Snehvit Skrevet 13. juni 2003 #1 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg synes det høres så godt ut med nykål og nypoteter, og kjøpte derfor med dette fra butikken i går. Men hvordan skal det egentlig tilberedes, og kan det brukes til noe annet enn spekeskinke også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 Det eneste vi bruker nykål til er salater. Vi deler nykålen i 2 eller 4 og siden i meeeget tynne strimler. Mye bedre enn issalat og kinakål i alle fall. Koking har jeg ikke greie på, men mener at kålen skal deles i 4-6 "Båter" før koking. (Dette ble du neppe særlig klok av...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Pleier å dampkoke nykålen, altså på en rist i kjelen m vann bare opp til risten. Du kan jo koke den på vanlig måte i lettsaltet vann også, men pass på å IKKE koke for mye. Pleier å dele den i fire båter før tilberedning. Serveres m en smørklatt på, som smelter og fordeler seg inn i alle lag......MMMMMMM!!! Kjempedeilig! M nypoteter og spekeskinke, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Takk for tipsene! Jeg mener å ha hørt at enkelte bruker en hvit saus til også, er det noen som har oppskrift på en slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 13. juni 2003 #5 Del Skrevet 13. juni 2003 Du smelter en klatt smør og rører i et par spiseskjeer mel. Så sper du m H-melk, rører godt til d blir helt glatt, lar d koke opp, sper m mer melk osv til sausen har passe konsistens. La den koke minst 5 min. for å få bort melsmaken. Tilsett salt og hvit pepper etter smak, evt andre krydder som måtte passe. En magrere saus får du v å riste sammen melk (evt lettmelk) og mel i et glass m skrulokk og lar d koke opp, men jeg syns at H-melk og smør gjør sausen veldig god. Lager d så sjelden, så da lar jeg heller være å telle kalorier og prioriterer den gode smaken. Tilsetter gjerne en fløteskvett også jeg, hvis jeg har.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru Meta Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Til en sånn hvit saus som blir servert med spekeskinke, nypoteter og nykål er det veldig godt med en liten dæsj løkpulver.. Jeg koker nykål i ca fire båter avhengig av størrelsen på kålen, koker i ca 3-4 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 13. juni 2003 Mmm... nå begynner jeg å glede meg til middagen i dag! Løkpulver - er det noe man får kjøpt på krydderglass? Hvordan lager du den sausen, Fru Meta? Skjønner det er flere varianter jeg må prøve ut med nykål! Kålstuing er også godt ja - det minner meg om bestemor og hennes fantastiske matlaging! Hun stod på kjøkkenet hele dagen for å forberede middagen til vi skulle komme - da jeg var liten og pappa var ukependler spiste mamma og jeg hos bestemor hver ettermiddag. Det var tider det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 13. juni 2003 #9 Del Skrevet 13. juni 2003 Syns nesten d er litt bortkastet å bruke den fine, nye sprøe kålen oppi stuing. Da ville jeg heller hatt sausen v siden av. Løkpulver finner du på glass i krydderhylla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 13. juni 2003 #10 Del Skrevet 13. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 13. juni 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 13. juni 2003 Middagen ble nydelig, den! Det ble altså dampet nykål med smeltet smør i dag, men kommer nok også til å prøve andre varianter. Nypotetene ble forøvrig også gode - de ble servert med skallet på og med persille, sitronsaft og kapers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 13. juni 2003 #12 Del Skrevet 13. juni 2003 Dampa kål (med masse meierismør), lett kokte gulrøtter, kokte nypoteter og sommerkoteletter. Og gjerne enda mer grønnsaker. Mmmmmm!!! Det er sommermiddag det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta Skrevet 13. juni 2003 #13 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg lager ikke kålstuing av det. Jeg har den hvite sausen ved siden av. Lager den som vanlig hvit saus, bare litt tykkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå