mot kjæledyrhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå