katla Skrevet 28. oktober 2008 #1 Skrevet 28. oktober 2008 Har to superskjønne, lykkelige kattejenter på 4 måneder. De er i toppform og aktive som bare det og veeeeldig kosete. I januar skal de kastreres. Dyrlegen fremla det som om operasjonen var piece of cake og at de ikke kom til å bli lenge dårlige, plages med såret osv. Men nå sa en jeg kjenner at hans katt hadde vært dårlig lenge + måtte gå med body og skjerm i ukesvis. Hvordan har dere med kastrerte hunnkatter opplevd det?
Mamma1 Skrevet 28. oktober 2008 #2 Skrevet 28. oktober 2008 Gikk kjempefint, men de fant bare en eggstokk hmmm..
Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #3 Skrevet 28. oktober 2008 Sterlisering har jeg ikke vært med på, men alle mine tre ble kastrert på samme dag og det var litt slitsomt. Mens de fleste har 1-2 katter som er dopa, slappe og løper litt rundt så hadde jeg tre hehe..
Ponine Skrevet 28. oktober 2008 #4 Skrevet 28. oktober 2008 I begynnelsen stanga hun borti alt av vegger osv med skjermen men det gikk seg til etterhvert. Det største problemet var vel egentlig å få i henne penicillinen. Måtte lure den i henne med yoghurt (nå hater hun yoghurt )
Arkana Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Det gikk veldig bra. Hun var våken og klar allerede da vi hentet henne og var overhodet ikke interessert i å ta kvelden med ro. Hun oppførte seg ikke dopet på noen måte og var som hun pleier. Hun slikket ganske raskt av seg plasteret da det plaget henne, men rørte ikke såret. Skjerm eller body har jeg ikke opplevd at noen veterinærer bruker og min erfaring som katteeier er at de fleste katter plages mer av plaster, body og andre "fremmedlegemer" enn av selve såret. Det var litt ork å tvinge i henne smertestillende de første dagene, men det er jo flytende og kommer i engangssprøyte så den ene holder katten og den andre sprøyter det i munnen og så er det kjapt overstått.
Gjest Gjest_isa_* Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Katten min ble sterilisert for 2 uker siden. Det har gått helt fint. Da hun kom hjem var hun litt ustødig pga. bedøvelsen. Dette var bare den første kvelden, og det går bra når du får henne til å hvile mest mulig. Dagen etter var hun i rimelig bra form, og dette fortsatte. Hun var bare litt roligere enn ellers de første dagene. Hadde på henne body den første uken. Det så ikke ut til at hun plagdes av den. Når hun slikket seg, fikk bodyen også en liten vask.
Kyllingwok Skrevet 29. oktober 2008 #7 Skrevet 29. oktober 2008 jenta mi var helt uttafor den dagen, men det var pga at hun var sløv av narkosen. Etter det har hun vært helt fin! Fikk en liten forkjølelse etterpå, men kom seg av den også. Går nok bra med pusene dine også
Rotehøna_21 Skrevet 29. oktober 2008 #8 Skrevet 29. oktober 2008 Da vi gjorde det må våres lille jentepus gikk det veldig bra... Savna ho det døgnet ho var borte da men..
mmmSjokolade Skrevet 29. oktober 2008 #9 Skrevet 29. oktober 2008 Syns det er ansvarsbevisst å sterilisere kattene sine. Da slipper du å få ansvaret for kattunger som du må prøve å finne nye og ikke minst gode hjem til. Mine var groggy etter operasjonen men det har gått helt greit hos oss også. Tror vennen din må ha vært veldig uheldig
Brunhilde Skrevet 30. oktober 2008 #10 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har aldri opplevd noe særlig problem verken ved kastrering av hannkatt eller sterilisering av hunkatt. Nå har jeg en lite kattefrøken i huset, og jeg satser på at hun blir sterilisert på nyåret. Er usikker på alderen henner, men hun er uansett bare inne foreløpig, så faren for parring er liten.
FrizzleSizzle Skrevet 30. oktober 2008 #11 Skrevet 30. oktober 2008 Veldig bra med begge to. Vi brukte p-piller på forrige runde med katter, noe som antagelig førte til livmorkreft hos den ene. Sterilisering er et klokt valg.
Bloodless Skrevet 1. november 2008 #12 Skrevet 1. november 2008 Gikk bra med begge mine også, men vil anbefale skjerm hvis de prøver å slikke på såret. Det er jo tross alt bedre det, enn at såret går opp. Mine var iallefall vldig opptatt av å slikke, så jeg måtte bare ta på de skjerm. Litt ekkelt den første dagen, for de skulle jo absolutt prøve å hoppe opp på bokhylla, selv om de var dopa. De to minuttene jeg ikke passa på, fordi jeg måtte på do, hadde hun ene kommet seg opp, og idet jeg kommer inn i stua, mister hun balansen og detter ned. Heldigvis rakk jeg å ta i mot. Så pass godt på mens de enda er dopa. Pass også på at de ikke drikker eller spiser før de er våkne, for det kan sette seg fast i halsen. Var litt styr første dagene, men etter det gikk det fint. Og det er absolutt verdt det for kattunger er det nok av her i verden.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2008 #13 Skrevet 1. november 2008 Min pus ble sterilisert for 4 uker siden på tirsdag. Kjørte henne dit kl 10 og hentet henne igjen kl 16. Da var hun våken men var ganske dopet og slakk resten av dagen. Dagen etter var hun også litt rolig, men så var hun i fin fart igjen! :-) Hun fikk ikke plaster, body, eller skjerm eller noe, men slikket og vasket såret som normalt. Nå er det grudd kjempe fint, og pelsen er på god vei tilbake! :-D
Lyra Skrevet 1. november 2008 #14 Skrevet 1. november 2008 Min lille frøken ble sterilisert for noen uker siden, og nå er hun helt tilbake til det normale hvertfall. Samme dagen som operasjonen var hu ganske uttafor, måtte ha ho på fanget, hvis ikke skulle hun absolutt hoppe rundt selv om hu var helt neddopa. Hu hadde body på seg i en uke til de tok stinga, noe som ikke var videre populært, men det gikk da greit. Jeg kjøpte også et par bokser med "skånekost" hos dyrlegen som hun fikk de første par dagene. Jeg angrer hvertfall ikke, nå slipper vi uønska kattunger i hus.
Sofie1 Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 Har to voksne katter som begge ble sterilsert i forrige uke. Det gikk helt fint med begge to og om to dager skal jeg ta av bodyen de har gått med. Den har ikke plaget de i det hele tatt. De var litt sløve når jeg hentet de hos dyrlegen på kvelden samt den påfølgende dagen, men så har de kviknet til og er til tider nesten helt hypre!! Stingene skal gå av seg selv så jeg trenger heller ikke tilbake til dyrlegen for dette. Det vil nok gå helt fint med dine katter også, men jeg skjønner godt at du gruer deg. Det gjorde jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #16 Skrevet 15. november 2008 I ettertid har jeg nesten glemt hvor slitsomt det var, men jeg syntes det var et slit med sterilisering. Vår jentepus er veldig nysgjerrig og hopper opp over alt. Jo høyere jo bedre. Hun hopper opp på dørkarmen øverst, så der har du henne (altså først på andre platåer, men så på døren). Vi hadde heldigvis litt fri og heldigvis så var vi to om det, for hun trengte tilsyn så lenge hun var groggy. Hun ville bare hoppe opp over alt og vi måtte følge etter henne så hun ikke skulle skade seg. Dessverre så var hun helt neddopa helt til etter veterinæren stengte og vi hørte på veterinæren og tok verken med body eller krage (vanligvis er visst ikke katter spesielt interessert i såret sitt). Det var et idiotisk valg, for hun viste seg å være en skikkelig slikker straks hun kviknet litt til. Resultatet av det ble nattevåk på skift for samboer og meg, slik at hun ikke skulle slikke såret åpent. Så om morgenen bar det ned til veterinær og kjøpe både det ene og det andre, så vi endelig kunne sove litt. Der viste det seg at plasterlappen hadde gitt henne et slags gnagsår stakkar, så vi tenkte kanskje hun ville slikke seg mindre når den ble tatt av. Det stemte ikke, så på med bodyen. Pusen vår er i tillegg en ekte Houdini. Hun ville ut av bodyen og fant faktisk en måte å gjøre det på. Ved å krype under sofa eller seng (lav) og gnisse overkroppen mot toppen, så kom hun gradvis ut av bodyen og var fri til å slikke. Vel vel, det pågikk slik i ca en uke. Vi snakket med veterinæren flere ganger (og var nede hos veterinær for å få satt på body skikkelig - hun kom ut av den like fullt) og fikk beskjed om å ha den på minst en uke, så lenge hun ville slikke såret. Så sa veterinæren at hun måtte ha den på enda noen dager, for såret hadde åpnet seg noen millimeter. Etter ti dager gikk bodyen av og vi kunne puste lettet ut. Det var ingen sjanse for at såret kunne åpne seg og stingene hadde falt av. Det var et uendelig styr, men jeg ville helt klart gjort det igjen - selv om jeg elsker kattunger. Men veterinæren min, som fulgte med oss ganske nøye og ofte gjennom disse ti dagene, har sagt at noen veldig få katter er som vår. Det hender at kattene er helt uregjerlige og ikke vet sitt eget beste, men de aller aller fleste av dem oppfører seg pent og lar såret få være. Det kan derfor skje, men vanligvis er det ingen problemer. Det kan derfor være lurt å ta litt fri fra jobb tilfelle det skulle vise seg at akkurat din pus er en av de få. Om pusen er av de mange normale, kan det sikkert uansett være kjekt å få litt trøst etter å vært gjennom en sterilisering. Det er sikkert ukomfortabelt og jeg må bare anta at de forstår at noe har skjedd med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå