Kara W Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Lillegutt har fått sin første tann, og dermed skal tannpussen introduseres i leggerutinen. Idag gjør vi slik: -Spise grøt -Vask med kos og lek på stellebordet -På med pysj og pakkes inn i teppe -Evt. ligge på fanget og kose og se på TV hvis han ikke er ordentlig trøtt -Flask med MME (jeg ammer ikke) -Legges i sengen -Nattasang -Slukker lyset og går Hvordan gjør dere andre det? Tenkte å bytte ut flasken med å lese et eventyr el.l. Vi har også kommet inn i en dårlig vane hvor han får lov til å sovne på fanget mitt for å slippe gråt om kvelden, men vi prøver å komme ut av dette. Også var det dette med tannpussen da. jeg har kjøpt en sånn tannbørste som man trer på fingeren. Lillegutt synes den er veldig morsom, men jeg har ikke begynt å bruke tannpasta enda. Kan man bruke vanlig voksentannpasta eller må man ha barnetannpasta? Hvordan skyller man munnen etterpå? Han er jo litt liten til å kunne spytte, liksom. Fikk beskjed på helsestasjonen om å pusse to ganger daglig. Når tar dere morgenpussen? Vi voksne pusser jo om morgenen mest for å bli kvitt dårlig ånde, men det får jo ikke babyer. Venter dere til etter frokost, da? Synes det at jeg er førstegangsmamma...
Gjest imli Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Vi har også begynt å pusse tennene til bebisen. Man skal pusse tennene deres morgen og kveld. Kan bruke din egen tannkrem, men bare en bitte-bitte liten mengde, for babyen får jo ikke skylt munnen sin etterpå. Bare ta på så du så vidt kan se en liten hvit prikk på tannbørsten. Her har vi ikke begynt med kveldsgrøt ennå, så det blir bare stell, amming, tannpuss og senga. Han har heldigvis begynt å sovne fint av seg selv
Leanne Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 jeg vil anbefalle deg å bruke en egen barne tannkrem.. de gangene jeg har tatt feil tannkrem og gitt min datter på 4 voksen tannkrem har hun spyttet ut - og klaget på at det blir for sterkt! Kan jo kjøpe tannkrem i "reise størrelse" på apoteket.. Tannkremene har vel en holdbarhet på 6 eller 12 mnd, og en baby får jo aldri brukt opp en tube på den tiden...
MeLi Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har pusset tennene til min sønn fra 1. tann, nå har han fått alle (han er nå 21 mnd) . Han har hele tiden hatt en barnetannbørste han har tygget på, så han har blitt vant til børsten. Dette er en Jordan barnetannbørste, 0-2 år, de med hull i midten av håndtaket. Jeg har brukt tannkrem hele tida, en så vidt synlig mengde. Vi bruker Zendium barnetannkrem, voksentannkrem er alt for sterkt til så små barn! Han får ikke spytta ut, nei, men at tannkremen sitter igjen gjør ingen ting. Fluor er jo bra for tennene. Vi pusser tenner etter frokost, ikke pga dårlig ånde, men fordi vi har spist frokost. Vi pusser også tennene etter kveldsmat.
Gjest *Mim* Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Barnetannkrem er no forferdelig søtt kliss, synes jeg. Tar heller en bitteliten mengde vanlig tannkrem.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #6 Skrevet 28. oktober 2008 Synes det at jeg er førstegangsmamma... søt du e hørest ut for meg som om du har en fin legge rutine, vist han må ha flaske gi han den før han pusser tennene.lek og sang er veldig viktig. men det er viktig at du ikke har han på fanget til han sovner, du gjør DEG selv en BJØRNETJENESTE om du legger han i egen seng, slik han blir vant til dette, kanskje det tar noen dager før han slutter å skrike når du legger han, men det er verd det , både for han å ikke minst DEG jeg har 3 barn, min første var bortskjæmt både med pupp og kos å legging, måtte ligge atme han til han sovnet ,dette var SLITSOMT å nå med siste gutten, han er bare 4 måneder så ingen tenner.steller han til kvelden å koser med han å legger han i egen seng, å da sovner han etter en liten stund med pludring å det er godt man lærer etter hvert å man blir aldri utlært
Gjest lillelinn Skrevet 28. oktober 2008 #7 Skrevet 28. oktober 2008 tannlegen sier vel nei til barne tannkrem? det gjør den vi bruker hvertfall... har aldri brukt det ..
Mo9qa Skrevet 28. oktober 2008 #9 Skrevet 28. oktober 2008 du gjør DEG selv en BJØRNETJENESTE om du legger han i egen seng, slik han blir vant til dette, kanskje det tar noen dager før han slutter å skrike når du legger han, men det er verd det , både for han å ikke minst DEG Det er vel nettopp det hun IKKE gjør dersom hun legger han i egen seng; en bjørnetjeneste er jo nettopp det motsatte, og er heller det man kan kalle det når hun lar barnet sovne på fanget...
tingeling Skrevet 29. oktober 2008 #10 Skrevet 29. oktober 2008 Anbefaler Zendium tannkrem for barn. Den er ikke sterk. Men bare bitte litt, knapt en synlig mengde. Du bør pusse etter at barnet har fått flaske. En kollegas 1-åring hadde fått hull i tennene pga at hun drakk MME i sengen. Ikke gøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå